به گزارش خبرگزاری رسا، نشست رونمایی کتاب «عوامل رشد، رکود و انحطاط» از انتشارات لیلة‌القدر، با حضور ناشر کتاب و کارشناسان مدعو در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر انتشارات لیلة‌القدر گفت: بعد از رحلت مرحوم استاد صفایی حائری، شاگران ایشان دور هم جمع شدند تا افکار، آرشیو و مجموعه آثار باقی‌مانده ایشان را تنظیم و چاپ کنیم. در این راستا حدود ۷۰ کتاب را به زیر چاپ برده‌ایم و حداقل ۲۰ کتاب به آثار ایشان نیز اضافه خواهد شد که امیدوارم هرچه زودتر چاپ شود.

حجت‌الاسلام لاجوردی افزود: استاد صفایی حائری برای آثارشان مدخل و مخرج دارند؛ یعنی قطعه‌قطعه کار نمی‌کنند. معتقد بودند نیاز به نظام فکری پاسخگو داریم.

ما دنبال بت‌سازی نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم بت‌شکن را نشان دهیم

وی ادامه داد: از نظر ایشان دین مجموعه هماهنگی است و این سیر فکری نیز در انسان باید موجد نظام پاسخگویی باشد تا در قبال شبهات، بدعت‌ها و سنت‌های باطل در درون و بیرون موضع‌گیری مناسب داشته باشد.

مدیر نشر لیلة‌القدر همچنین گفت: تعالی انسان اعم از رشد و توجه انسان تا خودشناسی و حرکت او و مصادیق مرتبط، در افکار و سخنرانی‌های استاد صفایی حائری موجود است. ما دنبال بت‌سازی نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم بت‌شکن را نشان دهیم. جمعیت جوان ما تشنه این معارف است و باید آنان را دوست داشت. پس باید کنار هم جمع شویم.

همچنین حجت‌الاسلام علی‌گو، از گردآورندگان کتاب در این نشست گفت: کتاب «عوامل رشد، رکود و انحطاط» مکتوب‌شده سلسه سخنرانی ایشان در سال ۶۸ است و یک سال و نیم هم صرف تهیه این کتاب شد. طولانی شدن کار نیز به سبب کیفیت پایین نوار‌های صوتی ضبط‌شده بود که کار را برای تهیه کتاب دشوار می‌کرد.

بعد معرفتی و ارزشی کتاب مدنظر بود، نه منافع مالی

وی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم کتاب را به شکل یک مجموعه سخنرانی و سیر جلساتی تنظیم کنیم؛ بنابراین روان‌سازی کتاب درکنار پایبندی به ادبیات آقای صفایی حائری مورد توجه ما قرار گرفت.

علی‌گو توضیح داد: ما در گروه تدوین «عوامل رشد، رکود و انحطاط»، روی تالیف کتاب وقت بسیار گذاشتیم؛ چنان‌که شش ماه مشغول مکتوب‌کردن صوت‌ها بودیم و کار را چندین مرتبه بازسازی کردیم. حتی برخلاف کتب استاد، این بار سراغ اسناد مربوط به روایات و داستان‌ها و ... که در صوت استاد بوده است، رفتیم تا به شکل کتاب پژوهشی عرضه شود.

وی در عین حال تأکید داشت: در به سرانجام‌رساندن کتاب «عوامل رشد، رکود و انحطاط» به دنبال منافع مالی نبودیم؛ بلکه بعد معرفتی و ارزشی کتاب مدنظر بود.

حجت‌الاسلام دکتر صابریان، مدیر بخش تهران انتشارات لیلة‌القدر نیز در این نشست عنوان کرد: غالباً افرادی که به نوشته‌های استاد رجوع می‌کنند، افرادی هستند که اثر کتب استاد را نیز در زندگی دیده‌اند؛ یعنی با آثار استاد زندگی کرده تا به تغییر و تحولی برسند.

وی با اعلام اینکه موسسه‌ای را برای ترویج افکار استاد صفایی حائری راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: بعد از ماه رمضان با راه‌اندازی موسسه‌ای دائمی و با حضور استادان و دعوت از کارشناسان محترم، مفاد اندیشه‌های استاد حائری را به تشریح خواهیم نوشت. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش