۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۰۴۱۸۱
یادداشت؛

راهبرد اقتصاد و دیپلماسی مقاومتی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

راهبرد اقتصاد و دیپلماسی مقاومتی جمهوری اسلامی ایران چیست؟
ایران باید با تكیه بر اقتصاد مقاومتی به‌دنبال كاهش اتكا به درآمدهای نفت و به صفر رساندن نیاز به فروش نفت و در عین حال، فروش بخشی از منابع نفتی خود از طرق مختلف باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در  ماه‌های اخیر شاهد بودیم كه شیطان بزرگ در راستای اتخاذ سیاست و راهبرد فشار حداكثری به جمهوری اسلامی دست به چندین اقدام متفاوت زد. افزایش تحریم‌های غیر قانونی و یک‌جانبه كه از آن تعبیر به تروریسم اقتصادی می‌شود،  وارد كردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم و اعلام توقف معافیت‌های هشت كشور از تحریم خرید نفت ایران از ١٢ اردیبهشت‌ماه، از جمله این اقدامات غیر قانونی آمریكا بوده است.

هدف آمریكا از این اقدامات، افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران برای تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران و ایجاد نا‌امیدی در مردم و مسئولین و محدود كردن منابع مالی ایران با هدف افزایش نارضایتی داخلی و كاهش اعتماد به‌نفس و قدرت مانور ایران در منطقه و نهایتا وادار كردن جمهوری اسلامی ایران به مذاكره مجدد با شیطان بزرگ و دادن امتیازاتی جدید در بحث هسته‌ای، موشكی و منطقه‌ای است. این موضوع از نظر تیم نابخرد ترامپ  در بهترین حالت، می‌تواند  به خاتمه یافتن برجام فعلی و اصلاح و شكل‌گیری برجام جدیدی  كه نظرات تیم جدید فعلی كاخ سفید را تأمین كرده باشد و شامل حوزه‌هایی اعم از بحث هسته‌ای باشد، منجر شود.

در این میان، واكنش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر خویشتن‌داری، مقاومت هوشمندانه و یافتن راه‌های مختلف برای كاهش فشارها و افزایش منابع مالی از طرق گوناگون و طی‌كردن این دوران گذار است.

كشورمان بایستی در حوزه‌های دیپلماتیک نیز اقدام به مطالبه‌گری بیشتری کرده و با اعمال فشار بر اعضای فعلی برجام به‌دنبال باز كردن مسیرهای جدید، افزایش هزینه برای آمریكا، ایجاد مقاومت بیشتر در برابر اعمال غیر‌قانونی یک‌جانبه آمریكا در سطح بین‌المللی باشد و از طریق افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک  و مانورهای سیاسی در روابط دو جانبه و ترتیبات چندجانبه و به‌ویژه سازمان‌های بین‌المللی با استفاده از ابزارهای حقوقی و قانونی به‌دنبال احقاق هر چه بیشتر حقوق خود و مورد شناسایی قراردادن حقوق حقه ایران و مردود دانستن اقدامات غیر‌قانونی آمریكا و در بهترین حالت صدور بیانیه و قطعنامه‌های حمایتی از موضع جمهوری اسلامی ایران باشد.

كشورمان در حوزه اقتصادی نیز بایستی با تكیه بر اصول اقتصاد مقاومتی به‌دنبال كاهش اتكا به درآمدهای نفت و به صفر رساندن نیاز به فروش نفت و در عین حال، با توجه به غیر قانونی بودن اقدام آمریكا، و برای به شكست  كشاندن این اقدام رذیلانه، به‌دنبال فروش بخشی از منابع نفتی خود از طرق مختلف در دسترس باشد.

كشورمان در راستای اصول دیپلماسی مقاومتی نیز باید صریح و محكم ضمن محكوم كردن اقدامات و رویه غیر‌قانونی آمریكا در مجامع مختلف، به‌دنبال پیشبرد محكم و مقتدرانه برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود در عرصه‌های دیپلماتیک باشد و  در سیاست داخلی نیز از تمام ابزارها برای تقویت وحدت و همدلی داخلی استفاده نماید./918/ی704/س

سیدمحمد ساداتی‌ نژاد

ارسال نظرات