۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۰۴۱۳۷
امام جمعه اردبیل:

تمام معضلات اقتصادی ‌ریشه فرهنگی دارد

تمام معضلات اقتصادی ‌ریشه فرهنگی دارد
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه اقتصاد کشور وابسته به فرهنگ ‌است، گفت: تمام معضلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید حسن عاملی در آیین اختتامیه هنرواره ملی انقلاب اسلامی، روایت ایرانی اظهار داشت: به عنوان مثال برنامه چاووشی خوانی بدون خروجی در اردبیل برگزار می‌شد در حالی که زمان آن سپری شده و صرفا وقت و هزینه صرف می‌شود که ما آن را به مناظرات رضوی تبدیل کردیم؛ چرا که بالاترین مناظرات از زمان حضرت علی (ع) بوده و اهمیت آن غیر قابل انکار است.

وی افزود: در کشور 18 نهاد برای برنامه‌های فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند و این در حالی است که افکار و احساسات ما در شان تاریخ و مدنیت ما نیست و مسئولیت افت فرهنگی جامعه با نهادهای فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید به اینکه دو هنر تربیت و مملکت داری بالاترین هنرها است، افزود: متاسفانه در برخی مواقع دیده می شود، حساس‌ترین مدیریت‌های فرهنگی به افرادی که توان کافی ندارند داده می‌شود و از سویی نبود نرم افزار خاص برای شرایط خاص اجتماعی معضل بزرگی است.

امام جمعه اردبیل با تاکید به اینکه در چنین شرایطی نیازمند کادر فکری زبده که بتوانند اثرات بلند مدت برنامه‌های فرهنگی را بسنجند نیاز داریم، افزود: نگاه فله‌ای به مسائل هنری مقبول نیست و اگر بنیه فرهنگی کشور تقویت نشود، آینده ندارد و اقتصاد ما وابسته به فرهنگ ما است؛ چرا که تمام معضلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به ضعف احساس جمعی در سطح جامعه تصریح کرد: ارقام درشتی از کشور خارج شده تا در کشورهایی چون گرجستان و کانادا منزل مسکونی خریداری شود و یا در منازل هزاران هزار تن طلا بدون استفاده مشاهده می‌شود و این در حالی است که کشورهای پیشرفته فرهنگ فاخری ساخته و به سپس به اعتلا رسیده‌اند.

وی با تاکید به اینکه زمان در کشورهای پیشرفته اهمیت وافر دارد، گفت: این در حالی است که ما به سرعت تحولات بی توجه هستیم و لازم است احساس جمعی تقویت شود؛ در غیر این صورت نمی‌توان با سرعت تحولات روز دنیا گام برداشت.

نماینده استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به محوریت هنرواره انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به فرهنگ فاخر، مدنیت بزرگ و احساس‌های جمعی و حماسی نیاز دارد و سوژه‌هایی در انقلاب اسلامی داریم که باید با زبان هنر پرداخته شود.

 آیت الله عاملی با اشاره به تاریخ درخشان ادب و فرهنگ ایران، افزود: امروز شاهد افول در برخی حوزه‌های فرهنگی هستیم که این مهم نیازمند آسیب‌شناسی است و در گام دوم انقلاب، ثقل کار و برنامه در کشور باید امور فرهنگی باشد و اگر چنین شد ما رشوه و کلاه برداری و آفاتی از این دست نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان ذات انقلاب اسلامی را مهمترین هنر مردم دانست و گفت: اینکه ملتی 40 سال از حاکمیت و آرمان‌های خود دفاع کند و در مقابل تهاجمات گسترده ایستادگی کند بی‌نظیر است و هر ملتی بود از مقاومت دست می‌کشید.

 آیت الله عاملی به ضرورت ترسیم استقامت، استقلال طلبی و مقاومت ملت ایران در مقابل تهاجمات گسترده اشاره کرد و گفت: به ویژه این مهم باید به زبان هنر مورد توجه قرار گیرد و هنرمندان مسئولیت خطیری در این خصوص دارند.

وی با اشاره به برخی تولیدات هنری با اثرات سوء در جامعه گفت: نقش انقلاب اسلامی که منجر به اتحاد و انسجام ملت شد آنچنان که شایسته است تبیین نشده است و این در حالی است که انقلاب اسلامی منجی بزرگ کشور بود و بصیرت و مقاومت ملت تمامی جهانیان را متحیر ساخته است.

در این مراسم رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز به برگزاری هنرواره ملی انقلاب اسلامی، روایت ایرانی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف تبیین اهداف گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این رویداد هنری با استقبال قابل توجه همراه و 2800 اثر به دبیرخانه آن ارسال شد.

امیر رجبی رسالت هنرمندان انقلابی را تبیین سیاست و اهداف گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: در این هنرواره تلاش کردیم تا فرصتی برای تولیدات هنری با محور انقلاب اسلامی فراهم شده و در ادامه فتح بابی برای تولیدات دیگر فراهم شود.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات