۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۰۴۳۳۳
کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی:

روح غالب بر فرهنگ آموزش و پرورش سکولاریستی است

روح غالب بر فرهنگ آموزش و پرورش سکولاریستی است
حجت الاسلام صدوقی با اشاره به لزوم قراردادن جایگاه ویژه برای دین در متون درسی، تأکید کرد که در حال حاضر متأسفانه روح غالب بر فرهنگ آموزش و پرورش سکولاریستی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی صدوقی استاد مرکز تخصصی مهدویت و کارشناس مسائل تعلیم و تربیت در این همایش با اشاره به جایگاه دین در برنامه ریزی درسی اظهار داشت: فراموش نکنیم که ما در این نشست قرار است در مورد جایگاه دین در حوزه برنامه درسی صحبت کنیم تا به راهکاری برسیم که زمینه ای برای مدیریت جدید شود.

وی با بیان این که نظام برنامه ریزی درسی باید هویت خود را مبتنی بر دین آشکار کند، گفت: مهمترین چالشی که بین دین و برنامه درسی وجود دارد این است که یک رویکرد سکولاریستی را ما در حوزه برنامه ریزی درسی می‌ بینیم.

حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: وقتی چهار رابطه انسان را توضیح می‌ دهیم با تعریفی که القا شده است آن را اعم از رابطه با خود، خدا، خلقت و رابطه با خلق می‌ دانیم، این ها از نگاه دین در بخشی از برنامه درسی باید دیده شود.

وی با بیان این که معنی خداسالاری آن است که خدا را در ساختار شخصیتی خودمان بیاوریم، تصریح کرد: ما می‌ خواهیم بگوییم خدا در هویت ما را تعریف می‌ کند و در ارتباطات ما جایگاه خداوند با دیگران فرق می‌ کند، این همان هویتی است که باید در برنامه ریزی درسی دیده شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: بحث دوم در مورد متن برنامه درسی است که زمینه ساز بسته آموزشی بوده و ما در این زمینه رویکردهای متنوعی داریم که گاهی در تضاد باهم هستند، به عنوان مثال در زیست شناسی، علوم اجتماعی یا دروس علوم دینی رویکردها به چه شکل های متفاوتی خود را نشان می‌ دهند، در صورتی که روح حاکم بر تمام حوزه های یادگیری و تمام دورس باید دین باشد.

این کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی در ادامه تصریح کرد: معلم در نظر من نقش درجه دو یا سه و چهار را دارد در حالی که نقش اول را او باید داشته باشد، همچنانکه خدا اول آدم را به عنوان معلم آفرید بعد ساختار و منشوری را در اختیار او قرار داد.

وی با بیان این که خانواده نقشی در مدرسه نداشته و ندارد و با این وضعیت نخواهد داشت، گفت: درحالی که خانواده ولی دانش آموز است و حق دارد که معلم خود را عوض کند، انسان در خانواده باید از یک معرفتی برخوردار باشد، بنابراین چون بحث جدی در این موارد نشده است دچار چالش های سکولاریستی هستیم.

حجت الاسلام صدوقی اضافه کرد: به همین جهت دانش آموزان قدرت مقاومت در مقابل بحران های اجتماعی را ندارند چون معلمی ندارد که مبتنی بر محتوای درسی اسلامی شخصیت او را در قالب فرهنگ اصیل سازماندهی کند./1330/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات