۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۰۴۳۹۴
آیت الله سبحانی:

بعداز انقلاب اقبال به قرآن بیشتر شد|اصلاح رسم الخط به معنای تحریف قرآن نیست

بعداز انقلاب اقبال به قرآن بیشتر شد|اصلاح رسم الخط به معنای تحریف قرآن نیست
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که بعد از انقلاب اقبال حوزه به قرآن بیشتر شده است، گفت: بعد از انقلاب یک انقلاب روحی در حوزه به وجود آمد و توجه به قرآن بیشتر شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در مراسم اعزام مفسران و مبلغان قرآن کریم  در ماه مبارک رمضان که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قرآن کریم گفت: در تمام جهان کتابی مانند قرآن کریم  نیست که این اندازه تفسیر و توضیح برای آن نوشته شده باشد و اگر همه تفاسیر جمع شود کتابخانه عظیمی را تشکیل می دهد.

وی افزود: قرآن کریم از زمان نزول تا کنون پیوسته مورد نظر محققان، صاحبان تخصص و علما بوده است و با وجود تفسیرهای بسیار اما هنوز جای بحث و سخن باقی است یعنی مفسران بعدی می توانند نو آوری کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که طبیعت به عنوان فعل خدا پایان ناپذیر است، اظهار داشت: بشر هر اندازه درباره طبیعت با تخصص های مختلف مطالعه کند باز هم جای تحقیق و پژوهش دارد، اگر طبیعت نهایت ناپذیر به شمار می آید قرآن مجید هم نهایت ناپذیر است چون هر دو فعل خداوند متعال هستند.

وی ادامه داد: طبیعت فعل تکوینی حق تعالی و قرآن فعل تشریعی خداوند است، قرآن فعل خدا است و هرچه بشر درباره آن تحقیق کند باز هم نهایت ناپذیر است؛ از زمان نزول قرآن تا کنون انواع تفسیرها نوشته شده است.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: وقتی از امام رضا(ع) درباره تازگی قرآن سوال می شود حضرت می فرماید قرآن کریم مانند خورشید است که همه قوم ها در همه زمان ا از آن بهره می گیرد؛ بنابراین نباید تعجب کرد که چرا با وجود تفاسیر نوشته شده چرا باز هم تفسیر منتشر می شود.

وی عنوان کرد: بحمدالله بعد از انقلاب اقبال حوزه به قرآن بیشتر شده است، البته قبل از انقلاب تا حدی وجود داشت اما بعد از انقلاب یک انقلاب روحی در حوزه به وجود آمد و توجه به قرآن بیشتر شد، خوشبختانه مجتمعات قرآنی بسیاری مانند دارالقرآن علامه فراوان شد که وظیفه ترویج معارف قرآن را دارند.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به مشکلات رسم الخط فعلی قرآن کریم خاطرنشان کرد: امروزه گفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل سنت اصرار دارند که این رسم الخط محفوظ بماند ولو این که خواندن قرآن برای جوانان مشکل باشد.

وی اضافه کرد: اصلاح رسم الخط به معنای تحریف قرآن کریم نیست، خط قرآن مقدس است اما رسم الخط آن تعبدی نیست، رسم الخط فعلی در خواندن مشکلات فراوانی دارد و باید برای آن چاره اندیشی شود؛ همچنین جوانان باید دست به قلم شوند و در تفسیر نوآوری داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ویژگی های تفسیر کوثر گفت: این کتاب به نام 12 امام در 12 جلد نوشته شده است، ترجمه این اثر روان است اما تا حدی ترجمه آزاد است اما در عین آزادی ترجمه، سعی شده که مفهوم آیه رسا باشد، از ویژگی های دیگر توجه به مسائل اخلاقی، کلامی و فقهی در کنار تفسیر قرآن است.

محمد قمین
ارسال نظرات