۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۰۵۰۰۹

آمریکا میزبان جشن «سالگرد صلح مصر و اسرائیل»

آمریکا میزبان جشن «سالگرد صلح مصر و اسرائیل»
مراسمی برای بزرگداشت چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح قاهره و تل‌آویو در آمریکا برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه روز سه‌شنبه میزبان مراسمی با حضور سفرای مصر و رژیم صهیونیستی بود و در این مراسم چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح بین قاهره و تل‌آویو جشن گرفته شد.

بیست و ششم مارس ۱۹۷۹ با حضور «جیمی کارتر» رییس‌جمهور آمریکا، «انور سادات» رییس‌جمهور مصر و «مناخیم بگین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «پیمان صلح اسرائیل و مصر» در واشنگتن به امضا رسید تا اولین پیمان صلح بین رژیم صهیونیستی با یک کشور عربی بعد از تاسیس این رژیم جعلی منعقد شود.

پیشتر در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۷۸ «پیمان کمپ دیوید» پس از دوازده روز مذاکرات مخفی و با میانجیگری واشنگتن در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های ریاست‌جمهوری آمریکا است نهایی شد و سپس در کاخ سفید با حضور  کارتر، سادات و بگین به امضای نهایی رسیده بود.

وزارت خارجه آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور درباره مراسم سه‌شنبه شب در واشنگتن که با حضور سفرای مصر و رژیم صهیونیستی برگزار شد، دو بیانیه جداگانه منتشر کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «مایکل آر. پامپئو وزیر خارجه میزبان مراسمی برای گرامیداشت ۴۰ سال صلح بین جمهوری عربی مصر و حکومت اسرائیل بود. ۲۶ مارس ۱۹۷۹ پیمان صلح اسرائیل-مصر توسط انور سادات رییس‌جمهور مصر و مناخیم بگین نخست‌وزیر اسرائیل با جیمی کارتر رییس‌جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید امضا شد، پیمانی که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک در قرن بیستم بود».

طبق این بیانیه، «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا و «یاسر رضا» سفیر مصر در آمریکا از جمله میهمانان مراسم واشنگتن بودند.

پامپئو در این مراسم از آنچه که «شجاعت مصر و اسرائیل» برای انعقاد پیمان صلح خواند، صحبت کرد و این پیمان را نشاندهنده عزم آنها برای صلح پایدار در منطقه توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از این مراسم در توئیتی نوشت: «امروز افتخار این را داشتم که از مراسم گرامیداشت چهلمین سال پیمان صلح مصر و اسرائیل میزبانی کنم، پیمانی که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک قرن بیستم بود. این پیمان، مثالی درخشان از فرصت‌هایی است که می‌تواند در نتیجه مذاکره، سازش و همکاری حاصل شود».

برگزاری این مراسم در شرایطی صورت گرفته که دولت آمریکا در نظر دارد طرح مدنظر خود برای مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را بعد از ماه رمضان رونمایی کند؛ طرحی که به «معامله قرن» موسوم شده است.

مراسم وزارت خارجه آمریکا یک روز بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره تدارک واشنگتن برای تروریستی نامیدن گروه «اخوان‌المسلمین» برگزار شد، اقدامی که طبق گزارش‌ها «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهور مصر در سفر اخیر به واشنگتن از «دونالد ترامپ» آن را خواستار شده بود./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات