۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۰۴۲۸۷
از سوی معاون فنی مرکز تحقیقات نور مطرح شد؛

مصادیق به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در مرکز نور

مصادیق به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در مرکز نور
ربیعی زاده به تشریح مصادیق به کارگیری فناوری های هوشمند در پژوهش های اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد ربیعی زاده در دومین پیش نشست همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با اشاره به مصادیق به کارگیری فناوری های هوشمند در پژوهش های اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، گفت: مرکز نور بیش از سی سال پیش با تدبیر رهبر معظم انقلاب با هدف به کار گیری ظرفیت کامپیوتری در علوم اسلامی ایجاد شده است.

معاون فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ادامه داد: مرکز نور در سطوح مختلف وارد هوش مصنوعی شده است که تجزیه صرفی ماشینی از آن موارد است؛ در سال 90 با تشکیل تیمی از متخصصین برنامه نویس و ادبیات عرب توانستیم واژگان عربی را از نظر صرفی تحلیل کنیم که این شناسایی ویژگی صرفی کلمه، به عنوان کار زیربنایی در هوش مصنوعی استفاده می شود.

وی با اشاره به کاربردهای موتور صرف گفت: از این موتور در عملیات جامع الاحادیث استفاده شده است که کاربر با جست و جوی یک کلمه، با جست و جوی فرا لفظی مواجه خواهد شد؛ از کارکردهای دیگر این تحلیل صرفی می توان به شناسایی آیات به کار برده شده در متون و آدرس دهی آنها اشاره کرد.

ربعیی زاده اعراب گذاری خودکار متون را از دیگر فعالیت های مرکز نور با استفاده از هوش مصنوعی نامید و گفت: ابزار اعراب گذار خودکار زبان عربی می تواند با دقت بالا متون عربی حوزه علوم اسلامی را شناسایی کند.

وی ادامه داد: به واسطه استفاده از هوش مصنوعی، دسته بندی موضوعی متون در جهت شناسایی باب فقهی مربوط به هر متن و سیستم های رده بندی متن سفارشی سازی و به کار گرفته شده است؛ شناسایی و دسته بندی احادیث مشابه از دیگر مواردی است که از هوش مصنوعی استفاده شده و موجب شده است پژوهشگر زمان کمتری را برای شناسایی احادیث مشابه صرف کند.

سامانه استناد یابی مقالات، مشابه یابی لفظی و استنادیابی محتوایی، مشابه یابی معنایی احادیث، موتور جست و جوی پیشرفته نور در پایگاه نور مگز، استخراج متن از تصاویر متون، جست و جو در مقالات تصویری نور مگز، برقراری لنیک پاورقی های نور لایپ و حدیث یابی متن از مصادیق به کارگیری فناوری های هوشمند در پژوهش های اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور به شمار می روند./1324/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات