۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۰۴۵۶۱
آیت الله شب زنده دار:

ماه شعبان و رمضان فرصتی ناب برای ارتقا و جهش معنوی انسان است

ماه شعبان و رمضان فرصتی ناب برای ارتقا و جهش معنوی انسان است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر استفاده از فرصت ها گفت: ماه های رجب، شعبان و رمضان فرصتی برای جهش و پیشرفت در امور معنوی است که انسان باید استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با بیان این که اخلاقیات دارای مراتب مختلفی است، گفت: رعایت مراتب اخلاقی کار آسانی نیست و انسان باید از خداوند بخواهد صفات متعالی اخلاقی را عنایت کند.

وی افزود: برای برخی فضائل اخلاقی عنایت الهی است اما ممکن است برای برخی اکتسابی باشد و به تلاش انسان نیاز دارد، بهره مندی از مراتب اخلاقی نقش ویژه در تعالی و رشد انسان دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دستور سلوکی پیام اسلام(ص) به امیرمؤمنان(ع) اظهار داشت: نخستین توصیه حضرت رعایت راستگویی و پرهیز از کذب است، در این موضوع طلاب باید مراقبت بیشتری داشته باشند و در تبلیغ و منابر مطالب مستند را بیان کنند.

وی ادامه داد:  توصیه دیگر حضرت ورع است که فرمودند انسان هیچگاه نباید خیانت کنند، اگر کسی مسأله ای را نمی داند و ادعای دانستن کند خیانت کرده است، کسی که رعایت امانت نکند خیانت کرده است، فرمایش دیگر حضرت به امیرمؤمنان این است که به گونه ای از خدا خوف داشته باش که گویی خداوند را می بینی.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که ماه های رجب، شعبان و رمضان فرصتی برای جهش و پیشرفت در امور معنوی است، ابراز داشت: کثرت گریه از عظمت و جلال خداوند متعال توصیه دیگر حضرت برای سلوک و ارتقای معنوی است، اهل بکا شدن زنگارهای روح و قلب را از بین می برد البته انسان باید مراقبت کند دچار ریا و تکبر نشود.

وی عنوان کرد: انسان باید هرچه دارد در مسیر احیا و تقویت دین بذل کند، کسانی که در حوزه هستند باید اینگونه تربیت شوند و دستورات سلوکی را در دستور کار خود قرار دهند، عمل به سنت پیامبر در نماز، روزه و صدقه نیز دستور سلوکی دیگر ایشان است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از دیگر توصیه های پیامبر اسلام(ص) انس با قرآن کریم، تضرع در برابر خداوند، رعایت  و توجه به محاسن اخلاقی و پرهیز از غیر آن است، حضرت فرمود اگر کسی این کارها را نکرد و از سلوک و ارتقای معنوی جا ماند کوتاهی از خود او بوده است.

محمد قمین
ارسال نظرات