۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۶۰۵۱۰۶
رییس دستگاه قضا:

برخی به نام دین افکار انحرافی به جامعه القا می کنند

برخی به نام دین افکار انحرافی به جامعه القا می کنند
رییس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حضور فعال علمای شیعه و سنی در برقراری صلح و سازش و کمک به دستگاه قضایی، رمز مهم کاهش جرایم را آگاهی جامعه از عواقب و پیامدهای جرم دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با علما و روحانیون اهل تشیع و تسنن سیستان و بلوچستان، به تبیین ابعاد مختلف علم و عالم پرداخت و تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه اعم از حوزه های اهل سنت و شیعی باید ضمن استفاده از منابع غنی دینی و فقهی‌، تلاش کنند که بدور از هر گونه اندیشه تحجر و التقاط، اندیشه ناب دینی را فرا بگیرند و یقین بدانند آنچه باعث سعادت دنیا و آخرت جامعه ماست، استواری جامعه بر آموخته های دینی است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت تولید علم مبتنی بر منابع غنی دینی در حوزه ها افزود: ما امروز به هیچ عنوان در برابر سوالات بسیاری که پیش رویمان است با وجود همه تغییرات در عالم ارتباطات و فضای دیجیتال، ناتوان از پاسخگویی نیستیم؛ به شرط آنکه به دور از تحجر و التقاط، در جهت تعمیق آموخته های دینی خود، جستجو در منابع غنی اسلامی و آشنایی با آخرین یافته های بشری، مجاهدت و تلاش کنیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ساحت تبلیغ در عرصه دین، بر ضرورت تربیت نفوس مستعده و تربیت جامعه به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی تاکید کرد و ادامه داد: فضای رسانه ای امروز، مستعد ایجاد انحراف، التقاط و اقسام الحادهایی است که می خواهد جامعه موحدین ما را به دوری از فرهنگ غنی اسلامی بکشاند و این امر هوشیاری علما، معلمان و مربیان جامعه را می طلبد که رسالت مهم انبیایی خود و وظیفه انسان سازی در جامعه را به خوبی ایفا کنند.

آیت الله رئیسی راهکار اولیه جلوگیری از هر گونه لغزش و آسیب در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تربیت صحیح دانست و با اشاره به مثالی در این زمینه اظهار کرد: امروز مواد مخدر، بلای خانمان سوز جامعه است و بیشترین آمار زندانیان متعلق به متهمان و محکومان جرایم مرتبط با مواد مخدر است. کسانی که به خود اجازه می دهند با سوداگری اقدام به هلاک نسل کنند و فرهنگ و اقتصاد جامعه را مورد تهدید قرار دهند، باید بدانند کارشان چه خطرات و مفاسدی به دنبال دارد و این آگاهی بخشی وظیفه علما و دستگاههای فرهنگی است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم از بین بردن انگیزه ها، اندیشه ها و لوازم جرم خاطرنشان کرد: اگر جلوه های آینده یک کار تبیین شود، مجرمان دست به ارتکاب جرم نخواهند زد. بسیاری از کسانی که امروز دچار انحراف می شوند، به دلیل آن است که در معرض افکار نادرست و انحرافی به نام دین قرار می گیرند. امروز به نام دین، دین را از بین می‌برند، به نام قرآن، به قرآن حمله می کنند و به نام اسلام، اسلام را به مخاطره می اندازند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه جریان بهاییت و وهابیت ساخته دست انگلیس هاست، افزود: در طول تاریخ، انگلیس ها همواره به دنبال تهدید دین مردم بوده اند و به دین سازی پرداخته اند. در چنین شرایطی، رصد وضعیت فرهنگی، شناسایی نقاط آسیب و هشداردهی وظیفه جدی علماست. از سوی دیگر، اختلاف افکنی ها باید به دقت مورد توجه و پیشگیری قرار گیرد. اگر تبلیغ دین به درستی انجام شود، قطعا شاهد کاهش جرم خواهیم بود و رمز مهم کاهش جرم، آگاهی جامعه از عواقب جرایم است.

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ساحت اجرای دین، تصریح کرد: همه انبیاء و اولیای الهی به دنبال اجرای دین بوده اند. ما در بین همه تمدنهای مدعی مدنیت، هیچ تمدنی را به غنای تمدن اسلامی نمی شناسیم. امروز مقدماتی که در طول 40 سال فراهم شده است، نوید شکل گیری تمدن نوین اسلامی را می دهد. ما یقین داریم که وعده الهی، وعده حق است و آینده نه از آن زراندوزان، قدرتمندان، ثروتمندان و زورمداران بلکه متعلق به صالحین است زیرا هاضمه جهان هستی، باطل را نمی پذیرد و حق، قرار واقعی عالم هستی است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت شکل گیری جامعه مبتنی بر احکام الهی، گفت: رمز دشمنی دشمنان در این است که ما پایبند به دین هستیم. اگر اسلام ما همانند آن اسلامی شود که در حجاز با تمام دشمنان دین، سازگاری دارد و با دوستان دین، دشمنی می کند،  در این صورت هیچ دشمنی با ما نخواهند داشت. دشمن با عمل ما به احکام دین مشکل دارد و اگر یک پوسته از دین باقی بماند، دیگر دشمنی نخواهند کرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به نقش و وظیفه مهم علما و روحانیون در گام دوم انقلاب در جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در تفرقه افکنی و ایجاد آتش اختلافات مذهبی و قومیتی، تصریح کرد: امروز در دستگاه قضایی از حضور علمای شیعه و سنی استفاده می کنیم که حکمشان نافذ و قانونی است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر بومی گزینی قضات و پیگیری این سیاست، به موضوع برقراری صلح و سازش اشاره و اظهار کرد: علمای بزرگوار، روحانیون شیعه و سنی و ائمه جمعه و جماعات لازم است با حضوری فعال تر در میدان صلح و سازش به دستگاه قضایی کمک کنند و در بسیاری از موارد اجازه ندهند کار به دادگستری کشیده شود و یک مساله کوچک که با ریش سفیدی و کدخدامنشی قابل حل و فصل است، شکل اختلاف سنگین یا خدای ناکرده بحران طایفه ای و قومی به خود بگیرد.

رییس قوه قضاییه همچنین بر ضرورت دخالت بزرگان و علما در اختلافات خانوادگی جوانان در جهت تحکیم بنیان خانواده تاکید کرد و یادآور شد: اساس زندگی بر مودت است و علما می توانند با حکمیت و ریش سفیدی مانع از فروپاشی زندگی زوج های جوان شوند. 

آیت الله رئیسی در پایان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان ابراز امیدواری کرد که همگان در این ایام، مشمول رحمت خاصه حق تعالی قرار گیرند و در هر جایگاهی که هستند، سربلند و موفق باشند.

محمد قمین
ارسال نظرات