۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
کد خبر: ۶۰۴۲۴۵

حضور وزارت امور خارجه با ۴۵ کتاب تازه در نمایشگاه کتاب

حضور وزارت امور خارجه با ۴۵ کتاب تازه در نمایشگاه کتاب
حسین طالشی‌صالحانی گفت: در نمایشگاه امسال ۴۵ عنوان کتاب چاپ نخست در حوزه مطالعات منطقه‌ای، تاریخی، روابط بین‌الملل، و مباحث حقوقی عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسین طالشی‌صالحانی، رئیس مرکز نشر وزارت امور خارجه گفت: امسال با ۴۵ کتاب تازه به نمایشگاه کتاب آمده‌ایم. کتاب «۵ سال در کاخ شیشه‌ای»، خاطرات دکتر پطرس پطرس غالی، دیپلمات مصری و ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد است، این کتاب، خاطرات دوران دبیرکلی ایشان در سازمان ملل متحد طی بازه زمانی ژانویه ۱۹۹۲ تا دسامبر ۱۹۹۶ میلادی را در برمی­‌گیرد.

کتابی که چالش‌برانگیزترین خاطرات دیپلمات مصری و مشکلات سازمان ملل متحد را مطرح می‌کند

حسین طالشی‌صالحانی گفت: در نمایشگاه امسال ۴۵ عنوان کتاب چاپ نخست در حوزه مطالعات منطقه‌ای، تاریخی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، امور کنسولی، دیپلماسی و مباحث حقوقی عرضه می‌شود و برخی از این کتاب‌ها طی مراسمی با حضور مسئولان وزارت امور خارجه در سرای اهل قلم نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از عناوین کتاب‌های جدید افزود: «امور کنسولی و دیپلماسی»، «جستارها- واقعه گلستان»، «راهبرد جاده ابریشم»، «دیپلماسی شهری»، «روابط سیاسی ایران و اسپانیا»، «در گذر ایام –خاطرات دکتر گواهی»، «جستار‌های روابط خارجی ایران-ایران و جنگ جهانی»، «فهرست اسناد و مدارک آرشیوی»، «مجموعه مطالعات تاریخی ایران و جاده ابریشم»، «جستار‌های روابط خارجی ایران»، «قاجار ۱»، «قاجار ۲»، «افشاریه و زندیه»، «مجموعه مقالات کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران» نام کتاب‌هایی است که در نمایشگاه ارائه پطرس غالیشده است.

رئیس نشر وزارت امور خارجه ادامه داد: «پاکسازی اسناد و آسیب­‌های زیستی»، «نظریه‌­های غیرغربی روابط­ بین‌­الملل»، «گفت‌و‌گوی تمدن­‌ها خاطرات دکتر صدر»، «سایبر دیپلماسی»، «دیباچه نظریه سیاسی»، «کتابنامه سیاست خارجی (دوجلدی)»، «آیین تشریفات»، «فراز و فرود‌های توسعه در آمریکای لاتین»، «دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران»، «سیاست خارجی روسیه»، «چهار سال آنسوی ارس- خاطرات آقای پاک آیین»، «پنج قرن تعامل ایران و اتریش»، «فهرست عمومی دستنویسی‌های فارسی مربوط به آسیای مرکزی»، «مدل آلمانی توسعه»، «روابط خارجی ایران و بلغارستان» و «پژوهش­‌های موضوعی در روابط بین‌­الملل مسیر‌های ستیزه و همکاری» بعضی دیگر از آثار این نشر در نمایشگاه هستند.

طالشی در معرفی اجمالی کتاب «دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: روند‌ها و تحولات، فرصت‌ها و چالش‌های پس از توافق هسته‌ای» اظهار کرد: این کتاب تالیف مرتضی دامن‌پاک جامی در ۸۸۵ صفحه و در قطع وزیری است. دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن اهداف و موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزار‌های مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها به حساب می‌آید و به عنوان نقطه تلاقی دیپلماسی و فعالیت‌های اقتصاد ملی و بین‌المللی و فصل مشترک بین منافع اقتصاد ملی و سایر منافع سیاسی امنیتی و فرهنگی یک کشور در سطح نظام اقتصاد سیاسی جهان تعبیر می‌شود.

به باور نویسنده کتاب، جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور تحقق اهداف توسعه اقتصادی خود نیازمند بهره‌گیری بیشتر از امکانات و ظرفیت‌های داخلی در عرصه تعاملات اقتصادی جهان با استفاده از ابزار‌های سیاست خارجی است. برخورداری از موقعیت برجسته جغرافیایی، منابع سرشار زیر زمینی (به ویژه نفت و گاز) و نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، ایران را به یک کشور مهم و ذی نفوذ در منطقه غرب آسیا و تاثیر‌گذار در جهان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ایران با اتکاء به این ویژگی‌های ممتاز، در دو تا سه دهه گذشته برای افزایش اقتدار ملی و تحکیم قدرت منطقه‌ای خود تلاش کرده و مترصد آن بوده است که به محور ترانزیت کالا، خدمات و مسافر در منطقه تبدیل شود تا از این طریق جایگاه و سهم مناسبی را از اقتصاد و تجارت جهانی نصیب خود ساخته و از وابستگی مزمن به درآمد‌های نفتی رهایی یابد. به همین دلیل، موضوع دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ابزار‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی برای پیشبرد اهداف توسعه ملی در دولت‌های مختلف پس از جنگ تحمیلی کمابیش مورد توجه قرار گرفت و در برنامه‌های توسعه کشور نیز انعکاس یافت.

وی افزود: کتاب «۵ سال در کاخ شیشه‌ای»، خاطرات دکتر پطرس پطرس غالی، دیپلمات مصری و ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد است، این کتاب، خاطرات دوران دبیرکلی ایشان در سازمان ملل متحد طی بازه زمانی ژانویه ۱۹۹۲ تا دسامبر ۱۹۹۶ میلادی را در برمی­‌گیرد. کتاب مذکور از سوی دکتر حسین مهتدی، استادیار دانشگاه خلیج‌فارس ترجمه شده است. پطرس غالی که به‌عنوان اولین دبیرکل سازمان ملل از منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود، در این کتاب ابتدا به نحوه انتخابش به عنوان دبیرکل سازمان ملل اشاره می‌­کند و در ادامه ضمن بیان اقداماتی که در زمینه انجام اصلاحات سازمانی و اداری سازمان ملل انجام می‌­دهد به موضوعاتی می­‌پردازد که طی آن سال­‌ها با آن‌ها مواجه بوده­ و به گفته خودش جزو چالش‌برانگیزترین، سخت‌ترین و محتمل‌ترین مشکلات سازمان ملل متحد بوده است.

مسایلی همچون بحران بوسنی و هرزگوین، وضعیت کشور‌های آفریقایی، مباحث مربوط به جهان عرب با رژیم صهیونیسیتی، بحران عراق و چالش­‌های نهادینه کردن دموکراسی در برخی از کشور‌های عربی و آفریقایی و غیره. از آنجا که پطرس غالی به دلیل استفاده ایالات‌متحده از حق وتو از انتخاب مجدد به‌عنوان دبیرکل برای چهار سال دوم بازماند، لذا پخش­‌های پایانی کتاب به بررسی حضور نداشتن وی در سازمان ملل متحد به عنوان دبیرکل اختصاص دارد و به گفته پطرس غالی، او تنها دبیرکل سازمان ملل متحد هست که به حقش برای انتخاب مجدد برای دوره دوم نرسید.

رئیس نشر وزارت امور خارجه ادامه داد: کتاب «امور کنسولی و دیپلماسی» توسط جان‌ملیسن و آنامارفرناندز ویراستاری شده و از سوی محمود ادیب ترجمه شده و در سال ۱۳۹۸ از سوی اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه به چاپ رسیده است. این کتاب به تحلیل ماهیت چند وجهی بعد کنسولی دیپلماسی در روابط بین‌الملل می­‌پردازد و به فهم خواننده از مفاهیم کلیدی امور کنسولی و چالش‌­های کنسولی که سه قدرت بزرگ ایالات‌متحده آمریکا، روسیه و چین با آن مواجه هستند و همچنین ریشه‌های تاریخی نهاد کنسولی در اروپا کمک می­‌کند. کتاب با تشریح این موضوع که چگونه می‌­توان امور کنسولی را در بستر گسترده­‌تر رویه دیپلماتیک و بالعکس درک کرد، حوزه­‌های نوینی را در زمینه مطالعات دیپلماتیک می­‌گشاید؛ به گونه‌ای که مطالعه مغفول واقع شده نهاد کنسولی بتواند فهم خواننده را از دیپلماسی معاصر بهبود بخشد.

وی با اشاره به این‌که کتاب اهمیت بسیاری دارد توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد و گفت: گئورگیو پورزیو، رئیس واحد مرکز وضعیت مشترک اروپا وابسته به شورای اتحادیه اروپا معتقد است، این اثر کامل و انتقادی مرجع اصلی در امور کنسولی محسوب می­‌شود و همه افراد ذیربط این حوزه لازم است آن را مطالعه کنند. همچنین جی. آر. بریج، استاد مدعو سیاست بین‌الملل در دانشگاه لستر انگلستان معتقد است، کتاب فضای یک مشارکت ارزشمند در آن را مهیا می­‌کند و کتاب دارای مقدمه­‌ای قابل فهم و جزئیاتی جالب و غنی و حقیقتا محرک ذهن است.

طالشی‌صالحانی در شرح کتاب «پژوهش‌­های موضوعی در روابط بین‌­الملل، مسیر‌های ستیزه و همکاری» تالیف گلن هاستد، دونا ال. لیبکر و ووگن­پی. شانون گفت: این کتاب از سوی اصغر دستمالچی ترجمه شده است. این کتاب اگرچه به همه قضایای مهم جهانی نمی‌­پردازد، اما گزینشی است از چندین موضوع که در تمامی آن‌ها به نحوی آمریکا و تا حدودی زیادی اروپا دخالت داشته‌اند؛ چه رویداد‌های طبیعی و چه بلایا و فجایعی که ناشی از اعمال انسانی است.

وی ادامه داد: این کتاب به سه حوزه امنیت نظامی، امنیت اقتصادی و امنیت انسانی پرداخته است. نویسندگان اثر از استادان دانشگاهی به شمار می‌روند که در حوزه تخصصی خود صاحب تجربه و دانش هستند؛ تز اصلی اثبات اینکه در هر مساله بین‌المللی، دو پدیده ستیزه و همکاری وجود دارد. کتاب بر جنبه آموزشی و پژوهشی درباره امور بین‌المللی تأکید دارد و در تحلیل هر موضوع نگاهش از سوابق و زمینه مشکل آغاز می‌شود و دیدگاه‌های مرتبط را تبیین می‌کند تا دانشجویان را به عنوان مخاطبان اصلی هدایت کند و با پرسش‌های مناسب، نظرگاه انتقادی آنان را برانگیزد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا

ارسال نظرات