۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۶۰۵۱۱۸
در جامعه مدرسین برگزار شد؛

جلسه هم اندیشی نهادها و مراکز حوزوی در راستای تحقق گام دوم انقلاب

جلسه هم اندیشی نهادها و مراکز حوزوی در راستای تحقق گام دوم انقلاب
نخستین جلسه هم اندیشی نهادهای حوزوی در دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، نخستین جلسه هم اندیشی نهادهای حوزوی در دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در این جلسه خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین طبعاً نمی توانست نسبت به بیانیه گام دوم بی تفاوت باشد، از همین رو اقدام به تشکیل دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب کرد.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: جلسات دبیرخانه با حضور همه نمایندگان تشکیل می شود و در جلسه امروز نیز کلیات امور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر لزوم وظیفه شناسی نهادهای حوزوی در راستای وظایفی که در زمینه بیانیه گام دوم برعهده دارند، ابراز کرد: همه مراکز حوزوی باید در مسیری که مورد انتظار رهبر معظم انقلاب است قرار گرفته و به خوبی به وظایف خود عمل کنند.

از همه ظرفیت های حوزه علمیه قم در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب استفاده شود

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به اینکه امروز باید از همه ظرفیت های حوزه علمیه قم در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید استفاده شود، گفت: ما باید در دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب افق فعالیت های خود را مشخص کنیم.

وی به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع عمومی جامعه مدرسین در زمینه گام دوم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: ما سعی کرده ایم در راستای این بیانیه در چهار بخش تبیین اهمیت بیانیه، استخراج موضوعات و محتوای بیانیه، فراخوان مقالات و نشست های علمی با محوریت وظایف حوزه و روحانیت جریان سازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: ما نباید محورهای بیانیه گام دوم را به صورت نقطه ای ادامه دهیم، بلکه باید به صورت جریان سازی حرکت کنیم؛ در این راستا با مراکز علمی، اساتید، نخبگان و تشکل های حوزوی جلساتی تدارک دیده شده است و به زودی برگزار خواهد شد.

تشکیل کارگروه بیانیه گام دوم در مجمع نمایندگان

همچنین حجت الاسلام گل زاده به نمایندگی از مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در این جلسه حضور پیدا کرد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجمع در راستای بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان یک حلقه وصل میان بدنه حوزه با مدیران عالی حوزه است.

وی از تشکیل کارگروه گام دوم در مجمع نمایندگان خبر داد و اظهار داشت: کمیته های رصد و اطلاع رسانی، مستندسازی و تفسیر و تبیین از جمله کمیته هایی است که در مجمع نمایندگان طلاب برای تحقق بیانیه گام دوم استفاده شده است.

استاد حوزه علیه قم افزود: باید در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مطالبه گری داشته باشیم تا همه نهادهای کشور عمل به بیانیه گام دوم انقلاب را در دستورالعمل خود قرار دهند.

وی همچنین از همکاری سازممان تبلیغات اسلامی، کمیسیون های مجلس شورای اسلامی و برخی نهادهای دولتی با کارگروه های مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد.

انقلاب اسلامی با کنار هم قرار دادن دین و دنیا همه معادلات فکری غرب را به هم ریخته است

در ادامه حجت الاسلام قمرزاده با بیان نخستین فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب افزود: امروز انقلاب اسلامی با کنار هم قرار دادن دین و دنیا همه معادلات فکری غرب را به هم ریخته است؛ بدون شک شعار های انقلاب اسلامی پایان ندارد، زیرا مطابق فطرت انسان ها بوده و برگرفته از وعده های الهی است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با اتکای به ظرفیت های دین به نقطه کنونی رسیده است، بنابراین حوزه علمیه در ادامه راه نیز باید آرایش متناسب به خود گرفته و همه اقدامات خود را بر پایه تغذیه حکومت اسلامی قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما باید کمبودهای گام اول را احصا کرده و آن خلأها را در گام دوم انقلاب جبران کنیم، عنوان کرد: امروز بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب وظیفه ما تولید اجتهادی نظامات مورد نیاز حکومت اسلامی است، بنابراین ما باید آن ها را تهیه کنیم، در اختیار حکومت قرار داده و در راستای اجرایی سازی آن مطالبه گری جدی و قاطع داشته باشیم.

بیانیه گام دوم برای همه اقشار به ویژه حوزویان تبیین و تفسیر شود

همچنین حجت الاسلام رهنمایی نیز در ادامه  با تأکید بر لزوم تبیین و تفسیر بیانیه گام دوم برای همه اقشار جامعه به ویژه حوزویان ابراز داشت: امروز شکی نداریم که غرب رو به احتضار است و ما باید ضمن تبیین بیانیه گام دوم، افول و احتضار دنیای غرب را برای جامعه تبیین کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز تحلیلگران بزرگ غربی به مسأله افول آمریکا و دنیای غرب اذعان دارند، خاطرنشان کرد: امروز غرب می داند که رو به احتضار است برای همین به هر مقوله ای دست می اندازد تا چند صباحی بیشتر زنده بماند

 باید پیشنهادات و راه حل های عملیاتی داشته باشیم

در ادامه حجت الاسلام روستا آزاد تأکید کرد: ما در کنار توصیه های خود باید پیشنهادات و راه حل های عملیاتی نیز داشته باشیم تا بتوانیم حکومت اسلامی را تغذیه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم تقویت رویکردهای اجتماعی در حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر بنا است کاری از سوی حوزه انجام شود باید مفید و مؤثر بوده و اثر اجتماعی داشته باشد.

حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم انجام کارهای بر زمین مانده در حوزه های علمیه گفت: ما باید امروز مشکلات بدنه حوزه را حل کنیم تا بتوانند در مسیر منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

در راستای بیانیه گام دوم انقلاب گفتمان سازی کنیم

همچنین حجت الاسلام منصوری در این جلسه با بیان اینکه باید در راستای بیانیه گام دوم انقلاب گفتمان سازی کنیم، ابراز کرد: در این راستا باید از جلسات سازی ها و سخنرانی ها پرهیز کنیم، بلکه باید این حرکت را به یک جریان تبدیل کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید در زمینه بیانیه گام دوم جریان شناسی صورت گیرد، اظهار کرد: همه اساتید باید به گونه ای این مباحث را مطالعه کنند که بتوانند آن را برای همه نوع اقشار و آحاد  تدریس و تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه باید مبانی قرآنی جریان بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شده و برای جامعه تبیین شود، گفت: ما به ایجاد یک کارگاه گفتمان سازی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب نیازمندیم.

طلاب باید بر اساس مبانی فکری رهبری حرکت های آموزشی و پژوهشی داشته باشند

در پایان حجت الاسلام تهرانی در این جلسه خاطرنشان کرد: ما باید ابتدا منظومه فکری رهبری را بدانیم و طبق منویات ایشان قدم برداریم؛ طلاب باید بر اساس مبانی فکری رهبری حرکت های آموزشی و پژوهشی داشته باشند.

وی به تشریح برنامه های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی جامعه الزهرا(س) در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: ما نقش حوزه را در نظام اسلامی باید پررنگ دانسته و به صورت قوی حرکت کنیم.

معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه امروز نیازمند تحول در حوزه های علمیه در برخورد با اسناد بالادستی هستیم، ابراز داشت: ما باید با حرکتی بسیار قوی در راستای منویات رهبری حرکت های تحول آفرین انجام دهیم./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات