۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۰۴۳۳۶
آیت الله رئیسی:

نهادهای بین المللی درباره اعدام های اخیر در عربستان تحقیق کنند

نهادهای بین المللی درباره اعدام های اخیر در عربستان تحقیق کنند
رییس قوه قضائیه با اشاره به اقدام اخیر هیات حاکمه عربستان سعودی مبنی بر اعدام بیش از 30 تن در این کشور، خواستار ورود و تحقیق نهادهای بین المللی درباره این جنایت شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در نشست روسای کل دادگستری های سراسر کشور و دادستان های مراکز استان، با تبریک ایام ماه معظم شعبان، بالاترین نعمتی که بر ملت بزرگ ایران از جانب خداوند ارزانی داشته شده است را، نعمت نظام جمهوری اسلامی و ولایت دانست و تصریح کرد: طبق وعده الهی، هیچ تردیدی نداریم که آینده، بسیار روشن و نورانی و متعلق به صالحین است. آینده را نه ثروت رقم می زند و نه قدرت، بلکه صلاحیت و تقوا رقم خواهد زد.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه هاضمه هستی هیچگونه باطلی را نمی پذیرد، پایداری و استحکام عالم هستی را بر حق دانست و افزود: با باور به اینکه به ما تکلیف شده است براساس حق عمل کنیم، باید نسبت به هواهای نفسانی مراقب باشیم و دچار نسیان و فراموشی روز جزا نشویم زیرا معادفراموشی، انسان را به خدافراموشی و نهایتا خودفراموشی می کشاند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اقدام اخیر عربستان سعودی مبنی بر اعدام بیش از 30 تن از شهروندان این کشور، اظهار کرد: آنچه امروز در دستگاه ناعادلانه سعودی ها به بهانه مضحک مبارزه با تروریسم شاهدیم، جلوه ای از هواپرستی است. این حکومت جنایتکار، انسانهایی را که بر اساس گزارشهای موثق در جهت مبارزه با ظلم و احقاق حقوق مردم تلاش می کرده اند، به راحتی با ادعای مبارزه با تروریسم اعدام می کند و صدایی از هیچ یک از سازمان های مدعی حقوق بشر به گوش نمی رسد.

رییس قوه قضائیه گفت: ما از این سازمان های بین المللی می خواهیم که در خصوص اقدامات افرادی که توسط حکومت سعودی اعدام شده اند تحقیق کنند که آیا واقعا تروریست بوده اند یا خیر و ثانیا اعلام کنند که عربستان چه زمانی برنامه و عزمی برای مبارزه با تروریسم داشته است که اکنون در اجرای برنامه خود اقدام به ارتکاب این جنایت کرده است.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه همگی موظفیم با نگاه به گذشته، کاستی ها را برطرف و به سوی پیشرفت و ارتقای دستگاه قضایی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امروز تحول یک ضرورت است و تحقق این امر به همکاری همه عزیزان نیاز دارد. تا زمانی که مدیران قضایی اراده ایجاد تحول نداشته باشند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد. البته تحول نیز صرفا با دستورالعمل و بخشنامه اتفاق نمی افتد و نیاز به اندیشه و انگیزه جدی و همچنین ارائه راهکارها و ساز و کارهای قابل اجرا دارد.

رییس قوه قضائیه بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت شبکه های نخبگانی در استان ها با تشکیل نشستهای اندیشه ورزی برای دریافت دیدگاه های گوناگون تاکید کرد و ادامه داد: نباید صرفا به آنچه از ستاد قوه قضائیه ابلاغ می شود، اکتفا کرد بلکه باید از نگاه ها و اندیشه های فعال و پویا نیز استفاده شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به برخی مشکلات دستگاه قضایی از جمله حجم بالای ورودی و موجودی پرونده ها در برخی حوزه ها، اطاله دادرسی، کثرت جمعیت کیفری، کاهش سرمایه اجتماعی و پاره ای مسائل مربوط به امور پشتیبانی، اداری و مالی، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائل مورد تاکید بنده که عمیقا نیز به آن اعتقاد دارم و به هیچ عنوان برایم جنبه شعاری ندارد، موضوع «کرامت» است.

رییس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم رعایت کرامت قضات و کارکنان دستگاه قضایی، افزود: باید سخن قضات شنیده شود و دیدگاه هایشان مورد توجه قرار گیرد. باید بنا را بر رفع مشکلات این عزیزان گذاشت. نباید یک قاضی دچار مشکلی باشد و دستگاه قضایی در حالی که می تواند این مشکل را حل کند، از حل آن خودداری ورزد. قاضی شجاع و وظیفه شناس ما باید مورد حمایت باشد.

آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت رعایت کرامت اصحاب دعوا از جمله مدعی و شاکی، متهم، محکوم، وکیل و افرادی که به عنوان خانواده متهم پیگیر پرونده هستند، تاکید و اعلام کرد: برای نهادینه سازی این موضوع، از معاونت حقوقی قوه قضائیه خواسته ام که ظرف 15 روز آینده، دستور العمل «تکریم» را در چند فصل که مربوط به همه سطوح است، تدوین کنند و ان شاءالله ابلاغ خواهد شد.

رییس قوه قضائیه در ادامه، توجه جدی به حقوق عامه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نباید منتظر ماند که حقی ضایع شود و سپس به سراغ آن برویم. براساس گزارش دستگاه های نظارتی و اجرایی، بخشی از علل وقوع قضایای اخیر و ویرانی های سیل، مربوط به تضییع حقوق عامه است. اگر حقوق عامه رعایت می شد و دستگاه­ها وظایف خود را بموقع انجام می دادند، شاهد این میزان خسارت نبودیم. بر این اساس، دادستانهای محترم باید رویکرد صیانتی و پیشگیرانه نسبت به حقوق عامه داشته باشند و در خصوص دست اندازی به حقوق عامه، حساسیت جدی به خرج دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری درباره رونق تولید و خصوصی سازی، خاطرنشان کرد: دادستان ها موضوعاتی نظیر برخی خصوصی سازی ها را پیش از تبدیل شدن به بحران های اجتماعی و کارگری، پیگیری کنند و به سوداگران اجازه ندهند که با اموال عمومی بازی کنند. خصوصی سازی قطعا مساله درستی است اما نحوه آن بسیار اهمیت دارد و باید مورد نظارت و توجه جدی قرار گیرد.

رییس قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر لزوم گره گشایی از مشکلات مردم، یادآور شد: مردمی بودن صرفا به برگزاری دیدارهای مردمی نیست؛ گرچه آن هم نماد و جلوه ای از مردمی بودن است اما اصل مردمی بودن این است که در عمل، ارتباطات موثر و تعامل های منطقی با سمن­ها و نهادهای مردمی برقرار شود و علاوه بر این، مدیران قضایی همیشه در دسترس باشند.

آیت الله رئیسی در خصوص وظایف دستگاه قضایی برای تحقق شعار سال نیز خاطرنشان کرد: عزم مجموعه دستگاه قضایی باید بر مبارزه با موانع تولید استوار باشد و در این عرصه انجام وظایف قانونی از جمله در بحث مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کارآفرینی و سرمایه گذاری باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه به اقتضای هر استان و اقلیم، راهکارهایی در چارچوب یک حرکت جهادی برای کاهش اطاله دادرسی باید ارائه شود، گفت: ملاک ما برای به روز بودن پرونده ها، پرونده های سال جاری است. رسیدگی به هیچ پرونده ای نباید بی دلیل به درازا کشیده شود. بر این اساس، ماندن پرونده سالهای گذشته در دستگاه قضایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. البته تاکید همیشگی ما این است که سرعت و دقت نباید فدای یکدیگر شوند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد در دستگاه قضایی اظهار کرد: سلات قوه قضائیه بسیار مهم است و همه قضات و کارکنان باید مدعی فساد و ناهنجاری باشند. حساسیت نباید کم شود. هر رابطه ای که زمینه ارتباطات ناسالم را فراهم کند، باید از بین برود و هیچگونه عدم سلامت در دستگاه قضایی پذیرفته نیست. باید نسبت به موارد تخلف برخورد لازم صورت گیرد و نوعی از اطلاع رسانی نیز انجام شود، به نحوی که تخلف یک فرد به نام کل مجموعه تمام نشود. ما باید هزینه های اجتماعی را به سرمایه های اجتماعی تبدیل کنیم.

رییس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق نظام تشویق و تنبیه در قوه قضائیه، تصریح کرد: واقعا قضات شجاع باید مورد حمایت جدی باشند و با تشویق این قبیل قضات، روحیه ضد فساد و انقلابی را باید در دستگاه قضایی تقویت کنیم.

آیت الله رئیسی درباره کاهش جمعیت کیفری نیز تاکید کرد: باید نظارت شود که تا حد امکان، بازداشت صورت نگیرد. در خصوص مهریه نیز اکثر مراجع معظم تقلید در دیداری که داشتیم تذکر می دادند که بر این اساس لازم است بازنگری جدی و فوری در مورد زندانیان مهریه صورت گیرد.

رییس قوه قضائیه همچنین بر ضرورت اجرای بموقع احکام مدنی و کیفری صادره از محاکم با انجام یک کار جهادی و همچنین اطلاع رسانی صحیح قضایی در چارچوب دستورالعمل مصوب به شکلی که مسائل در حد خود دیده شود و به عنوان مثال، یک موضوع استانی جنبه ملی نیابد، تاکید کرد.

براساس این گزارش، برخی از روسای کل دادگستری و دادستان ها نیز نقطه نظرات خود را در این نشست بیان کردند و در پایان با حضور رئیس قوه قضائیه از روسای کل دادگستری استان­های گلستان، خراسان شمالی، البرز، کرمانشاه و فارس در زمینه "تکریم ارباب رجوع" و "تعالی فرهنگی" در سال 97 تقدیر بعمل آمد.

محمد قمین
ارسال نظرات