۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۰۴۳۲۵
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما:

الگوي ارتباط طلاب با بدنه اجتماع بازتعريف شود

الگوي ارتباط طلاب با بدنه اجتماع بازتعريف شود
مدير كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه ملی با تقدير از خدمت‌رساني روحانیت به سيل‌زدگان گفت: حوزه‌هاي علميه مي‌توانند با استفاده از اين تجربه، يك الگوي ارتباط ميان طلاب و روحانيت را با بدنه اجتماع باز تعريف كنند.

محمدحسين ظريفيان، مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا، با اشاره به خدمت‌رساني نيروهاي جهادي و طلاب به مردم سيل‌زده گفت: در اين وقايع نبايد توان مردم فراموش شود؛ مردم انقلاب را به اينجا رساندند، جنگ را مردم اداره كردند و حتي شرايط سخت تحريم را هم در چند دهه اخير مردم مديريت كرده‌اند. هرچند دستگاه‌هاي مسئول زحماتي كشيدند اما حركت جهادي مردم جدي و قابل اعتنا است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما ادامه داد: نكته دوم انرژي و ظرفيت قابل اعتناي جوانان است؛ اين گروه‌هاي جهادي بيشتر از جوانان هستند؛ اين جامعه جوان ما كه الان در قالب گروه‌هاي جهادي حضور دارد نشان دهنده ظرفيت قابل اعتناي اين‌ها است؛ مسئوليت بزرگ ديگري كه بر دوشان مسئولان اجرايي كشور است اينكه نيروي جوانان را دست كم نگيرند و نه تنها در مواقع و شرايط سخت بلكه در ديگر شرايط به جوانان اعتماد كنند.

وي حضور طلاب و روحانيت را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: يك نوع تكرار حماسه‌هاي روحانيت در دوران دفاع مقدس و انقلاب بود، شايد سال‌ها بود كه جامعه ما به اين شكل حضور روحانيت را در ميان مردم به شكل كمتري تجربه كرده بود، اين زمينه يكي از شكل‌هاي ديگر حضور روحانيت در عرصه اجتماعي بود.

ظريفيان به عنوان يكي از نظريه‌پردازان رسانه كشور پيشنهاد داد: حوزه‌هاي علميه مي‌توانند با استفاده از اين تجربه، يك الگوي ارتباط ميان طلاب و روحانيت را با بدنه اجتماع باز تعريف كنند. استفاده از اين حادثه و اتفاق به مطالعه يك برنامه اجتماعي شود تا نقاط اتصال حوزه و روحانيت را با جامعه بازشناسي كنيم تا هم خدمات خوبي به مردم ارائه شود و هم مردم بتوانند از وجود علما و فضلا بيشتر استفاده شود.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما افزود: اين رابطه دو سويه و خدمات متقابل نياز به بررسي و باز تعريف دارد و هم حوزه در اين زمينه يك برنامه منسجم داشت؛ در شبكه‌هاي صدا و سيماي كشور بازتاب خوبي پيدا كرد؛ اين يك تجربه براي حوزه بود، يك تجربه براي رسانه بود و به نظرم جفاست اگر ما اين تجربه را رها كنيم.

وي در پاسخ به اينكه رسانه‌ها چه وظيفه‌اي در ضريب دادن به حركت خودجوش نيروهاي جهادي و طلاب دارند ابراز داشت: ورود رسانه‌ها به اين مسأله به همين شكل مصداقي بهتر است؛ ورود و بيان خطي كار درستي نيست؛ همين كه مردم در متن و بطن مسائل روزانه و شادي و غم خودشان روحانيت را ببينند و رسانه‌ها همين را باز نمايي كنند، به نظرم همين به تقويت جايگاه اجتماعي روحانيت در ذهن مردم كمك مي‌كند.

ظريفيان توضيح داد: در رسانه با افكار عمومي مواجهه داريم و اغناي افكار عمومي مهمترين راهبرد ما است؛ اقتضاي اين مسير اين است كه از جذابيت‌هاي معقول استفاده شود؛ منعكس نكردن و بايكوت اين حركات جفا به مخاطب است و افراط در آن موجب دلخستگي مخاطب و جامعه مي‌شود؛ اين كار بايد به شكل منطقي و متعارف انجام شود كه جنبه صنفي پيدا نكند، يعني مردم فكر نكنند كه با يك صنف طرف هستند.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما افزود: حضور اجتماعي روحانيت و طلاب مسأله‌اي است كه نبايد جنبه صنفي پيدا كند؛ حوزويان در مقابل اصناف و اقشار ديگر مانند دانشگاهيان، نظاميان، معلمان و ديگران قرار نگيرند؛ چون دين در برابر جامعه و تمام جامعه نسبت دارد نهاد دين به يك بخش مختصر انحصار ندارد، بلكه مشمول همه مي‌شود.

وي ابراز داشت: اين فضا اقتضا دارد كه نگاه صنفي نكنيم؛ لباس روحانيت به عنوان نماد نهاد دين، لباس پيامبر و اهل بيت بايد بر تن طلبه‌هاي ما در چنين حضور اجتماعي باشد، اين تبليغ دين است، آن جايي شكل يا شائبه ريا پيدا مي‌شود كه بخواهم خودم را تبليغ كنم، اما يك طلبه‌اي كه ناشناس است يا اصلاً دنبال اين نيست كه بخواهد خود را مطرح كند، ده‌ها يا صدها طلبه رفته‌اند و كار كرده‌اند، حالا اين عكس گرفته است، يا عكسي از او گرفته‌اند و منتشر شده است؛ اتفاقاً اين جزو لوازم يك حركت است و نشان مي‌دهد كه روحانيت تافته جدا بافته نيست.

ظريفيان در پايان گفت: اين كار طلبه‌ها باعث شد تا اعتقاد مردم به مباني دين يك اعتقاد جاذب‌تر و جدي‌تر شود كه از حوزويان در كنار علم عمل انتظار مي‌رفت./836/ت302/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
تیموریان
Iran, Islamic Republic of
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
لطفا کیفیت صوت ارسالی ذیل مصاحبه بهترشود.
1
0
نقی حسنی راد
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
در کنار بیان احکام دین باید مباحث و مسائل مهم روز داخلی و خارجی نیز برای مردم تبیین شود.
0
0