۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۰۴۳۵۸
نخست‌وزیر اسبق قطر:

حکام عرب مقصر مسأله قدس و جولان هستند

حکام عرب مقصر مسأله قدس و جولان هستند
حمد بن جاسم مسأله قدس و جولان اشغالی را از جمله شکست‌های امت عرب دانست و گفت: عامل این شکست‌ها حکام عرب هستند که می‌خواهند به هر بهایی در قدرت بمانند.
به گزارش خبرگزاری رسا، «حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست وزیر اسبق قطر در رشته توییتی، به آنچه شکست در زمینه‌های مختلف برای امت عربی خواند اشاره کرد، و حکام عرب را مقصر دانست.

حمد بن جاسم مسأله قدس و جولان اشغالی سوریه را از جمله این شکست‌ها دانست و گفت، عاملش این است که حکام عرب می‌خواهند به هر بهایی در قدرت بمانند.

به گزارش وبگاه خبری الخلیج اونلاین، این مقام سابق قطر این سخنان را روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و گفت: «من بیش از یک ماه است که صحبت نکرده‌ام؛ اما به این معنی نیست که هیچ موضع، مساله یا مشکلی در مورد جهان عرب وجود ندارد بلکه به وفور مشکل وجود داشته است».

حمد بن جاسم که خود از طلایه‌داران اقدام علیه دولت قانونی سوریه در سال‌های نخست بحران این کشور بود، مقصر را حکام عربی دانست و گفت: «بیش از یک ماه است که از پایان اجلاس سران عرب گذشته است؛ اما هیچ نتیجه‌ای از آن نشنیده و شاهد نبودیم با اینکه ما در اوج نیاز به دستیابی به حداقل نتایج مثبت از این اجلاس بودیم».

بن جاسم تصریح کرد: «باید اولین گام را برای برون رفت از وضعیت اختلاف و تفرقه‌ای که با آن روبرو هستیم برداریم و مصیبت‌ها و مشکلاتی را که گریبانگیر برخی کشور‌های عربی است، حل کنیم ما هیچ چشم اندازه امیدی برای کودک عربی که آینده اش را نابود کرده‌ایم باقی نگذاشتیم چه با کینه‌هایی که دل‌هایمان را با آن پر کرده‌ایم و چه با سردرگمی‌هایی که در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با آن روبرو هستیم.

وی افزود: «زمان آن فرا رسیده است که حداقل بر توسعه خود در زمینه‌های مختلف تمرکز کنیم؟ مردم عرب از بیکاری، درآمد کم و افزایش مالیات‌های مختلف خسته شده‌اند و‌ای کاش این پول‌ها برای توسعه خدمات بهداشتی، آموزش و خدمات مسکن هزینه شده بود، اما متاسفانه، در ماجراجویی‌های غیر قابل قبول هدر رفته است».

بن جاسم تاکید کرد: اگر می‌بینید نامی از قدس یا جولان و شکست‌هایمان در زمینه‌های مختلف نمی‌برم، به این دلیل است که این مسئله به رویایی در ذهن حکامی مبدل شده که همه دغدغه آن‌ها این است که به هر بهایی ولو شرافت امت در قدرت بمانند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بیست و پنجم مارس گذشته در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید فرمانی را که در آن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی آمریکا به رسمیت شناخته می‌شود، امضا کرد.

آمریکا روز چهاردهم ماه مه ۲۰۱۸ برابر با ۲۴ اردیبهشت سال گذشته هم طی مراسمی، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس غربی منتقل کرده و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: فارس
ارسال نظرات