۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۰۴۳۸۳
همایش نظریه علم اسلامی؛

گزارشی از کمیسیون تخصصی نظریه های برنامه ریزی درسی + فیلم

گزارشی از کمیسیون تخصصی نظریه های برنامه ریزی درسی + فیلم
محمدرضایی ضمن ارائه گزارشی از پنل تخصصی نظریه های برنامه ریزی درسی بر بازسازی مفهوم اسلامی شدن متون درسی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عصر روز گذشته در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

نمایندگان هیأت رییسه پنل ها در پایان این همایش به ارائه گزارشی از نشست های برگزار شده پرداختند که در این بخش محمد محمدرضایی پژوهشگر و استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به ارائه گزارشی از کمیسیون «نظریه های برنامه ریزی درسی» پرداخت و عنوان کرد: یکی از این مقالات مربوط به خانم دکتر احمدی با عنوان «بررسی چالش های برنامه درسی رشته مطالعات زنان با تأکید بر نظریه علم دینی» بود.

وی افزود: ایشان در این اثر با اشاره به این نکته که بهره گیری از آموزه های دینی و تعالیم اسلام مبنای آغازین حرکت رشته مطالعات زنان است تأکید کرد که بررسی وضع کنونی رشته مطالعات زنان و اهداف مؤسسان این رشته نشان از عدم دستیابی به اهداف دارد.

استاد فلسفه دین دانشگاه تهران اضافه کرد: در این حقیقت این پژوهش با روش کتابخانه ای و با تکیه بر یافته های پژوهشی این حوزه تلاش می کرد که به بررسی چالش های برنامه درسی مطالعات زنان و بررسی و شناخت مغایرت های آن با علم دینی بپردازد.

وی با اشاره به مقاله دیگر این نشست با عنوان «چالش برنامه ریزی درسی بر اساس اسلامی سازی علوم و نظریه علم دینی» به قلم حجت الاسلام دیبا خاطرنشان کرد: ایشان نیز در این مقاله تأکید کردند: رابطه علم و دین و علم دینی ذاتا مسأله ای نظری با صبغه آکادمیک است که مشخصا دارای هویتی است که می توان آن را مشترکا در حوزه های فلسفه علم وفلسفه دین پی گرفت.

محمدرضایی افزود: با توجه به این که در یک نظام آموزشی و پژوهشی جامع زمینه ها و بسترها در نظام آموزش عالی فراهم می شود، اما نقطه عزیمت و شروع شکل گیری آموزش ها بر اساس علم دینی و نخستین پله های آموزشی و مراحل پژوهشی در نظام مدارس ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه خواهد بود، بر این اساس در مقاله حاضر به این مهم در نظام آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: مقاله دیگر را بنده خودم با عنوان «بازسازی مفهوم اسلامی شدن متون درسی» تقدیم دبیرخانه کردم، از جمله این که پس از انقلاب اسلامی، اسلامی سازی علوم مورد توجه جدی قرار گرفت به گونه ای که رهبر معظم انقلاب آن را موضوع محوری تحولات فرهنگی در دانشگاه ها دانستند.

استاد فلسفه دین دانشگاه تهران افزود: بنده در مقاله حاضر ضمن بررسی عوامل شکل گیری جریان پوزیتیویسم در غرب به ضروت تحول در مبانی وروش های علوم برای اسلامی سازی متون درسی پرداخته ام.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مقالات ارائه شده دیگر این کمیسیون خاطرنشان کرد: آقایان عیوضی و ستاری نیز به ترتیب مقالاتی را با عناوین «نقد برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش و گزارش برنامه ریزی درسی علوم اجتماعی مصوب آموزش و پروش» و «بررسی امکان و ضرورت تمرکز زدایی از برنامه درسی در ایران با تکیه بر مؤلفه های ارزش باوری و قوانین سند برنامه درسی ملی» ارائه کرده و ر این مقالات به نکات مهمی اشاره کردند./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات