۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۰۴۸۸۰
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

برنامه‌های فرهنگی و تربیتی باید به سمت مساجد هدایت شوند

برنامه‌های فرهنگی و تربیتی باید به سمت مساجد هدایت شوند
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت احیای کارکردهای چندگانه مساجد، گفت: باید برنامه‌های فرهنگی و تربیتی به سمت مساجد هدایت شوند.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت دهه آخر شعبان المعظم و دهه تکریم مساجد، با اشاره به فضائل و برکات مساجد در جامعه اسلامی، اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و دینی را به سمت مساجد هدایت کرد.

وی با اشاره به نقش مساجد در ترویج ارزش‌های دینی و معنوی در میان افراد جامعه، اضافه کرد: ازجمله اقداماتی که می‌تواند جایگاه مساجد را به‌عنوان پایگاه‌های دینی ارتقا بخشد، ترویج آیات و روایاتی است که در خصوص جایگاه این پایگاه دینی و ارزشی و ظرفیت‌های تعالی‌بخش آن بیان شده است.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: این موضوع سبب می‌شود افراد جامعه همچون نسل‌های گذشته توجه بیشتری به امر احیا و بهره‌برداری از این پایگاه داشته و با خدمت‌رسانی به آن، بر ارتقای ظرفیت‌های ثمربخش مسجد توجه کنند.

وی با بیان اینکه در آیات قرآنی مساجد از جایگاهی رفیع برخوردارند، افزود: قرآن کسانی که سعی در تعطیلی بنای مسجد یا متوقف شدن مسائل الهی در آن اقدام می‌کنند را از ستمکارترین مردم عنوان کرده و می‌فرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یذْکرَ فی‌ها اسْمُهُ وَ سَعی فِی خَرابِها أُولئِک ما کانَ لَهُمْ أَنْ یدْخُلُوها إِلَّا خائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْی وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ؛ و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می‌باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند و در خرابی آن‌ها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن مراکز عبادت درآیند، جز در حال ترس از عدالت و انتقام خدا. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است».

حجت‌الاسلام احمدی گفت: آیات قرآن هم‌چنین کسانی را شایسته عمران و آبادانی مساجد می‌داند که از تقوای الهی برخوردار باشند و می‌فرماید: «إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسی أُولئِک أَنْ یکونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده‌اند. پس امید است که اینان از راه‌یافتگان باشند».

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: این امعان نظر و توجه دادن آیات و روایت اسلامی به مسجد و سعی تلاش در استفاده و نیز هزینه کردن برای احیا و استفاده بهتر از آن، اگر در جهت تدارک و تأمین ظرفیت‌های مساجد برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای جوانان در بخشی از برنامه‌های مساجد قرار گیرد، ثمرات ارزشمندی را در جهت جلب جوانان و تربیت دینی و معنوی آنان به همراه خواهد داشت.‌/9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات