۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۰۴۸۱۳
در مدرسه علمیه امام کاظم؛

نشست علمی مبانی فقهی مجازات سرقت الکترونیکی برگزار شد

نشست علمی مبانی فقهی مجازات سرقت الکترونیکی برگزار شد
نشست علمی مبانی فقهی مجازات سرقت الکترونیکی در قانون مجازات اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشست های عصرانه علمی مدرسه فقهی امام کاظم(ع) با موضوع مبانی فقهی مجازات سرقت الکترونیکی در قانون مجازات اسلامی با ارائه حجت الاسلام احمدی عصر دوشنبه در سالن جلسات مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام احمدی در آغاز نشست به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: هر سرقتی که با رایانه انجام صورت می گیرد شامل موضوع بحث می شود.

وی ادامه داد: برای تعریف سرقت از نظرات اهل لغت همچنین کلمات مجاز استفاده شده است زیرا کلمه مجاز نیز از حقیقت بی بهره نیست؛ همچنین بررسی شده است سرقت در دیگر ابواب به چه معنایی است که به صورت کلی به این نتیجه رسیده ایم سه عنصر معنوی در سرقت وجود دراد.

پژوهشگر حوزوی با بیان این که برخی ربایش را در تعریف سرقت آورده اند، گـفت: ربودن اعم از اثبات ید است زیرا صرف گرفتن مال از دست فرد دیگر، ربودن صدق می کند حتی اگر یک ثانیه در دست طرف رباینده باقی نماند.

وی خاطرنشان کرد: در سرقت رایانه ای سرقت از حساب بانکی، داده های دارای مالیت عرفی همانند فایل های پژوهشی، داده های بدون مالیت همانند عکس شخصی و سرقت از پهنای باند مورد بررسی قرار گرفته است که در قانون مجازات اسلامی در زمینه برداشته داده ها دو مجازات تعزیری ثابت شده است.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به شروط ایجاد سرقت گفت: شبهه مالکیت نباید در سرقت وجود داشته باشد به این صورت که فردی که مال را برداشته است نباید به گمان این که مالک است آن شیء را بردارد.

در ادامه نیز حاضران در نشست اشکالات خود را در زمینه مقاله مطرح شده بیان کردند و حجت الاسلام احمدی به سؤالات پاسخ داد./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات