۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۰۵۰۴۸
آیت‌الله صفایی بوشهری:

سند علمی خلیج فارس در محورهای مختلف تدوین شود

سند علمی خلیج فارس در محورهای مختلف تدوین شود
امام جمعه بوشهر گفت: بر اساس ظرفیت‌های خلیج فارس باید سند علمی ۵۰ ساله در محورهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در همایش نکوداشت روز ملی خلیج فارس و گرامیداشت این روز و با تشریح نقشه زمین شناسی خلیج فارس اظهار داشت: منطقه خلیج فارس در جهان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و استکبار و استعمار همواره درصدد تغییر نام و مفاهیم آبراه مهم و استراتژیک خلیج فارس است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه از بین بردن اندیشه‌های بیدار آفرین و مقاومت‌زا از اهداف مهم جهان استکباری در تغییر نام خلیج فارس است خاطر نشان کرد: مبنای اندیشه جهان استکبار و کشورهای استعمارگر در تغییر نام خیلج فارس این است که منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس کاملا مهندسی و معماری استعماری شود.

امام جمعه بوشهر، خلیج فارس را شناسنامه زیست تولد ایرانی دانست و افزود: تمام شخصیت‌های علمی در عرصه زمین‌شناسی به این واقف هستند که تولد زیست آبراه استراتژیک خلیج فارس ایران بوده است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی در اندیشه تغییر نام خلیج فارس در راستای سیاست‌های جهان استعمار و استکبار هستند تصریح کرد: این کشورها در راستایی حرکت می‌کنند که ایستگاه آن تسلیم استعمار است.

وی، با اشاره به اینکه بیداری و مقاومت با نام خلیج فارس عجین شده است گفت: تمام نقشه‌هایی که برای تغییر نام خلیج فارس از سوی کشورهای استعمارگر و استکباری ارائه می‌شود در راستای تسلیم در برابر خواسته‌ها و اهداف آنان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نقش و جایگاه خلیج فارس در تمدن آینده جهان را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در جوامع آکادامیک جهان این نکته به اثبات رسیده که مدیریت آینده جهان بدست کسانی است که دریاهای ژئواستژیک را مدیریت کنند.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه 4 دریا در جهان مورد توجه ویژه قرار دارد بیان کرد: خلیج فارس ، مدار 7 درجه دریای هند، دریای سرخ و مدیترانه مورد توجه ویژه در عرصه سیاست‌های جهانی قرار دارد چراکه این دریاها تاثیر زیادی در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی، علم و فناوری، امنیتی و اجتماعی دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه استعمار و استکبار در اندیشه تسلط اقتصادی، فرهنگی، علم و فناوری، اجتماعی و سیاسی در خلیج فارس است افزود: در طول تاریخ دریاها همواره به عنوان شاهرگ ارتباطی و سرزمینی مطرح بوده و استعمارگران همواره در صدد تسلط به این سرزمین‌ها بوده‌اند.

وی با تاکید بر توجه به مدیریت خلیج فارس در عرصه‌های راهبردی و استراتژیک نظام تصریح کرد: عرصه مهم خلیج فارس در تولید علم از آن استفاده نمی‌شود که این مهم باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، خلیج فارس را کانون تولید علم در حوزه دانش بنیان دریایی دانست و تاکید کرد: از خلیج فارس باید در تولید علوم مختلف از جمله انرژی‌های پاک، جلبک‌های دریایی، رادیو داروها و بسیاری دیگر از امور بهره جست.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر توجه به اجرای طرح‌های اقتصاد کرانه‌ای در حوزه خلیج فارس خاطر نشان کرد: تولید ناخالص ملی ایران در عرصه اقتصاد کرانه‌ای بسیار پایین است و این در حالی است که تولید ناخالص ملی برخی کشورها از دریا و سواحل تا 50 درصد است.

آیت‌الله صفایی بوشهری، خلیج فارس را گنجی بسیار مهم دانست و افزود: بر اساس ظرفیت‌های خلیج فارس باید سند علمی 50 ساله در محورهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تدوین شود.

وی با تاکید بر توجه به اعتبارات ویژه در عرصه طرح‌های پژوهشی در عرصه خلیج فارس تصریح کرد: استان بوشهر با داشتن 936 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارای جایگاه مهمی در این آبراه استراتژیک است که اجرای طرح‌های اقتصاد کرانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات