۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۶۰۵۰۷۸
به همت مؤسسه مطالعاتی صراط مبین صورت گرفت؛

تولید دو اثر با عنوان «تعامل حوزه و نظام» و «بررسی طلاق در کشور»

تولید دو اثر با عنوان «تعامل حوزه و نظام» و «بررسی طلاق در کشور»
مدیرعامل مؤسسه صراط مبین با اشاره به آخرین آثار تولیدی این مؤسسه تأکید کرد که در کتاب جدید تولید شده تلاش شده تا مهمترین وظایف و حقوق روحانیت و نظام اسلامی تشریح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری معرفی فعالیت های مؤسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین و رونمایی از آثار جدید تولید شده توسط این مؤسسه در ساختمان خاتم برگزار شد.

محمدتقی دشتی استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه صراط مبین در این نشست اظهار داشت: موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین در سال ۱۳۹۰ توسط عده‌ای از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، با موضوعات دینی فرهنگی و رویکردی آسیب شناسانه، با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس و کار خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: این موسسه، به منظور دفاع از ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی هدف گذاری شده و در کنار تهیه و تولید کتب، مقالات و پژوهش‌های علمی، استفاده از ابزارهای نوین و مؤثر در تبیین مفاهیم دینی و نهادهای انقلاب اسلامی را نیز در دستور کار دارد.

دشتی با بیان این که مؤسسه مطالعاتی صراط مبین در راستای آسیب شناسی مؤلفه های دینی و فرهنگی و ارائه راهبرد به نخبگان و مصلحان آثار جدیدی تولید کرده است، گفت: یکی از این آثار کتاب «تعامل حوزه و نظام» است، این کتاب در واقع می خواهد به این سؤال پاسخ بدهد که بعد از انقلاب اسلامی که نظام بر اساس شرع مقدس ایجاد شده و یک فقیه جامع الشرایط در رأس آن قرار گرفته است چه رابطه ای باید با نهاد حوزه و روحانیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی تکلیف حوزه و روحانیت در قبال نظام های جائر و ستمگر مشخص بود، چراکه این دو از یکدیگر جدا بودند و روحانیت به صورت جداگانه تکالیف خود را انجام می داد ولی امروز باید دید که این دو در قبال هم چه وظایفی دارند.

مدیرعامل مؤسسه صراط مبین تصریح کرد: آن چه خلاصه مطلب است این است که حوزه و روحانیت پیشتوانه تئوریک نظام است، چون نظام اسلامی و احکام و قوانین و سیاست های آن باید اسلامی باشند و برای این منظور باید از کارشناسان این امر بهره گیری کرد که بدون شک برجسته ترین کارشناسان اسلامی، نهاد روحانیت هستند.

وی با بیان این که حوزه و روحانیت باید در نظریه پردازی، نظام سازی و نظارت و مطالبه گری نقش خود را در قبال نظام اسلامی ایفا کند، گفت: هرگاه نظام اسلامی از منظر انطباق قوانین و سیاست ها با شریعت به مشکل برمی خورد، این حوزه است که باید پیشگام باشد و ارائه طریق بدهد و این کتاب در همین راستا نگاشته شده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: به  عنوان مثال ما امروز نظامی به عنوان نظام بانکداری اسلامی به طور کلی نداریم و حوزه به عنوان نهاد تسری دین باید نظامی را در این رابطه طراحی کند و همین طور در ارتباط با نظام حقوق و اقتصاد اسلامی این کتاب می خواهد به این مسأله پاسخ بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثر دوم تولید شده در این مؤسسه اضافه کرد: کتاب دومی که امروز رونمایی می شود «بررسی وضعیت طلاق در کشور با تأکید بر استان قم» است که ضمن تشریخ وضعیت طلاق در کشور و استان قم و آمارها و رتبه های موجود به ارائه راهکار و راهبرد می پردازد،چراکه در قضیه طلاق ما به مرز هشدار رسیده ایم اگر چه از برخی کشورها بهتر هستیم.

مدیرعامل مؤسسه صراط مبین بیان داشت: این کتاب دلائل و عوامل طلاق را به صورت لایه ای در سه لایه مختلف شناسایی کرده است و راهبردها و کاربردهای حل این مسأله را ارائه کرده است؛ یکی لایه زوج محور است، چراکه این زوج ها در وضعیتی هستند که نمی توانند ادامه زندگی بدهند، چراکه یا نادان هستند و یا فاقد مهارت وتوان هستند و یا از نظر اطاعت از قانون مشکل دارند.

وی اضافه کرد: لایه دوم بحث طلاق جامعه محور و ساختار محور است، یعنی ساختارهای فرهنگی و اجتماعی به گونه ای است که نمی توانند خانواده را مستحکم نگاه دارند مثل رکود و گرانی و بیکاری امثال آن و در لایه سوم که لایه گفتمانی است تأکید شده که ارزش های بنیادین خانواده به دلیل هجوم مدرنیته از بین رفته و زوج های جوان تاوان این مسأله را در قالب طلاق می دهند.

دشتی با بیان این که در راهبردهای این کتاب بر تشکیل یک نهاد و سازمان تحکیم خانواده تأکید شده است، گفت: ما در نظام نهادی مهمتر از خانواده نداریم ولی متولی ندارد که حمایت از خانواده را تا ازدواج و زندگی و مشاوره و طلاق برعهده بگیرد، به همین جهت پیشنهاد دادیم به صورت آزمایشی در استان قم مرکزی تأسیس شود که به تحکیم بنیان خانواده با اعضای پیشنهادی بپردازد.

وی اضافه کرد: این مرکز مراحل قبل از ازدواج جوانان را در مهارت افزایی و حین ازدواج با کلاس ها و دوره های آموزشی و حین زندگی به ویژه در پنج سال اول را تحت پوشش قرار می دهد تا خانواده ها تحت مراقبت باشند و اگر به طلاق منجر شد قبل طلاق را پوشش بدهد و به آنها مشاوره بدهد و بعد از طلاق چون زن ها و کودکان و حتی مردان بعد طلاق آسیب پذیر هستند چه راهکارهایی می توانند داشته باشند./1330/ج

ارسال نظرات