۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۰۴۵۸۲
فرهنگ مهدویت؛

احیای سنت محمدی در عصر ظهور

احیای سنت محمدی در عصر ظهور
در عصر ظهور ثروت‌های زمین نزد امام زمان (عج) گرد می‌آید و دارندگان زکات، در پی کسی می‌گردند که به عنوان فقیر به او زکات بدهند ولی پیدا نمی‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، همه در پی این هستیم که بدانیم چه باید بکنیم؟ چگونه باید باشیم؟ زندگی‌ها و روابط ما چگونه باید باشد؟ وضع فرهنگی و دینی و اقتصادی ما چگونه باید باشد؟ مدل خوب و الگوی مناسب برای یک زندگی ایده آل چیست؟

نوید‌هایی که برای عصر ظهور داده اند و ویژگی‌هایی که در زمان حضور و حاکمیت امام عصر (عج) و یاران او و اوضاع جامعه از آن برخوردار خواهد بود، می‌تواند «نقشه راه» به حساب آید و برای ما هم سرمشق باشد، چه در زندگی فردی، چه در حمایت اجتماعی. به برخی از آن ویژگی‌ها اشاره می‌شود:

مهدی (عج) از اصحاب خویش پیمان و بیعت می‌گیرد که سرقت و فساد نکنند، مُحرمی را نکشند، حریمی را هتک نکنند، از آلودگی بپرهیزند، امر به معروف و نهی از منکر کنند و .... (۱)

وقتی یاران او مامور به چنین رفتاری اند، پس جامعه باید از امنیت، عدالت، سعادت و رفاه و معنویت برخوردار باشد تا شبیه یاران او گردد. در آن روزگار، رفاه مادی و عدالت اقتصادی و اجتماعی و وفور نعمت‌های الهی همه جا را خواهد گرفت. فقیر و نیازمندی یافت نخواهد شد. سطح زندگی‌ها چنان بالا خواهد رفت که در داد و ستدها، مسلمان از غیرمسلمان سود نخواهد گرفت.

سنت محمدی احیا خواهد گشت. تحریف‌ها از چهره حقایق دینی زدوده خواهد شد. معارف اسلام و احکام از یاد رفته شرع و حقایق پنهان دین، آنچنان روشن خواهد شد که بعضی می‌پندارند امام زمان (عج) دین تازه‌ای آورده است. همه داوری‌ها به عدالت خواهد بود. رشد علمی و صنعتی از ویژگی‌های دیگر آن دوران است. هم عقل‌ها در سایه عنایت حضرت مهدی (عج) به کمال می‌رسد، هم سطح دانش‌ها بالا می‌رود. معارف اهل بیت، گسترش فوق العاده‌ای خواهد یافت.

مساجد بزرگی ساخته خواهد شد که همه پایگاه نشر دانش خواهد بود. مردم به عبادت و دین روی می‌آورند، نماز‌ها به جامعت برگزار می‌شود، کینه‌ها برطرف می‌شود و صلح و دوستی در دل‌ها جای می‌گیرد. دل‌های مردم در صلابت و استواری، چون کوه می‌شود.

عاطفه‌ها نسبت به هم زیاد می‌شود. راه‌ها امن می‌گردد و مردم در امنیت قضایی به سر می‌برند. خون‌ها به ناحق ریخته نمی‌شود. امنیت جهانی حتی دنیای حیوانات را هم فرامی گیرد و به اصطلاح، گرگ و میش کنار هم و مصون از حمله می‌مانند. زمین از چنان امنیتی برخودار می‌شود که زنی تنها از این سوی دنیا به آن سو و از حیره به مکه می‌رود و از کسی جز خدا نمی‌ترسد. بیت المال، یکسان و عادلانه میان مردم تقیسم می‌شود.

ثروت‌های زمین نزد امام زمان (عج) گرد می‌آید. اسلام شکوه گذشته خود را باز می‌یابد. دارندگان زکات، در پی کسی می‌گردند که به عنوان فقیر و نیازمند به او زکات بدهند و پیدا نمی‌کنند. شهر‌ها با عدل و احسان آباد می‌شود. رونق کشاورزی و سرسبزی زمین و فراوانی باران و سرشاری رود‌ها و چاه‌ها از آب و پرباری درخت‌ها و افزایش دام‌ها از ویژگی‌های دیگر آن دوران است. بیماری از مردم دور می‌شود، هراس از دل شیعیان برداشته می‌شود و در دل دشمنان جا می‌گیرد....

چه چشم انداز زیبایی و چه جامعه آرمانی و مطلوبی! همه این‌ها در روایات مربوط به عصر ظهور امام زمان (عج) آمده است. (۲)

اگر بخواهیم سمت گیری زندگی فردی و اجتماعی ما به سوی آن «جامعه آرمانی» باشد، باید بکوشیم در حد توان و ظریت و فراهم بودن شرایط، همین ویژگی‌ها را فراهم سازیم.

الگوی ما در عصر غیبت، باید چشم انداز عصر حضور باشد. انسان‌ها از نظر فکر و اخلاق در سطح بالا، معیشت مردم فراهم و رو به راه، قسط و عدل و تامیین کرامت انسان‌ها در دستور کار، رونق اقتصادی و رشد فرهنگی و صلح و امنیت برقرار باشد. جامعه ما اگر چنین تلاشی را داشته باشد، رو به سوی جامعه مهدوی است.
___________________________
پی نوشت ها:
برگرفته از کتاب «زندگی مهدوی؛ اخلاق و اوصاف منتظران» نوشته جواد محدثی
۱. رک: بحث «همچون یاران مهدی» در بخش اوصاف منتظران
۲. در این زمینه ر. ک: «چشم اندازی به حکومت مهدی»، نجم الدین طبسی- و «عصر-زندگی»، محمد حکیمی
/۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات