۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۶۰۵۳۳۹

ارسال بیش از 250 هزار جلد کتاب به مساجد کشور

ارسال بیش از 250 هزار جلد کتاب به مساجد کشور
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دارای نزدیک به 14 هزار کتابخانه، شامل هفت هزار قفسه باز و هفت هزار مخزن‌دار است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله ارزانی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حاشیه بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در غرفه ایبنا، بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دارای نزدیک به ۱۴ هزار کتابخانه، شامل هفت هزار قفسه باز و هفت هزار مخزن‌دار است. از چند قفسه کتاب تا کتابخانه‌ای ۵۰۰ متری در چند طبقه در بین آن‌ها وجود دارد. ما هم در راه‌اندازی و تجهیز این کتابخانه‌ها کمک کرده‌ایم، ولی بیشتر کار به همت مردم، خیرین و اهالی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳ هزار از کانون‌های مساجد ما، کانون‌های روستایی هستند. در دل روستا‌های دورافتاده حتی در حد پنج قفسه، کتابخانه داریم. همان پنج قفسه برای روستایی که از خیلی امکانات محروم است، ارزش دارد. از طریق فضای مجازی با تمام کانون‌ها و فعالان آن‌ها در ارتباط هستیم.

حجت‌الاسلام ارزانی گفت: در سال ۱۳۹۷، طرحی با عنوان «شنبه‌های با کتاب» داشتیم که در ۲۰۰ مسجد شهری و روستایی آن‌را اجرا کردیم. در این طرح، بعد از نماز مغرب و عشاء، روحانی مسجد یا یکی از بچه‌های کانون فرهنگی هنری، یک کتاب را بیشتر با توجه به موقعیت و دغدغه آن شهر و روستا معرفی می‌کرد و در مواردی بعد از توضیحات لازم، کتاب را بین مردم توزیع می‌کردند. برای تهیه این کتاب‌ها مبالغی کمک می‌کنیم. امسال هم این طرح را حداقل در یک‌هزار مسجد دیگر کشور هم اجرا خواهیم کرد. ما هرساله یک ردیف بودجه خاص برای کتابخانه‌ها داریم، که البته رقم خیلی بالایی نیست. سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار جلد کتاب به مبلغ پنج میلیارد تومان به مساجد ارسال کردیم. ۴۰ کامیون کتاب هم در هفته کتاب سال گذشته بین مساجد توزیع شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طرح فاخر دیگری که انجام داده‌ایم، بحث طبقه‌بندی کتابخانه‌هاست. ۱۰ رتبه داریم که هرکدام از کتابخانه‌ها براساس تعداد کتاب‌ها و فضایی که دارند، رتبه‌بندی می‌شوند. کتابخانه‌ها وقتی در یک فضای رقابتی قرار می‌گیرند، تشویق می‌شوند که تعداد کتاب‌ها و فضا را افزایش دهند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت مبحث کتاب و کتاب‌خوانی، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های سید عباس صالحی، بحث کتاب و کتابخوانی است. هم خودش حرفه‌ای می‌خواند و هم اعتقاد راسخ به این حوزه دارد. برای اعتلای فرهنگ و ارتقای سواد عمومی جامعه، اگر نگویم تنها گزینه کتاب خواندن است، قطعا برترین گزینه کتاب خواندن است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پایان گفت: باید از مسئولان برگزاری نمایشگاه هم بابت انتخاب شعار «خواندن توانستن است» تشکر کنیم که بازتاب خوبی هم داشته است. این شعار خیلی کمک می‌کند که اگر واقعا می‌خواهیم در کشور کاری را انجام دهیم، بهترین روش آن بالا بردن سواد و تخصص است. در حوزه ستاد عالی مساجد، بیش از ۲۴ هزار کانون تاکنون در سامانه «سجا» ثبت شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات