۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۰۴۳۸۱
همایش نظریه علم اسلامی؛

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی + فیلم

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی + فیلم
حجت الاسلام صادقی به ارائه گزارشی از پنل تخصصی نظریه علمی دینی حضرت آیت الله جوادی آملی پرداخت و به مهمترین نکات در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر روزگذشته در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

نمایندگان هیأت رییسه پنل ها در پایان این همایش به ارائه گزارشی از نشست های برگزار شده پرداختند که در این بخش حجت الاسلام هادی صادقی پژوهشگر کلام جدید و معاون فرهنگی قوه قضاییه به نمایندگی از کمیسیون «نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی» به ارائه گزارش پرداخت و عنوان کرد: یکی از مقالات مربوط به حجت الاسلام ترخان با عنوان «جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی» بود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: حجت الاسلام ترخان بر این عقیده بود که مباحث علم دینی یکی از چالشی ترین موضوعات حال حاضر در مجامع علمی ما است و معرکه آراء نیز به خوبی بکر بودن این عرصه را با وجود گذشت زمان نشان می دهد.

وی با اشاره طرح سؤال نگارنده مقاله مبنی بر این که آیا می توان به محصولاتی معرتی دست یافت که در عین شایستگی برای صفت «علمی» برازنده صفت «دینی» باشد، گفت: ایشان با این پرسش بحث خود را آغاز کرده و در نهایت این نگرش را منجر به نقد تفکیک روشی در عرصه علوم رایج دانستند.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: یکی دیگر از مقالات توسط آقای دکتر موحد با عنوان «زمینه های سوء برداشت در نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی» بود که ایشان نیز تأکید داشتند: نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی به پیش فرض ها و مفاهیم و رویکردهایی متکی است که با پیش فرض ها، مفاهیم و رویکردهای کنش گردان مسأله تعارض علم و دین متفاوت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث بعدی را آقای دکتر شکراللهی با عنوان «آثار طرح یا نظریه علم دینی استاد جوادی آملی، یک طرح راهگشا اما زمان» ارائه کردند؛ ایشان در این مقاله گفتند: نظریه یا طرح واره علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی یکی از طرح های مهم و تأمل برانگیز درباب رفع تعارض علم و دین و رسیدن به یک علم دینی است.

این پژوهشگر کلام جدید در ادامه به دیگر ابعاد مقاله یاد شده نیز اشاره کرد و ادامه داد: نگارنده مقاله در ادامه این نظریه را صرفا یک راهکار ذهنی برای توجیه و اقناع مخاطبان در حل تعارض وهمی بین علم و دین ندانست و تأکید کرد: این نظریه راهکاری است که اگر مقبول واقع شود و از پس اشکالات برآید به تغییرات فراوانی در آموزش ها و پژوهش ها منجر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که حجت الاسلام  مصطفی پور نیز مبانی علم دینی را در آثار حضرت آیت الله جوادی آملی مطرح کردند، گفت: ایشان همچنین اشارتی به تفسیر دین و معنای اختصاصی حضرت آیت الله جوادی‌آملی در این زمینه داشتنند./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات