۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۰۴۷۳۹
مدیر حوزه علمیه خواهران کشور:

فعالیت‌های جهادی طلاب در سیل اخیر سرمایه اجتماعی حوزه را بالا برد

فعالیت‌های جهادی طلاب در سیل اخیر سرمایه اجتماعی حوزه را بالا برد
مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد: فعالیت‌های پررنگ و جهادی طلاب و روحانیون در سیل اخیر سرمایه اجتماعی حوزه را بالا برد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه شورای نهادهای حوزوی با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در گرگان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین ملکی رئیس شورا بیان کرد: شورای نهادهای حوزوی استان به جهت همدلی و همکاری و وحدت رویه به عنوان الگوی کشور معرفی شد که این مجموعه فعال، پرکار و دلسوز متعلق به کل استان است و به مردم سیل زده خدمت رسانی کردند.

وی ادامه داد: از ابتدای عید نوروز تاکنون طلاب و مبلغین حوزه در منطقه حضور پررنگ و فعال داشته و هیچ چیزی مانع فعالیت آنان نشده است بلکه مدارس علمیه استان به صورت نوبتی به مناطق اعزام شده و فعالیت می کردند.

مدیر حوزه علمیه برادران گلستان با بیان اینکه 200 نیروی طرح امین و هجرت در استان فعالیت می کنند، به تقسیم کار نهادهای حوزوی و کمیته بندی کارها پرداخت و خاطرنشان کرد: یکپارچگی و هماهنگی، نقطه قوت کمک رسانی شورای نهادهای حوزوی استان بر مبنای تفکر دینی بوده است.

* به موازات اعزام برادران به مناطق سیل زده گلستان، خواهران نیز اعزام شدند

خانم حسینی واعظ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: به موازات اعزام برادران به مناطق سیل زده جهت خدمت رسانی، خواهران نیز در پایگاه های اسکان حاضر شده و در زمینه های مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی و مباحث فرهنگی در قالب گروه های جهادی فعالیت کردند.

وی ادامه داد: برخی مدیران مدارس که از مناطق سیل زده سرکشی کردند، به شناسایی خانواده ها و اقلام مورد نیاز پرداخته و به طور منظم به فعالیت پرداختند اما هیچ گزارشی ندادند.

*ستاد مدیریت بحران در حوزه تجلی پیدا کند

حجت الاسلام والمسلمین ولی نژاد مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان نقش روحانیت را در سیل اخیر بسیار مهم و پیام آور عنوان کرد و افزود: نقش طلاب نه تنها صرفا تشریفاتی و تبلیغاتی نبود بلکه نقش یدی نیز داشتند، همچنین علاوه بر کاهش آلام و افزایش صبر و تحمل به سیل زدگان، در ایجاد وحدت شیعه و سنی نیز فعالیت گسترده ای را بر عهده داشتند.

وی با بیان این که 90 درصد آسیب دیدگان اهل سنت بودند، افزود: با این وجود شیعیان دلسوزانه خدمت رسانی کردند.

وی اضافه کرد: طلاب خواهر در کمپ ها نقش بسیار مهمی داشتند زیرا  کمپ ها و جمع شدن افراد در یک مکان، خود مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: حوزه باید در سطح کلان برای خود نقش روحانیت در مسائل و بحران های مختلف را تعریف کند تا در چنین حوادثی نیروی آموزش دیده و ساماندهی شده داشته باشد؛ در حقیقت، ستاد باید در حوزه تجلی پیدا کند.

* وحدت شیعه و سنی استان گلستان حاصل چند دهه زحمت و تلاش

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در سخنانی گفت: اگر تلاش های چند دهه گذشته برای وحدت شیعه و سنی و غمگساری و غمخواری آنان در استان گلستان نبود، در این حادثه وحدت شکل نمی گرفت.

وی ابراز کرد: فعالیت های پررنگ و جهادی طلاب و روحانیون در سیل اخیر، سرمایه اجتماعی حوزه را بالا برد و هر فردی از هر کجا و هر بخشی به کمک رسانی پرداخت اما اکنون باید به امدادرسانی فرهنگی پرداخت که حوزه علمیه خواهران در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور اذعان کرد: سرپرست اکثر خانواده هایی که در این نوع حوادث آسیب می بینند، دچار آسیب روحی شده اند که نیازمند انجام اقدامات فرهنگی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اضافه کرد: حوزه باید تهی شدگی اعتقادی و نگاه سنگین اجتماعی را در این زمینه بردارد و مهارت های لازم مواجه با بحران ها را برای طلاب و مبلغین در نظر بگیرد.

وی با اشاره به نمونه هایی از آزمایشات الهی در زمان ائمه(علیهم السلام) ادامه داد: این آزمایش بزرگی بود و مردم ایران از این آزمایش سربلند شدند  و در سراسر کشور همگان ظرفیت ایمانی و انسانی خود را به صحنه آورند تا مشکلات حل شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور در پایان بر اعلام آمادگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در حل مشکلات باقی مانده تاکید کرد.

همچنین در این جلسه حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان ضمن بررسی گزارشات اعضاء شورا و طرح پیشنهاداتی در زمینه های مربوطه، بر کمک طلاب تا بازسازی خانه های سیل زدگان تاکید کرد./829/ج

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات