۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۰۴۱۹۵
رییس سازمان برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

لزوم بازطراحی اساسی نظام درسی آموزش و پرورش + فیلم

لزوم بازطراحی اساسی نظام درسی آموزش و پرورش + فیلم
حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به مدرسه به عنوان نقطه آغاز شکل گیری نگرش ها در ذهن دانش آموز گفت: برای نمود عینی علم دینی در مدارس نیازمند کار علمی و دقیق هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» از صبح امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این همایش با بیان این که این نشست نقطه آغازی برای نظریه علم اسلامی است، گفت: این نشست می‌ خواهد به این سؤال اساسی پاسخ بدهد که آن نظریه علم اسلامی که در حوزه تعلیم و تربیت برای تحول مبنایی باید شکل بگیرد چیست؟

وی افزود: دانش آموز ما در کلاس دینی یا قرآن از معلم سؤال می‌ کند آن چه در کتاب تاریخ آمده که موجودات یکی پس از دیگری به وجود آمده اند، پیامبران در کجا قرار دارند؟ معلم می‌ گوید آن علم تاریخ است و این هم علم دین و قرآن؛ همان جا یک تعارض در ذهن دانش آموز شکل می‌ گیرد که سایر علوم از دین جدا هستند.

حجت الاسلام ذوعلم عنوان کرد: بسیاری از گزاره های مورد نیاز در عرصه برنامه ریزی درسی نسبت به آن سکوت وجود دارد و اتفاقا یکی از خلأها همین است، یکی موضعی هم در سند برنامه ریزی درسی اتفاق افتاده که مطابق نظر حضرت آیت الله جوادی‌آملی علم به مثابه تفسیر فعل خداوند دینی است و حتی اگر یک دانشمند ملحد کشفی از جهان خلقت کرده است که ما امروز بتوانیم به عنوان یک آیت الهی و نمود خلقت خدای متعال برای دانش آموز تبیین کنیم همان هم علم دینی به این معنا است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که این مسأله تاحدی موضوع را روشن می‌ کند، گفت: با این نگاه دستاوردهای تجربی علم کنار گذاشته نمی شود و بحث اسلامی سازی آن مطرح می‌ شود و آن دانش آموز با این نگاه آن را فرابگیرد ارزش زیادی دارد، این در علوم تجربی مقدور است ولی ما 11 حوزه دانشی داریم که در هریک باید بحث های جزئی بکنیم تا به آن کاربست برسیم.

وی تصریح کرد: واقعا در نظام آموزش و پرورش و مدرسه اسلامی چه دیدگاهی دارد؟ با قاطعیت عرض می‌ کنیم بسیاری از مدارسی که به اسم مدرسه اسلامی تأسیس شده فرایندهایی اعمال می‌ شود که اصلا اسلامی نیست و تلقی خانواده و دانش آموز را نسبت به اسلام عوض می‌ کند و پیامدهای نامناسبی دارد.

حجت الاسلام ذوعلم ابراز داشت: اگر قبول داریم که آموزش و پرورش و مدرسه نقطه آغاز شکل گیری نگرش ها و برداشت ها در ذهن دانش آموز است، این کار نیازمند برنامه ریزی های دقیق و جامع است و اگر بخواهیم به کاربست برسیم باید مسائل به صورت جزئی و ریز دنبال شود.

وی با تأکید بر این که مرجّحات برای انتخاب موضوعات ارائه شده به دانش آموزان بسیار مهم است، گفت: ما می‌ گوییم باید مرجحات جامعه اسلامی در نظر گرفته شود به ویژه در مقطع فعلی که گام دوم تحول نظام آموزش و پروش است به یک بازطراحی اساسی در نظام درسی نیاز داریم که هیچ یک از کلیشه های موجود را به عنوان فرض مسلم تلقی نکند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان ساخت: ما در دو سه سال آینده به برنامه درسی جدیدی باید برسیم که برای دانش آموزان ما ضروری است که در این نگاه برخی از دروس در دروس دیگر تلفیق شده و برخی علوم نیز باید جای خود را در میان کتب پیدا کند تا جامعه نوین و مطلوب را رقم بزنیم.

وی افزود: دروس دینی و قرآن ما با تمام تلاش هایی که صورت گرفته چقدر ایمان زا است؟ در بحث کار و اخلاق و عمل هم همین طور، کتاب های ما چطور عمل کرده اند؟ وقتی در نظام آموزش و پرورش کاری نکردیم که دانش آموزان ما به کار اهمیت بدهند طبیعی است که صف طولانی از علاقه مندان به دانشگاه را در پشت کنکور ببینیم.

حجت الاسلام ذوعلم عنوان کرد: البته این دستاوردهای همایش بخشی از تمدن سازی اسلامی است، بخش عمده از تمدن امروز غرب مربوط به نظام علمی و آموزشی است به همین جهت اگر در کشور ما با افقی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، به سه ضلع حوزه علمیه، دانشگاه و آموزش و پرورش بپردازیم برای همه جهان اسلام راهگشا خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که همه مجموعه های حوزوی و دانشگاهی متعهد باید وارد کار در این عرصه بشوند، گفت: زیرساختی ترین کار در مباحث علم دینی و عمق بخشی به دین، در عرصه آموزش و پرورش است و جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد./1330/ج

تعداد بازدید : 4

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات