۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۰۴۶۳۰

کنفرانس مسلمانان آفریقای جنوبی؛ از ایده تا شکل‌گیری

کنفرانس مسلمانان آفریقای جنوبی؛ از ایده تا شکل‌گیری
نخستین کنفرانس مسلمانان آفریقای جنوبی با حضور بزرگان و علمای مسلمان، رئیس شورای مسلمانان، فعالان سیاسی، مدرسان دانشگاه و دانشجویان به مدت سه روز در ژوهانسبورگ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از ورود اسلام به کشورهای آفریقایی پیام آن در شهرهای مختلف گسترش یافت و تعداد مسلمانان به ویژه در جوامع سیاه پوست و مناطق روستایی افزایش پیدا کرد. پس از آن چالش های خاصی مربوط به شرایط و محیط زندگی در جوامع مسلمان جدید به وجود آمد. با توجه به تجربه زندگی افراد بومی در محیط، آشنایی و درک آنان از شرایط محل زندگی، موجب شد افراد و فرزندان خود را جهت تحصیل به دانشگاه های مختلف اسلامی فرستاده تا دروس اسلامی را مطالعه و با تطبیق آن با محیط به آنها بازگردانند.

بازگشت این فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف الهیات اسلامی و پذیرش امور مسلمانان در جوامع خود باعث شد ایده کنفرانس رسمی مسلمانان سیاه آفریقای جنوبی شکل گیرد و در جهت بحث و گفتگو در مورد مسائل مربوط به جوامع ایشان در سراسر کشور گرد هم آیند و سرانجام امسال نخستین کنفرانس مسلمانان سیاه پوست در آفریقای جنوبی با عنوانSouth Africa Black Muslim Confrence»  (SABMC)» برگزار شد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در پرتوریا؛ این برنامه از ۱۹ تا ۲۱ آوریل سال جاری(۳۰ فروردین تا اول اردیبهشت ماه) با حضور بزرگان و علمای مسلمان سیاه پوست، رئیس شورای مسلمانان، فعالان سیاسی، مدرسان دانشگاه و دانشجویان و دیگر پیشگامان مسلمان به مدت سه روز با موضوعات مختلف در ژوهانسبورگ انجام شد.

مجموعه برنامه کنفرانس تنها با حضور مسلمانان سیاه پوست برپا شد و هدف آن بررسی وضعیت مسلمانان 

در آفریقای جنوبی و به اشتراک گذاری ایده ها و تخصص ها درباره نحوه بهبود شرایط آنها از نظر اقتصادی، اجتماعی و آموزشی، اتخاذ یک برنامه ملی، اقدام و اجرای آن و تشویق و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری و انجام  امور  به وسیله مسلمانان سیاه پوست بود.

در این کنفرانس استقرار علمای مسلمان سیاه پوست در شهرها، نقش علما در ترویج اسلام، کنار گذاشتن تفرقه های دینی، ایجاد فرصت های شغلی برای علما، بررسی وضعیت اقتصادی مسلمانان سیاه پوست در آفریقای جنوبی و توسعه آن، کارآفرینی، اجرای طرح های توسعه اقتصادی در شهرها، وضعیت اجتماعی مسلمانان سیاه پوست در آفریقای جنوبی، مشکلات و  مسائل خانواده، مشکلات کفن و دفن، توسعه زنان مسلمان سیاه پوست در شهرها، چالش های زنان مسلمان در روستاها، زنان مسلمان سیاه پوست و مشارکت سیاسی، توانمند سازی زنان مسلمان سیاه پوست در جوامع، آموزش و پرورش و مسلمانان سیاه پوست و چالش های مسلمانان سیاه چوست در مواجهه با موسسات آموزشی مسلمان بررسی شد.

بنا بر این گزارش؛ با توجه به آنکه به لحاظ سنتی و تاریخی در آفریقای جنوبی مدیریت جامعه اسلامی همواره در دست هندی تباران این کشور بوده است، پس از سقوط آپارتاید در این کشور و موج گسترش اسلام در میان سیاه پوستان این گروه همواره در صدد بوده اند که در فضای فعالیت های اسلامی حضور فعال تر داشته باشند به نحوی که در برنامه ریزی، سیاست گذاری و مدیریت جوامع اسلامی محل نقش اثربخش تر و تأثیرگذارتری و در نهایت نوعی از رهبری را داشته باشند. این کنفرانس در نهایت پاسخی بوده است به این نیاز بین ذهنی که میان مسلمانان سیاهپوست طی دهه های اخیر احساس می­ شده است./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات