۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۰۴۳۸۲
همایش نظریه علم اسلامی؛

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه‌های تربیتی + فیلم

گزارش کمیسیون تخصصی نظریه‌های تربیتی + فیلم
محمدپور به ارائه گزارشی از پنل تخصصی نظریه های تربیتی در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر روزگذشته در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

نمایندگان هیأت رییسه پنل ها در پایان این همایش به ارائه گزارشی از نشست های برگزار شده پرداختند که در این بخش حسن محمدپور رییس دانشگاه فرهنگیان استان قم به نمایندگی از کمیسیون «نظریه های تربیتی» به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: یکی از این مقالات با عنوان «شیوه های تربیتی قرآن» مربوط به حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور پور که ایشان به دلیل سفر ضروری که به استان لرستان داشتند دراین نشست حاضر نشدند.

وی افزود: مقاله دیگر را آقای دکتر محمد فتحعلی خانی با عنوان «هستی شناسی علم به مثابه بنیادی برای نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» ارائه کرد که ایشان ضمن طرح این پرسش که آیا می توان برای نظریه پردازی در موضوعات و مسائل علوم انسانی از دین بهره ای معرفتی گرفت؟ گفت: همچنین این سؤال مطرح است که آیا می توان معرفت هایی را که از منابع معرفت دینی قابل تحصیل است، در کار نظریه پردازی علوم انسانی به کار بست؟

رییس دانشگاه فرهنگیان استان قم با بیان این که مؤلف در این مقاله با تکیه بر کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورده شده است که این کتاب حاوی نظریه ای واحد نیست بلکه دربردارنده چند نظریه است که به حوزه فلسفه دین، کلام، معرفت شناسی دینی، هستی شناسی، معارف قرآنی و روایی تعلق دارند.

وی با اشاره به مقاله بعدی مطرح شده در این نشست با عنوان «رویکرد فرهنگی تربیتی(اسلامی) در یادگیری» گفت: نگارنده این مقاله دکتر فضلی خانی تأکید دارد که انسان تنها موجودی است که تمایل به سوی کمال دارد و همواره در حال رشد و تعالی است و خداوند متعال نیز انسان را به فطرت الهی مزین کرده است.

محمدپور اضافه کرد: ایشان بر اساس مطالب فوق الگوی تدارک دیده است که توسط آن بتوان رویکرد اسلامی و توحیدی را متون درسی اشراب کرد تا از این طریق بتوان زمینه را برای ایجاد تمدن اسلامی فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقاله دیگر متعلق به آقای دکتر اعتصامی با عنوان «راهکارهای تدوین برنامه درسی و محتوای آموزشی در چارچوب نظام تربیتی اسلام» بود که ایشان نیز تأکید داشتند: دین اسلام تنها دین الهی و برنامه همه جانبه زندگی انسان است و برای همه ابعاد تربیت از جمله تربیت علمی دارای برنامه ویژه ای است که متخصصان و مجتهدان باید متناسب با مقتضیات زمان آنها را استخراج و تدوین کرده ودر جامعه اسلامی به اجرا درآورند.

رییس دانشگاه فرهنگیان استان قم در ادامه با اشاره به مقاله «نقد مبانی انسان شناختی نظریه تربیتی دیویی بر اساس مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه» یادآور شد: آقای دکتر اله بداشتی در این مقاله در پی این مسأله بودند که با مبنا قراردادن مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه می توان به نقد مبانی انسان شناختی دیویی پرداخت و نشان داد که مبانی دیویی در این عرصه فاصله بسیاری از حکمت متعالیه دارد./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 12
ارسال نظرات