۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۶۰۴۶۹۲
سر مقاله؛

هنجارشکنی خیابانی

هنجارشکنی خیابانی
مجموعه هنجارشکنی‌های خیابانی می‌تواند به شکل‌گیری نوعی هراس اخلاقی منجر شود و در آن مردم با تصویر ناامنی از جامعه مواجه شوند .
به گزارش خبرگزاری رسا، در ماه‌های گذشته، شاهد افزایش حجم درخورتوجهی از هنجارشکنی‌های خیابانی بوده‌ایم؛ از مصرف موادمخدر در خودرو گرفته تا شرب خمر و کشف حجاب و... این وضعیت نارضایتی‌های زیادی در گروه‌های مختلف اجتماعی ایجاد کرده که یکی از نمونه‌های آن، در ماجرای سگ‌گردانی و سگ‌بازی خود را نشان داد.
 
مجموعه این هنجارشکنی‌ها می‌تواند در میان‌مدت به شکل‌گیری نوعی هراس اخلاقی در جامعه منجر شود که در آن، بیش از آنکه ناامنی توسعه یافته باشد، مردم با تصویر ناامنی مواجه شوند و طبعا اذهانشان مخدوش.
 
برنامه خرابکاری برای درهم‌ریختن مرز‌های هنجاری جامعه، البته سابقه چنددهه‌ای دارد؛ اما آنچه در یک سال اخیر بیشتر خود را نشان می‌دهد، برنامه‌ای منسجم و هماهنگ از سوی جریان برانداز برای ایجاد خرابکاری‌های وسیع در حوزه بینشی و شناختی ایرانیان است.
 
بااین‌حال، آنچه مهم است، درک جامعه از نظارتی منضبط بر این نا‌بسامانی و گرفتارکردن خاطیان در گلوگاه‌های نهایی است. برنامه کنونی، یعنی ارسال پیامک هشدار و نهایتا تفهیم فرد هنجارشکن با اسناد متقن، اقدامی شایسته تقدیر و حمایت است.
 
بدین‌ترتیب، هم از برخورد‌های علنی جلوگیری شده که موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود و هم هنجارشکنان اجتماعی مطمئن می‌شوند که چشمانی آگاه در شهر وجود دارد که می‌تواند در هر نقطه‌ای، خطایشان را ببیند و با آن‌ها برخورد کند. این‌گونه است که امنیت عمومی فراگیر و مطلوب می‌شود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات