۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۴۲۸۶

افزایش واکنش‌های بین‌المللی به اعدام‌های عقیدتی در عربستان

افزایش واکنش‌های بین‌المللی به اعدام‌های عقیدتی در عربستان
سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی با محکوم کردن اعدام‌های عقیدتی روز گذشته در عربستان، نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت عربستان روز گذشته ۳۷ نفر را به صورت هم‌زمان در بخش‌های مختلف این کشور محکوم و اعدام کرد. گفته شده این اقدام از سال ۲۰۱۶ به بعد، بزرگ‌ترین عملیات اعدام در یک روز در عربستان بوده است. همچنین این اقدام از نظر تعداد شیعیان اعدام شده نیز بی‌سابقه بوده است.

به دنبال این اقدام دولت عربستان، شخصیت‌ها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا ضمن صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام عربستان در اعدام هم‌زمان ۳۷ نفر اعلام کرد: اعدام دسته‌جمعی تردید جدی درباره احترام حق محاکمه عادلانه که معیاری اساسی برای عدالت است، به وجود آورده. همچنین اعدام کسانی که در زمان طرح اتهام علیه آنها هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند نیز نقض خطرناک دیگری به شمار می‌آید.

اتحادیه اروپا در این بیانیه نوشت: هویت اغلب کسانی که اعدام شده‌اند و تردید درباره تهمت‌هایی که به آنها وارد شده، خطر تشدید تنش‌های طایفه‌ای را که در حال حاضر در منطقه وجود دارد، افزایش می‌دهد.

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام 37 نفر در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور بیانیه‌ای، اعدام گروهی در عربستان را بیان‌گر سطحی هولناک از سیاست سرکوب در این کشور دانست.

در این بیانیه آمده: اعدام این متهمان نشان خوفناکی از روند بهره‌برداری سیاسی از مجازات اعدام برای سرکوب اقلیت شیعه در کشور است.

عفو بین‌الملل در این بیانیه همچنین تأکید کرد: عربستان با اجرای مجازات اعدام پس از محاکمه‌های ظالمانه و اعتراف‌گیری‌های همراه با شکنجه، به وضوح قوانین بین‌الملل را نقض کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اعدام دسته‌جمعی ۳۷ نفر در عربستان را به شدت محکوم کرد.

وی از عدم وجود روند دادرسی و تضمین دادرسی عادلانه و نیز ادعا مبنی بر اعتراف در اثر شکنجه ابراز نگرانی کرد.

این مقام سازمان ملل از مقامات عربستان درخواست کرد تا در قوانین مبارزه با تروریسم خود بازبینی کند و احکام اعدام از جمله حکم اعدام سه مرد دیگر را که در انتظار اعدام هستند، لغو کنند.

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام 37 نفر در عربستان

میشل باچلت

اتحادیه علمای یمن

اتحادیه علمای یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت انفجارهای سریلانکا، اعدام گروهی در عربستان را نیز محکوم کرد.

در این بیانیه آمده: اعدام‌های ساکنان القطیف و الاحساء و دیگران از سوی رژیم سعودی به بهانه‌های واهی و سخیف محکوم است. شرارات‌ها و جنایات آمریکا و مزدورانش در منطقه و در رأس آنها امارات و عربستان از حد گذشته است و سکوت در برابر آن جایز نیست.

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام 37 نفر در عربستان

حزب الله لبنان 

حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام عربستان در اعدام گروهی را به شدت محکوم کرد و ضمن اعلام همبستگی با خانواده‌های شهدا، به آنها تسلیت گفت و از خداوند برای ایشان طلب صبر کرد.

روزنامه نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت: این افراد تحت شکنجه شدید قرار داشته‌اند.

این روزنامه در ادامه تأکید کرد: در منصفانه بودن روند دادرسی به پرونده این افراد جای تردید جدی وجود دارد.

تحلیل‌گر عربستانی

فؤاد ابراهیم، تحلیلگر عربستانی در واکنش به اعدام ۳۷ فعال عربستانی به دست حکومت آل‌سعود اعلام کرد: «هدف اصلی اعدام‌های روز سه‌شنبه، ضربه زدن به شیعیان در عربستان است، به طوری که ۳۲ نفر از ۳۷ نفر اعدام شده از شیعیان بودند.

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام 37 نفر در عربستان

فؤاد ابراهیم

فعال بحرینی

سعید شهابی از فعالان بحرینی در صفحه توییتر خود نوشت: چه بسا برای زدن سرهای ۳۷ نفر از شهروندانی که اغلب آنان از اهالی منطقه شرقی بودند، از همان اره‌ای استفاده شد که جلادان محمد بن سلمان برای قطعه قطعه کردن جسد جمال خاشقجی از آن استفاده کردند.

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام 37 نفر در عربستان

 

محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف در واکنش به اقدام عربستان در اعدام گروهی، در یادداشت توییتری خود نوشت: پس از چشم‌پوشی از قطعه‌قطعه کردن یک روزنامه‌نگار، وقتی که عربستان سعودی ۳۷ مرد را در یک روز گردن می‌زند، هیچ صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود؛ حتی وقتی که یکی را ۲ روز پس از عید پاک به صلیب می‌کشند.

وی تصریح کرد: عضویت در «تیم ب» (شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید و بنیامین نتانیاهو)  به هر جنایتی مصونیت می‌دهد.

یادآور می‌شود، مقامات عربستان روز سه‌شنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) حکم اعدام ۳۷ شهروند عربستانی در پنج منطقه مختلف را اجرا کردند که ۳۳ نفر از این افراد، شیعه بوده‌اند. این اعدام‌ها در مناطق ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، القصیم، عسیر و منطقه الشرقیه صورت گرفت.

ارسال نظرات