۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۰۴۳۰۲
تبلیغ فراملی؛

حضور متفاوت یک گروه تبلیغی در آفریقا

حضور متفاوت یک گروه تبلیغی در آفریقا
حضور طلاب ایرانی در تلویزیون ملی کنیا و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و طبی چهره به چهره، حاصل زحمات گروه تبلیغی رویش مهدوی شهر مقدس قم بود.

اشاره: گروه تبلیغی رویش مهدوی که متشکل از طلاب و روحانیون جوان در راستای فعالیت های تربیتی و فرهنگی تاسیس شده است. این گروه تبلیغی در ایام مختلف سال اقدام به فعالیت های تبلیغی در قالب های مختلف کرده است. جمعی از طلاب، دانشجویان و دانش آموزان در گروه بزرگ ۴۰۰ نفری اعم از خواهر و برادر، در دو مجموعه مکمل فعالیت دارند.    

کانون تربیتی کریمه اهل‌بیت(س) که مسئول کانون حجت الاسلام یاسر اخوان هستند که با جمعی از مربیان متخصص در امور تربیتی امور کانون را مدیریت می‌کنند و موسسه رویش مهدوی که مسئولین و مربیان موسسه رویش مهدوی همه امور تربیتی خود را در قالب کانون کریمه اهل بیت(س) مجمع اسلامی محبین اهل البیت انجام می‌دهند و امور تبلیغی و اشتغال در موسسه رویش مهدوی پیگیری می‌شود.

http://uupload.ir/files/nbjq_photo_2019-04-25_13-43-08.jpg

این گروه در جهت تبلیغی متفاوت بصورت خود جوش عازم آفریقا شده اند تا فعالیت های تبلیغی برون مرزی خود را نیز به منصه ظهور بگذارند. این گزارش حاصل گفت‌و‌گوی خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام محمدعلی اخوان، مسئول گروه تبلیغی «رویش مهدوی» است.

رسا ـ با توجه به سابقه فعالیت گروه شما، لطفا توضیحاتی درباره سفر تبلیغی خود ارائه کنید.

توفیق شد در دهه فجر 1397 و نوروز 1398 در 5 کشور طی دو اعزام جمعا 40 روز با برنامه ای دقیق برای حدود 2000 مخاطب، مستقیما طرح های تربیتی و تبلیغی اجرا شود. البته برنامه های تلویزیونی در کنیا خودش مخاطب مستقلی داشت.

http://uupload.ir/files/tfnc_photo_2019-04-25_13-43-14.jpg

رسا ـ به کدام کشورها سفر کردید؟ و علت سفر به این کشورها چه بود؟

برخی سفرها مقدمی و تبلیغ در آنها تبلیغ در مسیر بود و برخی کشورها هدف اصلی بودند. بروندی و مومباسا و چند شهر کوچک در کنیا، آروشا در تانزانیا، کونگو، مسقط، استانبول. البته کنیا و تانزانیا دو کشور اصلی در این تبلیغ ها بود که علت انتخاب آنها ویژگی های منحصر به فرد این دو کشور است.

علت سفر به این کشورها را میتوان به سه بخش قسمت کرد. اول، پیوند فرهنگی تاریخی تجاری ایران و زنگبار (کنیا، تانزانیا) که در گذشته مسیر تجاری بندر بوشهر به زنگبار و رفت و آمد مردم در این مسیر ، پیوندها و مشترکات فرهنگی خوبی ایجاد کرده است تا جایی که در مومباسا هنوز ضرب المثل های ایرانی بین مردم مرسوم است.

دوم، نقشه استعمار در جغرافیای مذهبی افریقا، کشور کنیا با هفتاد و سه درصد جمعیت مسیحی و شش درصد مسلمان در قلب کشورهای اسلامی در آفریقا، نقش کاتالیزور مذهبی را در تغییر جغرافیایی مذهبی آفریقا بازی می کند و سوم، زمینه آماده مردم در استقبال از فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام)

http://uupload.ir/files/bes2_photo_2019-04-25_13-43-23.jpg

رسا ـ سفر گروه شما با چه هدفی برگزار شد؟

جذب حداکثری مردم به سمت فرهنگ اهل بیت(ع)، الگوسازی انقلاب ایران در مخاطب، تکمیل تجربه‌های تبلیغی، شناسایی عرصه‎‌های نو در کار بین الملل از مهم‌ترین اهداف سفر بود.

رسا ـ شیوه  و قالب‌های تبلیغی گروه چه بود؟

تبلیغ مستقیم در این گونه فضاها بسیار دشوار است؛ اما با این وجود فعالیت تبلیغی گروه، در قالب‌های چهره به چهره، مشاوره، کلاسداری، برنامه‌های رسانه‌ای و فعالیت جهادی در مناطق محروم بود که از کلاس‌های سبک زندگی، خانواده، طب اسلامی بسیار استقبال شد.

http://uupload.ir/files/88n4_photo_2019-04-25_13-43-28.jpg

مجموعا حدود 600 نفر که هر کدام حداقل نیم ساعت در قالب مشاوره اسلامی در موضوعات خانواده، تربیتی و سلامت و حدود 10 ساعت برنامه زنده و ضبطی در تلویزیون انجام شد. ارتباط چهره به چهره با علما، دانشجویان و  گروه‌های مردمی، خدمات جهادی و رایگان به مردم فقیر بومی و نشر بروشور‌های مورد نیاز مردم به زبان انگلیسی نیز از دیگر فعالیت‌های گروه تبلیغی بود.

رسا ـ از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید سپاسگزاریم/829/گ404/س

خبرنگار: محمدمهدی مرادی

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات