۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۲۳۲
رئیس جامعة‌المصطفی در گردهم‌آیی دانش‌آموختگان در هند تأکید کرد؛

برنامه‌ریزی افق آینده المصطفی، متناسب با تحول و توسعه نیازهای بشری

برنامه‌ریزی افق آینده المصطفی، متناسب با تحول و توسعه نیازهای بشری
رئیس جامعه‌المصطفی در گردهم‌آیی هم‌اندیشی دانش‌آموختگان المصطفی در دهلی نو، بر عمق روابط فرهنگی تمدنی ایران و هندتأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر علی عباسی در سخنان خود، با اشاره به سابقه روابط تاریخی چندهزار ساله علمی و فرهنگی ایران و هند، ابراز داشت: این روابط در این مدت، با وجود فراز و فرودها، همواره دارای پیوندی مستحکم و مستمر بوده، امروز نیز فضای روابط دوجانبه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و امیدوارم با گسترش این فضا، شاهد گسترش بیشتر روابط همه‌جانبه دو ملت باشیم.

وی، در ادامه، با اشاره به فضای مناسب فرهنگی در هندوستان اظهار داشت: فضای باز و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در هندوستان بسیار ارزشمند است و در کمتر جایی از دنیا پیدا می‌شود. این شرایط، زمینه مساعد، برای فعالیت‌های فرهنگی و ارتباط و گفت‌وگو با ادیان مختلف در این کشور به وجود آورده است.

رئیس المصطفی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سال اقتدار و شکوه انقلاب اسلامی ایران، ابراز داشت: پیام نورانی و گفتمان انقلاب اسلامی، به راستی در خدمت همه بشریت، صلح، عدالت، معنویت و اخلاق است و برای همه انسان‌های حقیقت‌جو روشن است. امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، روز به روز بر اقتدار، شوکت و عظمت انقلاب افزوده می‌شود. البته در چهار دهه گذشته، همیشه معارضان و مخالفان انقلاب اسلامی تلاش خود را برای پیش‌گیری از رشد، گسترش و بالندگی انقلاب اسلامی انجام داده‌اند، ولی در این مسیر، هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌اند و به یاری خدای بزرگ، با اطمینان باید گفت انقلاب اسلامی از این مقطع و از این مرحله هم پیروزمندانه عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: همه ما وظیفه داریم در این مقطع مهم تلاش خود را به کار بندیم تا برای دست‌یابی به اهداف، ذره‌ای کوتاهی نکنیم و باید مسیر را مقتدرانه جلو رویم، ولی در عین حال توجه داشته باشیم که َإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا؛ خدای بزرگ حتماً عنایت خواهد کرد و از این سختی‌ها عبور خواهیم نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در ادامه، به تبیین رسالت حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفیپرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیت در طول تاریخ، با الهام از آیه شریفه «نَفر» در خدمت اهداف مقدس و والایی بوده‌اند و برای دست‌یابی به این اهداف، که ایفای رسالت الهی و ترویج و تبلیغ دین است، مجاهدت کردند. بدون شک، برای رساندن این پیام به زیرساخت‌هایی نیاز است که نخستین زیرساخت و پیش‌نیاز، شناخت و تفقه در دین است. متفقه در دین، یعنی دین‌شناس، نه فقط فقه مصطلح روز، بلکه شناخت دین است که از طریق تعلیم و تعلم و آموزش به دست می‌آید و در واقع، حوزه‌های علمیه و مراکزی مانند جامعه‌المصطفی مأموریت اصلی خود را تحقق این نیازها تعریف کرده‌اند.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی افق آینده المصطفی، متناسب با تحولات و گسترش نیازهای بشری، اذعان داشت: در شرایط حاضر و با توجه به تحولات سریع جهانی و گسترش نیازهای علمی آموزشی و فرهنگی در جامعه اسلامی، بلکه جامعه بشری، که مخاطب عام پیام الهی در دنیا هستند، ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌های آموزشی ما نیز به روز بوده، با برنامه‌های چهل یا پنجاه سال قبل فرق داشته باشد.

رئیس جامعه‌المصطفی در تبیین امتیاز نسبی المصطفی گفت: آنچه جامعه‌المصطفی را به عنوان حوزه بین‌المللی، از دیگر مراکز متمایز می‌کند، آن است که المصطفی از سویی، با حفظ اصالت‌ها و سنت‌های عمیق حوزوی، به ارائه آموزش‌ها و رشته‌های سنتی با تحفظ بر فقه و اصول به عنوان ستون فقرات حوزه‌های علمیه به صورت عمیق و اجتهادی پرداخته، از سوی دیگر متناسب با تحولات و گسترش نیازهای بشری، به توسعه رشته‌های آموزشی و همچنین بهره‌گیری از برنامه‌ها و روش‌های آموزشی جدید توجه نموده است، زیرا انحصار و اکتفا به آموزش‌ها و روش‌های سنتی گذشته، پاسخ‌گوی نیازهای متنوع و متکثر جهان امروز نیست و حتماً باید به نیازها و قلمروهای نوپدید نیز ورود کنیم.

وی ادامه داد: برای نمونه، عرفان اسلامی، فلسفه اسلامی و مباحث بین‌الادیانی، بحث‌های مهمی است که دنیای امروز از ما طلب می‌کند، ولی بسیاری از حوزه‌های سنتی ما در این زمینه ورود نداشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به گسترش حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی به برکت انقلاب اسلامی، ابراز داشت: ورود به حوزه‌های دانشی حکمت و ادیان، حوزه علوم انسانی و بسیاری از رشته‌های جدید، می‌تواند توانایی و کارآمدی دانش‌آموختگان المصطفی را افزایش داده، آنان را برای ورود به مراکز علمی در کشورها، به ویژه مراکز آکادمیک، آماده کند.

وی در تبیین تحولات جدید آموزشی در جامعه‌المصطفی یادآور شد: در طرح تحول آموزشی جدید، حداقل شش قلمرو اصلی علوم اسلامی در نظام آموزشی جامعه‌المصطفی قرار داده شده که عبارت است از فقه و اصول، علوم قرآن وحدیث، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره، فرهنگ و زبان و نیز رشته‌های مختلف علوم انسانی، که در هر یک از این حوزه‌های دانشی، گاهی تا چهل، پنجاه رشته و گرایش تعریف‌ شده که بسیاری از اینها هم ابتکاری و ابداعی است و مسبوق به سابقه نبوده است. این تحول بزرگی است که یک مرکز آموزشی بتواند منابع و سرفصل‌ها و مناهج آموزشی‌اش را به صورت ابتکاری و مطابق با تحول و توسعه نیازهای زمان پیش ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تأکید بر نقش جامعه‌المصطفی در گسترش فرهنگ و زبان فارسی در عرصه بین‌الملل، اظهار داشت: المصطفی از مراکزی است که شاید به تعبیری، بیشترین خدمت را در چهار دهه اخیر به گسترش فرهنگ و زبان فارسی در دنیا داشته است.مبالغه نیست که بگوییم زبان فارسی، فقط یک زبان در کنار زبان‌های دیگر نیست، بلکه زبان فارسی پس از زبان عربی، محور و مرکز انتقال مفاهیم اسلامی و دانش‌اسلامی در چهارده قرن گذشته به شمار می‌رود و بیشترین آثار دینی، اسلامی و به ویژه معارف مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از مسیر و گذرگاه این زبان به مخاطبان منتقل شده و امروز هم زبان انتقال گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی افزود: زبان فارسی، زبان فرهنگی و گفتمانی است. گفتمان انقلاب اسلامی دارای ناب‌ترین پیام‌های معنوی برای بشریت امروز است و گفتمان عدالت، گفتمان عقلانیت و گفتمان معنویت، از طریق زبان فارسی به دنیای امروز منتقل می‌شود. جامعه‌المصطفی در این چهار دهه، به صدهاهزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، که شامل خانواده‌ها و فرزندان طلاب غیرایرانی می‌شود، زبان فارسی را آموزش داده است و این خدمت بزرگی به شمار می‌آید.

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی را سرمایه‌های انسانی جهان اسلام برشمرد و گفت: این سرمایه‌های بزرگ، در چند دهه حضور و فعالیت علمی و فرهنگی جامعه‌المصطفی در کشورهای مختلف مانند هندوستان به دست آمده است و باید قدر آن به خوبی دانسته شود. به همین سبب، برگزاری این اجلاس و هم‌اندیشی درباره آینده دانش‌آموختگان و روش‌های بهره‌برداری بیشتر از این سرمایه‌های انسانی، بسیار ضروری و مهم است؛ بنابراین، حضور شما عزیزان در کنار یکدیگر - فی نفسه- فرصت ارزشمند و بزرگی است و همین اجتماع و گردهم‌آیی، دست‌آورد به شمار می‌آید.

وی با تأکید بر لزوم اشتغال دانش‌آموختگان به منظور انجام رسالت‌های روحانیت و حفظ هویت حوزوی، خاطرنشان کرد: سیاست اصولی المصطفی در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان، انجام رسالت‌های روحانیت و حفظ هویت حوزوی و دینی است، ولی می‌توان در مسیر ایفای این رسالت بزرگ معنوی، که فلسفه سال‌ها حضور، تعلیم و تربیت آنان در المصطفی بوده است، فعالیت‌های پشتیبان دیگری را نیز تعریف کرد که دانش‌آموختگان بتوانند با مدیریت و برنامه‌ریزی، زمینه کسب درآمدهایی برای فعالیت‌های خود فراهم نمایند و در این صورت، نیازی به ورود مستقیم به فعالیت‌های مغایر با شئون طلبگی وجود نخواهد داشت.

رئیس المصطفی با اشاره به برنامه‌های آموزشی درنظر گرفته‌شده برای توانمند نمودن دانش‌آموختگان، ابراز داشت: در طرح تحول آموزشی جدید، برای این که دانش‌آموختگان پس از بازگشت به کشورهای خود با فنون و مهارت‌های مختلف آشنا باشند و امکان بیشتری برای اشتغال آنان فراهم  باشد، رشته‌های مختلف آموزش‌های کاربردی و مهارتی تعریف شده است که هر طلبه جدا از آموزش‌های بلندمدت، مهارت‌هایی به منظور بهره‌برداری از دانش خود به عنوان دانش مکمل بیاموزد و این برنامه باید در نمایندگی‌های المصطفی در خارج کشور نیز جدی گرفته شود.

وی زبان فارسی را فرصتی برای اشتغال فرهنگی و آموزشی دانش‌آموختگان المصطفی دانست و گفت: شما عزیزان غنی هستید و سرمایه‌های مهمی در اختیار دارید. دانستن زبان فارسی، سرمایه بزرگ برای همه کسانی است که با این زبان آشنا شده‌اند. البته نقد کردن این سرمایه به برنامه‌ریزی نیاز دارد و با بررسی فرصت‌ها باید بتوانیم به درستی از این سرمایه برای اشتغال بهره‌برداری نماییم.

رئیس المصطفی، در پایان،همه علما و دانش‌آموختگان را به ارتباط مستمر و همکاری برای شناخت فرصت‌ها و پاسخ‌گویی سریع و به‌موقع به نیازهای جدید جامعه هند، به ویژه جامعه بزرگ اسلامی این کشور، فراخواند و ابراز داشت: علما و دانش‌آموختگان المصطفی باید همواره با هم‌اندیشی و تبادل نظرات و تجربیات، به بررسی زوایای مختلف این موضوع مهم بپردازند./829/ج

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات