۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۰۵۰۱۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

جوهر سفر حج عبودیت و بندگی باری تعالی است

جوهر سفر حج عبودیت و بندگی باری تعالی است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خطاب به زائران حج تمتع، گفت: جوهر این سفر عبودیت و بندگی باری‌تعالی است؛ ازاین‌رو ارزش بسیار بالایی دارد و باید قدر آن را بدانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در همایش متمرکز حج 98 که با حضور زائران اعزامی به حج تمتع در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت سفر در فرهنگ دینی اسلام، اظهار کرد: خداوند در قرآن به مسافرت تأکید کرده و امیرالمؤمنین (ع) هم در حدیثی برای مسافرت پنج دستاورد را برشمرده‌اند.

وی افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند: «تَغَرَّبْ عَنِ الْاوْطانِ فی طَلَبِ الْعُلی، فَسافِرْفَفی الأْسْفارِخَمْسُ فَوائِدِ، تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اکتِسابُ مَعیشَةِ و عِلْمٍ وَ آدابٍ و صُحْبَة ماجِدٍ» و تأکید می‌کنند سفر کن تا مثل مرغ پا بسته نباشی که نمی‌تواند تکان بخورد، سفر کن ولی هدف تو از سفر طلب فضیلت‌ها و کسب کمال‌ها باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: هر سفری مقداری انسان را از کارهای روزمره دور کرده و غم‌زدایی می‌کند؛ زیرا انسان در محیط کار و خانه گرفتاری‌های فکری و ذهنی دارد که او را رنج می‌دهد وقتی از خانه بیرون برود به خودی خود انسان را از حالت خودنگری و در خود فرو رفتن بیرون می‌آورد.

وی با بیان اینکه سفر گرفتگی روحی انسان را برطرف کرده و شادابی و آرامش روحی به انسان دست می‌دهد، ادامه داد: علاوه بر این سفر فرصتی برای کسب تجربه درزمینهٔ مسائل دنیوی و اقتصادی و آشنایی با راه‌های کسب معیشت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه سفر فقرزدایی می‌کند، اضافه کرد: سفر رفتن انسان را از حالت دست‌تنگی نجات داده و او را دست‌ودل‌باز می‌کند و بین او و مادیات و دنیا فاصله می‌اندازد.

وی با بیان اینکه در سفر علم و دانش و آگاهی‌های انسان افزایش می‌یابد، افزود: فرد با مسافرت آگاهی‌های اجتماعی و دنیایی کسب کرده و دید او وسیع‌تر می‌شود، با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم دیگران آشنا شده و نقاط ضعف و قوت سایر ملل را می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه انسان در سفر دوست خوب پیدا می‌کند، اظهار کرد: در سفر حج انسان دوستان خوبی را به دست می‌آورد که گاهی دوستی با آن‌ها تا آخر عمر تداوم می‌یابد؛ ازاین‌رو دوست‌یابی و آشنایی با انسان‌های مثبت و سالم ازجمله غنائم این سفر است.

وی با بیان اینکه گاهی سفر اقتصادی و بازرگانی است برخی سفرها سیاسی است و برخی سفرها سیاحتی است، افزود: اما سفر حج سفری عبادی تاریخی سیاحتی است؛ به‌گونه‌ای که قدم‌به‌قدم حج خاطره و تاریخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه افزون بر این در سفر حج انسان با جغرافیای جهان اسلام و منا، عرفات مکه، مدینه و ... آشنا می‌شود، گفت: از همه مهم‌تر حج سفر عبادی است؛ یعنی تار و پود این سفر با عبادت عجین شده است.

وی خطاب به زائران حج تمتع، با بیان اینکه جوهر این سفر عبودیت و بندگی باری‌تعالی است ازاین‌رو ارزش بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: قصد شما از ابتدای حرکت زیارت خانه خدا و مرقد مطهر رسول اکرم و حرم سایر ائمه (ع) است؛ از این رو باید قدر این سفر سراسر نور و نعمت را بدانید./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات