۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۰۴۳۳۵
آیت‌الله حسینی همدانی:

فاصله گرفتن با فرهنگ مسجد، مدیریت لیبرالی را بر جامعه حاکم می‌کند

فاصله گرفتن با فرهنگ مسجد، مدیریت لیبرالی را بر جامعه حاکم می‌کند
امام جمعه کرج گفت: با نگاه به اول انقلاب می‌بینیم که تمام مسؤولان از مساجد آمده بودند و با فرهنگ مسجد و ساده زیستی ارتباط داشتند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در همایش خدام مساجد استان البرز در آستان مقدس امامزاده طاهر (علیه‌السلام) ضمن تبریک ایام پر خیر شعبان المعظم و تذکراتی در خصوص بهره‌برداری از ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: برگزاری این جلسه در استان البرز بی‌سابقه است. آن را به فال نیک می‌گیریم که ان شاء الله در مسیر بازآفرینی و رشد مجموعه خدام، استمرار داشته باشد و منشأ آثار و برکات فراوانی گردد.

وی مساجد را پایگاه عبودیت، تربیت و مسائل موردنیاز جامعه معرفی کرد و افزود: باوجود فرازوفرودهایی که مسجد از صدر اسلام تاکنون داشته است، همیشه به‌عنوان مرکز مبارزه با ظلم مطرح بوده و لذا حکومت‌های سلطه‌گر در پی دشمنی با مساجد، سعی در خوار کردن و از بین بردن نقش آن در اجتماع داشتند.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه مسجد به‌عنوان مرکز مبارزه با استکبار، یکی از بهترین پایگاه‌هاست، تأکید کرد: اگر از این وظیفه در هر مقطعی از زمان فاصله بگیریم، نشانه آن است که مسجد مورد نفوذ قرارگرفته است تا این کارکرد از او گرفته شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه یکی از اعمال صالح، توجه به مسائل اجتماعی است، گفت: اگرچه مهم‌ترین وظیفه و رکن مسجد، عبادت و بندگی خداست و هر کاری که این مهم را مختل کند به‌خصوص در زمان عبادت، باید تعطیل شود؛ اما وظیفه مسجد فقط عبادت نیست. رسیدگی به امور مردم در اطراف مسجد عمل صالحی است که اولیا مسجد باید به آن بپردازند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاه دقیقی به عملکرد و نقش مساجد در تربیت نسل‌ها داشته باشیم، باید مجموعه مسجد و محله و مردم را باهم در نظر بگیریم که اگر این سه در کنار هم کار کنند، خیلی از مسائل و معضلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه بیان داشت: اگر مسجد کار خودش را درست انجام دهد، محله هویت اسلامی پیدا می‌کند و در پی آن محله، منطقه و شهر، اسلامی خواهند شد. و این مهم زمانی به دست خواهد که امام، هیئت‌امنا و خادمان مسجد منسجم و متحد به وظایفشان عمل کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: فرهنگ‌سازترین پایگاه مسجد است. بعدازآن که مسجد بتواند نقش خود را در عبودیت و تربیت درست ایفا کند، می‌تواند در بعد فرهنگی و تغییر فرهنگ غلط، منشأ آثار و برکات فراوانی باشد.

وی با تأکید بر اینکه ریشه مدیریت لیبرالی، فاصله گرفتن از مسجد است، گفت: با نگاه به اول انقلاب می‌بینیم که تمام مسئولین از مساجد آمده بودند و بافرهنگ مسجد و ساده زیستی ارتباط داشتند؛ اما به‌تدریج سپردن مسئولیت‌ها به افرادی که بافرهنگ مسجد فاصله داشتند، مدیریت لیبرالی را بر جامعه حاکم کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه تصریح کرد: کسانی که بزرگ‌شده‌ مسجدند باکسانی که فقط نماز می‌خوانند فرق دارند. فرهنگ مسجد یعنی سیل که می‌شود، بچه مسجدی‌ها تا گردن در گل فرو می‌روند؛ اما کسانی که با مسجد غریبه‌اند با نوک پا از گوشه‌ای راه می‌روند تا مبادا لباسشان گلی شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به نقش مساجد در گام دوم انقلاب بیان داشت: ۴۰ سال اول؛ یعنی گام اول انقلاب سپری‌شده است. موانع برطرف شده، ساختارها به وجود آمده و چهره‌ها و افکار مشخص‌شده‌اند. لذا گام دوم باید با سرعت بیشتر و بالنده‌تر برداشته شود که در اینجا نقش مساجد بسیار پراهمیت است.

وی در ادامه افزود: گام اول انقلاب، ایجاد و تثبیت بود و گام دوم حرکت و جهش است که نقش امام مسجد، امناء و خدام مسجد، بسیار مهم دیده می‌شود. چون مسیر حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است و این امر یک کار عادی نیست. لذا همه ارکان مسجد باید در کنار هم منسجم و متحد در این مسیر حرکت کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز از مسجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه نیرو ساز در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی یادکرد و اظهار داشت: نیروسازی امر مهمی است که مهم‌ترین پایگاه برای این حرکت عظیم مسجد است و تحقق این امر خطیر، همکاری مستمر و متحد ارکان سه‌گانه مسجد را می‌طلبد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه مساجد گران‌ترین سازه را در جمهوری اسلامی دارند گفت: در این کشور مساجد با هزینه‌های زیادی ساخته می‌شوند اما علاوه بر عدم کارکرد بیش از ۳ ساعت در شبانه‌روز، متأسفانه ازلحاظ بو، صوت و نور هم در وضعیت مطلوبی قرار ندارند که باید نسبت به این مهم رسیدگی و اهتمام داشت.

وی در خصوص جایگاه خادمین مسجد، تصریح کرد: بعد از امام و هیئت‌امنای مسجد مهم‌ترین رکن مسجد خادم مسجد است. برای گزینش خادمان مساجد باید چارچوب و قوانین محکمی وضع شود تا خادمین بر اساس نصاب به کار گرفته شوند. نه اینکه اگر فردی توانایی انجام کار دیگری را نداشت، خادمی مسجد را انتخاب کند.

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز ادامه داد: خادم مسجد باید اهل علم باشد. لذا لازم است که برای رشد و بازآفرینی خدام، برنامه‌ها و آموزش‌هایی به‌صورت مستقیم و مکتوب در نظر گرفته شود و ان شاء الله دفتر رسیدگی به امور مساجد به این مهم خواهد پرداخت.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه خادم سرایدار نیست، گفت: خادم در مسجد نقش اساسی و کلیدی دارد. خادم مسجد سرایدار نیست. بلکه وظایفی ازجمله آماده‌سازی فضای مسجد برای تمام فعالیت‌هایی که عرض شد بر عهده اوست. خادم بازوی امام است. همکار امنا و امین مسجد است. لذا رفتار آن‌ها در اطرافیان مؤثر خواهد بود.

وی به نحوه ارتباط خادم با مردم، به‌خصوص کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: خادم هم به خانه خدا خدمت می‌کند، هم به اقامه کنندگان نماز. لذا باید به مقدار نیاز بر علم روانشناسی مسلط باشد تا بتواند رفتار مناسبی را با تمام گروه‌های سنی به‌خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در البرز ادامه داد: خادم باید همه را بشناسد و با ارتباط‌گیری درست به کمک امام مسجد در رفع مشکلات مردم محله اقدام داشته باشد. این کارکرد مسجد است که محله را احیا خواهد کرد. همچنین می‌تواند با شناسایی افراد متخصص در بالا آوردن سطح فرهنگی مسجد به امام مسجد کمک کند.

آیت‌الله حسینی همدانی در پایان، تمیز کردن مسجد، حسن برخورد و احترام به کوچک‌ترها را از دیگر وظایف مهم خادمین برشمرد و افزود: یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته می‌شود و مورد غفلت است، معیشت و مسائل مادی زندگی خدام است که باید موردتوجه قرار گیرد.

گفتنی است، همایش «آموزشی توجیهی خدام مساجد و اماکن مذهبی البرز» ویژه خدام مساجد استان امروز پنج‌شنبه با حضور آیت‌الله حسینی همدانی و جمعی از خادمان مساجد استان البرز در آستان مقدس امامزاده طاهر (علیه‌السلام) برگزار شد.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات