۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۶۰۵۲۵۸
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین موحد نژاد:

استهلال ماه رمضان در بالاترین سطح دقت و تخصص انجام می‌شود

استهلال ماه رمضان در بالاترین سطح دقت و تخصص انجام می‌شود
رئیس كمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری با تأکید بر نقش و جایگاه موضوع شناسی در مسئله استهلال، گفت: ایران اسلامی بالاترین سطح تخصصی و دقت در گزارش استهلال را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا موحد نژاد، رئیس كمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب در نشست خبری رؤیت پذیری هلال ماه رمضان که در سالن اجتماعات خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به درخواست حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی مبنی بر ایجاد وحدت رویه فتوایی در موضوع استهلال ماه اظهار داشت: هرچند این درخواست (ازنظر شخصی) غیرممکن است، اما می‌تواند دستاورد بزرگی برای حوزه فقه باشد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف بابیان این‌که بیان ابعاد تخصصی و فقهی مسئله رؤیت هلال نیازمند مقدمات موضوعی تخصصی است، ابراز داشت: حضرت آیت‌الله خویی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی جهان اسلام قائل به‌کفایت رؤیت هلال برای سایر بلاد بوده و افتای ایشان مبتنی بر شب قدر یکسان در ایام رمضان است؛ این در حالی است که حضرت آیت‌الله سیستانی که از شاگردان برجسته ایشان نیز هستند چنین افتایی را نپذیرفته و آن را در دامنه فقهی خود مقبول نمی‌دانند.

وی ادامه داد: اگر در نوع استدلال این دو مرجع عالی‌قدر نگاه کنیم متوجه آن خواهیم شد که بر اساس داده‌های پایه علم نجوم هر دو نظر یکی و قائلین آن در دو بیان اقدام به افتای به‌ظاهر متفاوتی کرده‌اند که البته این مسئله با درک دقیق از شب زمینی در علم نجوم که 24 ساعت است و روز زمین که 24 ساعت است قابل‌استخراج است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین موحد نژاد موضوع شناسی را یکی از ضرورت‌های مسائل نوین توصیف کرد و گفت: در تحقیقات علمی خود یک‌بار اقدام به بازخوانی تقویم 70 سال گذشته ایران کردم که درنتیجه آن 40 سال از این 70 سال دارای تقویم دقیق و متقن و 30 سال دیگر آن از نگاه روایی رؤیت هلال دچار آشفتگی‌های دانشی در حوزه نجوم بود.

وی افزود: حبیب‌الله ذوالفنون 40 سال از حدود تدوین تقویم ایران اسلامی حراست و مراقبت کرد و چنین دستاوردی تاریخی در تاریخ نجوم ایران از خود بجای گذاشت؛ بنابراین این مطالعه نشان می‌دهد که حوزه‌های علوم دینی اگر ممحض به مسائل نجوم شوند در مسئله استهلال فقه شیعه پاسخگوی مطلق جهان اسلام است.

رئیس كمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری از پروسه پیچیده و دقیق استهلال و گزارش‌های متخصصان و عموم مردم به رهبر معظم انقلاب گفت و تصریح داشت: عوام‌زدگی در مسئله استهلال ماه مبارک در عربستان سعودی بیداد می‌کند؛ این در حالی است که در سایر بلاد اسلامی جایی مانند ایران با این سطح از دقت و تخصص اقدام به استهلال ماه مبارک نمی‌کند./837/پ202/ب1

محمد جعفری
ارسال نظرات