۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۰۴۳۸۰
همایش نظریه علم اسلامی؛

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه های علم دینی + فیلم

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه های علم دینی + فیلم
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به ارائه گزارشی از پنل تخصصی نظریه های علمی دینی در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر روز گذشته در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

نمایندگان هیأت رییسه پنل ها در پایان این همایش به ارائه گزارشی از نشست های برگزار شده پرداختند که در این بخش حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به ارائه گزارشی از کمسیون تخصصی «نظریه های علم دینی» پرداخت و اظهار داشت: اولین بحث در این نشست را بنده ارائه کرده و نسبت بین اسلام و علوم را بحث کردیم و گفتیم که چهار نسبت نصوص اسلامی با نصوص طبیعی، انسانی؛ مهندسی و پزشکی قابل بررسی و انحاء تأثیرگذاری انگیزشی نیز در آن مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: ما براین عقیده بودیم که علوم تجربی یا مهندسی و یا پزشکی به هیچ وجه از متون فقهی از جمله آیات وروایات بیرون نمی آید ولی سطوح انگیزشی در دین وجود دارد که می تواند بر این علوم تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: سخنران دیگر این نشست آقای محمدکاظم کریمی بودند که ایشان نیز به طرح بحث خود در ارتباط با اقتباس های علوم اجتماعی از فلسفه های غیر اسلامی پرداخته و تأکید کرد که منابع درسی مقاطع مختلف تحصیلی در نظام آموزش و پرورش کشور مهمترین منبع شکل گیری دانش و معرفت اعضای جامعه است که به صورت آشکار و پنهان بر اندیشه و عمل افراد تأثیر می گذارد.

این استاد برجسته فلسفه علم با اشاره به سخن این نویسنده مبنی بر این که شکل گیری و توسعه علوم به ویژه علوم انسانی در غرب زمینه را برای اقتباس دیگر کشورها از ظرفیت های این علوم اجتناب ناپذیر کرده است، گفت: این نویسنده عقیده دارد که آگاهی به میزان و نوع این اقتباس ها و شیوه های تأثیر گذاری آنها کمک شایانی به برنامه ریزان کشورها در شناخت و واکنش مناسب برای اصلاح و تقویت این منابع می کند.

وی با اشاره به مقاله دیگر ارائه شده در این کمیسیون با عنوان «بررسی مدل تأسیسی درباره علم دینی» یادآور شد: آقای دکتر نصیری در این مقاله بر این عقیده بودند که دغدغه اصلی ایشان بررسی مدل تأسیس دکتر خسروباقری درباره علم دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: از نظر نگارنده مقاله این مدل تأسیسی اشکالات جدی دارد و در رسیدن به هدف ناکام است و هیچ گام تازه ای را برای رسیدن به هدف تولید علم دینی نمی تواند بردارد.

وی در پایان یادآور شد: حجج اسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی و محمدتقی سبحانی نیز با عناوین مقاله های «معنا و معیار علم دینی در گستره علوم تجربی» و «بررسی انتقادی علم دینی» قرار بود بحث خود را ارائه کنند که به دلیل مشکلات شخصی در این کمیسیون حاضر نشدند./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات