۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۶۰۴۵۶۹
آیت الله تحریری:

انسان تواب تحت ولایت مطلق الهی قرار می گیرد

انسان تواب تحت ولایت مطلق الهی قرار می گیرد
آیت الله تحریری گفت: انسان در مناجات شعبانیه از خداوند درخواست می کند او را از ولایت شیطان خارج و تحت سرپرستی ولایت مطلق الهی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، عصر امروز در جلسه تفسیر مناجات شعبانیه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: انسان در مناجات‌ شعبانیه با خداوند در دل کرده و به نوعی شرح حال خود را به محضر معبود عرضه می دارد و عنایات ویژه را از حضرت حق درخواست می کند.

وی با اشاره به اینکه در مناجات شعبانیه دو شناسایی خاص تحقق پیدا می کند، ابراز کرد: در شناسایی نخست انسان به شناخت نفس نائل می شود و به ضعف های خود پی می برد و دیگر شناسایی آن مراحلی است که انسان می تواند آن مراحل را طی کند و به کمال نفس برسد تا جلوه الهی نفس را به نظاره بنشیند.

آیت‌الله تحریری درخصوص وجهه الهی نفس، ابراز کرد: وجهه الهی نفس همان ضعف و نقص انسان در همه شؤون هستی خود است در عین حالی که به کمال و عنایات مطلق الهی آگاهی دارد؛ چنین انسانی در همه شؤون به خداوند تکیه می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه مسأله ولایت همان سرپرستی حق تعالی است، اظهار داشت: در مناجات شعبانیه انسان این ولایت را درخواست می کند؛ انسان به صورت تکوینی تحت سرپرستی خداوند قرار دارد، سرپرست آن حقیقتی که هم غنای مطلق، کمال مطلق و هم حکیم مطلق است.

وی ادامه داد: ابعاد معتقدات توحیدی انسان درواقع درک این ولایت الهی یعنی ولایت تکوینی است؛ ولایت تکوینی مطلقه منحصر به ذات اقدس الهی است منتهی خداوند به دلیل حکمت ذاتی خویش این ولایت را به واسط وسائط فیض در مراحل اول و زمینه های گرفتن فیض در مرحله ثانی ظهور می دهد.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: فرق آن وسائط و زمینه ها در این است که وسائط حقیقتا کمال دارند و در کمال دهی دخیل هستند منتهی این افاضه کمال از جانب آنان استقلالی نبوده و به اذن تکوینی حق تعالی است و عمدتا مربوط به این عالم می شود؛ این کمال در طول کمال خداوند است.

تولیت مدرسه علمیه مروی درخصوص ولایت تشریعی گفت: خداوند در نظام عالم یک ولایت خاصی برای انسان در نظر گرفته و آن نظام تشریع و قانونمندی است؛ در این نظام نیز خداوند این ولایت مطلق را از طریق اسباب ظهور می دهد که یک قسم از آن اسباب ملائکه و بعد انبیای الهی هستند که این وساطت را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: انسان اگر ولایت الهی را بپذیرد در مرحله ایمان قرار می گیرد و می تواند امور دیگر را انجام دهد در این هنگام خداوند ولایت خاص او را بر عهده می گیرد و به مرکز نورانیت نزدیک می کند.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: انسان در این عالم یا تحت ولایت خداوند قرار می گیرد و یا ولایت شیطان را می پذیرد و انسان گناهکار با توبه می تواند از ولایت شیطان خارج و تحت ولایت و سرپرستی خداوند قرار گیرد؛ انسان در مناجات شعبانیه از خداوند می خواهد که او را به سوی خود بازگرداند و این بازگشت عنایت الهی به انسان توبه کننده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات