۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۰۴۱۹۸
دبیر همایش نظریه علم اسلامی:

تربیت نسل متعهد و متدین در گرو آموزش علوم بر پایه دین است

تربیت نسل متعهد و متدین در گرو آموزش علوم بر پایه دین است
علیپور با اشاره به نظریه علم اسلامی به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای امروز وفردا تأکید کرد که تربیت نسل متعهد و متدین به این مسأله بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» از صبح امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاری است.

ابراهیم علیپور دبیر همایش نظریه اسلامی در این مراسم با بیان این که این همایش حاصل فعالیت بیش از دو تلاش اندیشمندان است، گفت: سه اتفاق مبارک افتاده اول این که اندیشمندان حوزوی در کنار اندیشمندان دانشگاهی کنار هم هستند و در کنار هم کاری علمی و عملی را انجام می‌ دهند.

وی افزود: دومین اتفاق مبارک این است که در یک موضوع مهم که نیاز دیروز، امروز و فردا است، تربیت نسل متعهد و متدین به آن بستگی دارد و یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده مورد چالش قرار گرفته است.

علیپور خاطرنشان کرد: اتفاق دیگر آن است که این همایش مثل دیگر همایش به نسیه بسنده نکرده است و به حول وقوه الهی با همکاری اندیشمندان و دوستان عزیز 13 جلد کتاب در حوزه علم دینی رونمایی می‌ شود که 10 جلد به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سه جلد از خارج مجموعه بدون هیچ چشم داشتی تولید شده است.

وی با تأکید بر این که حاصل تلاش های بیش از دو سال گذشته بررسی 100 مورد چکیده و 70 مقاله علمی و 14 کتاب بوده است، گفت: ما شش پیش نشست خیلی خوب داشتیم که مطابق آمارها در جامعه علمی داخلی و خارجی کشور تأثیر زیادی داشته و این اتفاق میمون و مبارکی است.

این پژوهشگر فلسفه و کلام در ادامه عنوان کرد: تلاش کردیم که با برگزاری این همایش اندیشه جوانان برای ورود به این مباحث مهم آماده شود و خیلی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز همکاری خوبی با این همایش داشتند و حتی اعلام آمادگی کردند که موضوع رساله های علمی دانشجویان را از این همایش بگیرند.

وی ابراز داشت: دفتر تبلیغات اسلامی تضارب آراء را همواره در دستور کار خود قرار داشته که نمود عینی و عملی آن را امروز می‌ بینیم و این برنامه با صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اهمیت دوچندانی پیدا می‌ کند.

علیپور با بیان این که علم دینی و اسلامی سازی علوم یکی از مباحث چالش برانگیز و مهم در چند دهه اخیر بوده است، یادآور شد: سابقه این بحث گرچه به قرن نوزدهم می‌ رسد که به دنبال آشنایی مسلمانان با علوم مدرن و آشکار شدن پیامدهای ناگوار علوم جدید در کنار فواید آنها نظریه علم دینی در جهان غرب و دنیای اسلام مطرح شد، ولی در سال های اخیر به دلیل ماهمیت دینی انقلاب اسلامی و توسعه علوم بیشترین بحث های نظری را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان تصریح کرد: پژوهشکده فلسفه و کلام بر اساس تکلیف علمی و تعهد بر آزاد اندیشی از ارائه همه دیدگاه ها و انعکاس آنها استقبال کرده و معیار در پذیرش مقالات و آثار نیز رعایت اصول و قواعد علمی بوده است./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات