۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۰۴۱۸۴
آیت‌الله رشاد:

استفاده نکردن از استعداد، عمر و اموال خسارت است + فیلم

استفاده نکردن از استعداد، عمر و اموال خسارت است + فیلم
آیت‌الله رشاد گفت: اگر انسان از استعداد، عمر و اموال خود درست استفاده نکند خسارت بزرگی را متحمل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران امروز در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، درباره فقراتی از خطبه امیرمومنان امام علی(ع)، گفت: متقین افرادی هستند که از مقامات، مواهب و نعمات دنیوی دوری می‌کنند و خود را اسیر آن نمی‌کنند.

وی با اشاره به آیاتی از سوره والعصر مبنی بر اینکه انسان همواره در خسران است، اظهار داشت: هر آنچه خداوند به انسان عطا کرده اعم از عمر، نعمت‌های مادی و مواهب دیگر به مرور از او گرفته می‌شود بر همین اساس اگر شخص از استعداد، عمر و اموال خود درست استفاده نکند خسارت بزرگی را متحمل شده است.

آیت‌الله رشاد با بیان مثالی ابراز کرد: هنگامی که یک دانه گندم در خاک کاشته می‌شود پس از رشد به 70 یا 700 دانه تبدیل می‌شود اما یک گندم داخل ظرف با گذشت سالها به مرور پوسیده شده و ارزش خود را از دست می‌دهد و این همان خسران است که انسان‌های که دنبال رشد و سعادت نیستند دچار آن می‌شوند.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه انسان یا در حال سود یا حال ضرر است، عنوان کرد: اگر انسان رشد نکند به طور قطع دچار خسران است زیرا خداوند به انسان استعداد و توانایی‌های زیادی داده که به لحاظ مادی و معنوی رشد داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل سود معنوی با سود مادی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، گفت: برخی سودهای مادی نظیر مقام، ثروت یا قدرت گاهی به ضرر ما تمام می‌شوند اگرچه ظاهرا به نفع ما است اما در باطن چون دین ما را می‌گیرد خسارت محض است.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: وقتی کسی به بهای ضایع کردن حق دیگران به ثروت یا قدرت می‌رسد ظاهرا سود کرده اما در حقیقت دچار خسران شده است آن وزیری که اختلاس کرده نسبت به آن کارمندی که توان اختلاس ندارد ضرر کرده و عذاب جهنم را برای خود خریده است.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران با بیان اینکه علمای بزرگ اسلام که اهل تقوا بودند نه تنها از مادیات که حتی از برخی مقامات معنوی هم فرار می‌کردند، گفت: نمونه آن جایگاه مرجعیت است که به سختی قبول می‌کردند؛ حضرت آیت‌الله مرعشی و امام راحل در معرض مرجعیت قرار داشتند اما خود را مرجع محسوب نکرده و پای درس حضرت آیت‌الله بروجردی تلمذ می‌کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جنگیدن با هوای نفس بسیار سخت‌تر از جنگ در جبهه است، مجاهده واقعی در مبارزه با نفس جان خود را در طبق اخلاص قرار می‌‌دهد و اسیر مادیات، موقعیت‌ها و مقامات دنیوی نمی‌شود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات