۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۰۵۱۹۱
وزیر اطلاعات:

مبلغان پاسخگوی شبهات و نیازهای جامعه باشند

مبلغان پاسخگوی شبهات و نیازهای جامعه باشند
حجت الاسلام والمسلمین علوی با بیان این که مبلغان در راستای بالا بردن آستانه تحمل مردم تلاش کنند، گفت: اگر صبر مردم بالا باشد از از این پیچ تاریخی عبورخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در مراسم اختتامیه سلسله نشست های طلیعه رمضان که صبح پنج شنبه در سالن همایش های غدیر برگزار شد، با گرامیداشت شهادت شهید مطهری اظهار کرد: ما همیشه در درجه اول طلبه هستیم و باید جوهره طلبگی اساس کار ما باشد.

وزیر اطلاعات با بیان این که تبلیغ در روایات به عنوان کاری ارزشمند بیان شده است، گفت: پاداش تبلیغ دین خدا بهشت است چنانچه پیامبراکرم(ص) می گویند هم مبلغ پاداش می برد و هم کسی که از سخنان او تأثیر می پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود طلاب سربازان امام عصر(عج) هستند تعبیری است که از روایات گرفته شده؛ امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید مبلغ دین، سنگر بان مرزهای اعتقادی است؛ تبلیغ در عرصه جنگ نرم ارزش والایی دارد در نتیجه نیازمند پیش نیازها و راه و روش خاص است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی با بیان این که همدلی مبلغان بر مردم اثری سازنده دارد، گفت: هیچ کاری همانند اختلاف در میان علما اثر سوء ندارد؛ امروزه که شاهد تغییر مذهب و دین از سوی برخی افراد هستیم ارتباطی با حوزه علمیه برقرار کرده ایم و افرادی که در این زمینه مسائل تخصص دارند را به برخی مناطق مورد هجمه اعزام کرده ایم؛ بنده همیشه به همکاران می گویم وارد شدن در مسائل اعتقادی کار حوزه علمیه است و علمای حوزه می توانند اعتقادات نادرست را باطل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی خاطرنشان کرد: تبلیغ وظیفه ذاتی روحانیت است و باید معارف دین را منتشر کند چنانچه خداوند نیز براساس قاعده لطف، رسل را در میان انسان ها ارسال و ائمه طاهرین(ع) را منصوب کره است و در خط حرکت آنها، علمای دین این بار سنگین را برعهده گرفته اند آن هم در زمانی که دشمنان برای تأثیر بر عاقید دینی مردم تلاش می کند که بار ما سنگین تر می شود.

وی با بیان این که دین داری که در مردم دیده می شود نتیجه تبلیغ مبلغان دین است، اظهار کرد: اگر مبلغان و علما نباشند با وسوسه های شیاطین زمان، کسی بر دین حق باقی نمی ماند و همه مردم در دینداری خود دچار مشکل می شوند؛ در روایات گفته شده است تبلیغ از واجبات است و دیده نمی شود که تبلیغ در روایتی به استحباب حمل شده باشد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: در زمینه عرصه شکوفایی نسل جوان و مواجهه با هجمه جنگی دشمنان علیه اعتقادات باید به صورت ویژه کار کرد که اگر در عرصه نخست موفق باشیم جوانان به خودی خود در عرصه دیگر واکسینه می شوند.

وی با اشاره به ویژگی های مبلغان گفت: مبلغ باید در هرکاری پیش گام باشد از سوی دیگر تبلیغ باید با زبان مهربانی صورت گیرد چنانچه رمز موفقیت پیامبراکرم(ص) مهربانی او بوده است؛ مبلغ باید به آنچه که می گوید عمل کند و اگر عامل نباشد اثری نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین علوی اضافه کرد: مبلغ باید دارای بار علمی مناسب باشد زیرا امروزه غالب مردم تحصیل کرده هستند و شبهات فراوانی در ذهن خود دارند که باید پاسخ آنها بیان شود که اگر نتوانید آنها را پاسخ دهید کل تبلیغ شما را از بین خواهد برد.

وی با تصریح بر این که مبلغ برای تأثیر بر مخاطبان باید بار معنوی خود را افزایش دهد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ثمره خون شهدا و مجاهدات علما است بنابراین اگر هر مقدار تعهد افراد را به نظام افزایش دهیم نسبت پذیرش ارزش های دینی را افزایش خواهیم داد که نیازمند بینش سیاسی و بصیرت است، باید شناخت که دشمن از چه راهی جوانان ما را گمراه می کند و مانیز از همان راه وارد شویم.

وزیر اطلاعات افزود: اگر ترفند دشمن را نشناسیم نه می توانیم جوانان را از کید دشمن حفظ کنیم و نه خودمان را؛ دشمن با زبان دین صحبت می کند که باید به این موارد دقت کرد و به عبارتی باید دشمن را با هر لباسی و زبانی شناخت.

وی با بیان این که مردم از مبلغان سؤالات مختلفی دارند، گفت: ما عالم دهر نیستیم و نیازی نیست پاسخ همه سؤالات را بدانیم بنابراین اشکالی ندارد اگر پاسخ سؤالی را نمی دانیم به راحتی بگوییم نمی دانیم و چنین کاری بهتر از این است که جواب اشتباه دهیم و اثر منفی گذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی با تأکید بر این که ارتباط مبلغ باید با روح و جان افراد باشد، اظهار کرد: اگر سخنی از دل مبلغ بیرون آید بر دیگران تأثیر خواهد گذاشت؛ تواضع و فروتنی نیز تأثیر سخن بر مخاطب را افزایش می دهد؛ در نظر گرفتن نیاز مخاطب از کارهای حرفه ای مبلغ است چنانچه برای نوع بیان مبلغ در اسلام چارچوب هایی در نظر گرفته شده است و باید به آنها توجه کرد؛ نمونه بارز مبلغ استاد قرائتی است که بیش از چهل سال در تلویزیون تبلیغ می کند اما جایگاه آن پا برجا است؛ با کرامت و بزگوارانه برخورد کردن، دوری از لغو، استفاده مناسب ازشیوه سخن گفتن،توأم با محبت بودن از جمله ویژگی های مبلغ است.

وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود به مسائل روز اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که شرایط امروز جنگی است و همه بایستی آرایش جنگی گیرند؛ به عنوان مبلغ در زمینه شرایط جنگی چه باید کرد؟ مردم چگونه می توانند شرایط جنگی را به نحو انقلاب پشت سر گذارند و انقلاب با کمک مردم از این پیچ عبور کند؟.

وی ادامه داد: اگر مردم دارای صبر بالایی باشند می توانند این پیج را رد کنند اما اگر تحملشان پایین باشد تهدیداتی برای نظام ایجاد خواهند کرد بنابراین باید بررسی کرد که چگونه می توان با تبلیغ آستانه تحمل مردم را افزایش داد البته علمای گذشته در این مسائل کارهای خوبی داشته اند و صبر مردم را با بیان احادیث و آیات افزایش می داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تنها راه آرامش جامعه را دعوت به شکیبایی دانست و گفت: برخی در فضای مجازی تلاش می کنند مردم را ناامید سازند که غیر از هزینه اثر دیگری ندارد؛ در فشار اقتصادی اخیر چه باوری را باید به مردم داد؟ گاهی گفته می شود این گرانی ها را دولت ایجاد کرده است در حالی که مردم میان دولت و نظام تفکیک قائل نمی شوند.

وی ادامه داد: اگر مردم باورداشته باشند که بخشی از این نظام هزینه درست کرده است در برابر مسؤولان قرار می گیرند و نظام تهدید به خطر می شود و اگر احساس کنند که فشارها را دشمن به وجود آورده است تا نظام و مردم تسیلم شوند، چنانچه درتاریخ مشاهده شده است مردم تسلیم نمی شوند و به صحنه خواهند آمد و در برابر دشمن ایستادگی خواهند کرد.

وزیر اطلاعات با تأکید بر این که باید مراقب بود تا دشمن نتواند ما را در مقابل یکدیگر قرار دهد، گفت: متأسفانه زمانی که اختلاف ریشه دار شود و هیچ عاملی نتواند این اختلاف داخلی را از بین برد نظام تهدید می شود در غیر این صورت هیچ چیز دیگری نمی تواند نظام را تهدید کند و رهبر معظم انقلاب در دیدار با شورای عالی امنیت ملی بیان کرده اند تلاش کنید دو قطبی در جامعه ایجاد نشود.

حجت الاسلام علوی با بیان این که نیازمند اخلاق اجتماعی هستیم، گفت: سال ها است که اخلاق اجتماعی در کشور آسیب دیده است که مهر به سر مسؤولان می زنند و کارهای دیگر می کنند، رهبر معظم انقلاب تقبیح می کنند اما بازهم برخی به کارهای خود ادامه می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال از بین بردن سطح امنیتی کشور است اما خود ما نیز نباید به آن دامن زنیم زیرا اختلاف ما را به زمین خواهد زد چنانچه امام معصوم می گوید لازمه اختلاف هلاکت است؛ داشتن گرایش سیاسی امری طبیعی است اما باید دوستانه باشد و مشت را باید برای دشمن گره کرد نه برای خودمان./1324/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات