۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۳۶۵
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی:

فلسفه تعلیم و تربیت متعالی به صورت جدی مورد مطالعه قرار گیرد

فلسفه تعلیم و تربیت متعالی به صورت جدی مورد مطالعه قرار گیرد
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تقسیم فلسفه تعلیم و تربیت به متعالی و متدانی، تأکید کرد که این حوزه های مطالعاتی باید به دقت مورد بحث و بررسی علمی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسللمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و استقبال خوب پژوهشگران از آن اظهار داشت: به عقیده من این یک مرحله از کار است و مهمتر از آن فلسفه تعلیم و تربیت است که به فرموده رهبر معظم انقلاب باید جدی گرفته شده و کار شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه افزود: طبیعتا این مسأله ما را به نظریه علم دینی هم می‌ رساند و دیگر بخش هایی که در حوزه برنامه ریزی درسی وجود دارد نیز باید مورد عنایت قرار بگیرد که برخی از آنها در جلسات امروز مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان این که مخاطب سخنان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان هستند، گفت: توصیه هایی که ایشان به همه ما به ویژه به جوانان دارند توصیه به علم و پژوهش، توصیه دوم اخلاق و معنویت و در کنار آن کرامت و در آخر سبک زندگی است، بنابراین بخش عمده ای از این دستورات به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت برمی گردد، از این رو باید جامع قصه دیده شود تا در آن حوزه بحث علم و نظریه علم هم مشخص شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ابراز داشت: این که ایشان فرمودند: فلسفه امامت علوم را برعهده دارد در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت به صورت ویژه باید خود را نشان بدهد، در این حوزه یک سری الگوهایی خودش را نشان می‌ دهد که شاید وقتی در حوزه ریزتری در مباحث فلسفه تعلیم و تربیت مواجهیم خیلی خودشان را نشان نمی دهند که یکی از آنها الگوی حرکت است که در فلسفه اسلامی با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در فلسفه اسلامی با مقوله حرکت مواجهیم که شما خیلی عملیاتی می‌ توانید فلسفه تعلیم و تربیت متعالی و تعلیم و ترتیب متدانی را نشان بدهید که دومی به معنای دنیا گرایانه است که فقط دنیای ملک را می‌ بیند ولی فلسفه متعالی وارد عوالم دیگر وجود هم شده و عالم جبروت و ملکوت را هم می‌ بیند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تشابه علم دین و حرکت در فلسفه ابراز داشت: اگر علم دینی یا علم نافع را در الگوی حرکت بیاوریم و در تعلیم و تربیت خودش را نشان بدهد علم متعالی علمی است که به لحاظ مبدأ و مقصد و متحرک و محرک ها و مسیر و مسافت باید متعالی باشد که این متحرک یعنی انسان با توجه به این که تحت کدام محرک های انگیزشی قرار می‌ گیرد تفاوت می‌ کند، ولی باید به سمت فلسفه تعلیم و تربیت برویم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: در گام های بعدی باید در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت متعالی نیز گام برداریم که عوالم دیگر وجود را می‌ بیند؛ امیدواریم در قدم های بعدی با همین شور و شوقی که بوده و با همکاری عزیزان در آموزش و پرورش گام های دیگری هم برداریم و فلسفه تعلیم و تربیت به شکل بهتری در عرصه آموزش و پرورش، وزارت علوم و حوزه های علمیه دیده شود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات