۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۰۵۱۲۸
رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی:

احکام فقهی بحث رونق تولید در منابر ماه رمضان تبیین شود

احکام فقهی بحث رونق تولید در منابر ماه رمضان تبیین شود
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان این که در ارتباط با تولید و کسب و کار روایات زیادی وجود دارد، گفت: مبلغان به همین مناسبت از بیان احکام فقهی این مسأله غافل نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آخرین روز از سلسله همایش های طلیعه رمضان به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی عصر چهارشنبه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در این نشست با اشاره به اهمیت بیان درست احکام فقهی در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: افزون بر موضوعات فقهی مطرح در ماه مبارک رمضان و خطبه شعبانیه، خطبه رمضانیه را نیز مطالعه کنید که نکات بسیار برجسته ای در آن بیان شده است.

وی با بیان این که بسیاری از مسائل احکام نیز معارف قرآنی محسوب می شود، گفت: مباحث لازم در ماه رمضان باید از قرآن باشد، ولی احکام همان عصاره احادیث و روایات است که از طریق فقهای بزرگوار به دست ما رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: غفلت از مسائل سیاسی جامعه صلاح نیست، ولی چه مقدار مطلب سیاسی باید در منابر گفته شود؟ همچنین مخاطب هم باید شناخته شود؛ این که در یک روستای کوچک فقط از مسائل سیاسی و بین المللی روز بگوییم و به مطالب دیگر توجه نداشته باشیم تأثیری نخواهد داشت.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب روزی خدمت خود من فرمودند که «احکام روزه را هرسال بگویید حتی اگر مخاطبان شما همان مخاطبان سال قبل باشد، چراکه خیلی از مسائل آن در طول سال فراموش می شود»، در ماه مبارک رمضان به دلیل حضور بیشتر مردم در مساجد و نمازهای جماعت بحث های فقهی نماز نیز اهمیت زیادی دارد.

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ادامه با تأکید بر این که قریب به هفتاد درصد سؤال های مردم از مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سؤالات فقهی است، اظهار داشت: نماز اول وقت و نمازهای مستحبی یکی از برکات ماه مبارک رمضان است، چراکه اگر فردی اجمالا تدینی به نوافل پیدا کند واجباتش ترک نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: یکی از علل خمس و زکات ندادن مردم همین است که احکام آن درست بیان نشده است و روح تقید در آن با راهنمایی مردم به اعمال مستحب ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اهمیت بیان احکام فقهی مطرح در قرآن افزود: اخیرا با یک سری از دوستان بحث تفسیری را با محوریت تفسیر فقهی شروع کردیم، به تعبیر برخی از بزرگان بیش از 500 آیه فقهی داریم که بسیاری از آنها قابل استفاده برای سبک زندگی و مطالبی از این دست بوده و برای بیان در منابر و محافل ماه مبارک رمضان اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نباید از بیان دسیسه های دشمن در منابر غفلت کنیم، عنوان کرد: دشمن چندین سال است که جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کرده است و رهبر معظم انقلاب نیز چندین سال است که اسامی سال ها را با عناوین اقتصادی می گذارند، حال ما موضوعات منبرهایمان چقدر به این سمت و سو است.

وی اضافه کرد: وقتی در یکی از مراکز مهم آمار موضوعات سخنرانی ها را می دیدم متوجه شدم که موضوع اقتصاد مقاومتی یا منابر با موضوعات مناسب با اسم هرسال تقریبا نزدیک به صفر بود، در حالی که مبلغان و روحانیان باید در این زمینه پیشگام باشند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این که اصل وجوب کسب و کار به مناسبت سال رونق تولید از موضوعات بسیار مهم قابل طرح در ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: در مسائل فقهی داریم که اگر کسی راه درآمدش در کسب و کار باشد، این مسأله بر او واجب است و بیکار ماندن و هزینه برای جامعه تراشیدن جایز نیست.

وی بیان داشت: وقتی می گوییم بر هر مردی لازم و واجب است که نفقه اهل و عیال خود را بدهد، مقدمه واجب نیز واجب خواهد بود که اگر کسب درآمد در این مورد نیز منحصر به تولید و کسب و کار باشد واجب می شود، بنابراین این گونه احکام نیز باید به مردم گفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با تأکید بر این که در ارتباط با مسائل اقتصادی در اسلام روایات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: از جمله این که در روایت داریم، عده ای نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) از جوانی تعریف می کردند، حضرت سؤال کرد که آیا این جوان کسب و کاری دارد، مردم گفتند که خیر او بیکار است؛ پیامبر فرمود: «این جوان از چشم من افتاد» بنابراین ما احادیث پرمعنا و کاربردی زیاد داریم که می توانیم از آنها نیز در منبرها و محافل سخنرانی استفاده کنیم./1330/

ارسال نظرات