۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۰۵۳۷۵
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی عقیده مهدویت ازدیدگاه مذاهب اسلامی

بررسی عقیده مهدویت ازدیدگاه مذاهب اسلامی
به همت گروه معاونت پژوهش جامعه‌المصطفی نشست علمی مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامی به همت گروه علمی عمومی و معاونت پژوهش جامعه‌المصطفی واحد گرگان با حضور سیدزهیر المسیلینی مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی-گرگان برگزار شد.

وی در این باره توضیح داد: اصل جریان مهدویت مورد قبول امت اسلامی است که انکار آن را می‌توان برابر با کفر و تکذیب پیامبر اسلام(ص) برشمرد.

مسیلینی افزود: کسانی که این اصل مهم را منکر می‌شوند یا مورد تردید و شک قرار می‌دهند، در پس پرده این رویکرد،‌ جریانی سیاسی و استعماری را دنبال می‌کنند.

اندیشمند تونسی اظهار کرد: اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج) در آخرالزمان، یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی -اعم از شیعه و سنی- است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد.

وی گفت: اصل مهدویت در همه مذاهب اسلامی مشترک است و حتی وهابی‌ها، که معمولاً در بسیاری از مسائل اعتقادی با مسلمانان مخالفت دارند، در مسئله مهدویت موافق نظر مسلمانان دیگر هستند و حتی کتابی را در پاسخ به منکران مهدی موعود(عج) نوشته و به آنها اعتراض کرده‌اند.

 مسیلینی ادامه داد: در کتاب «رساله عالمان معروف حجاز» آمده است که فقط «ابن‌خلدون» خواسته است احادیث مربوط به مهدی(عج) را با حدیثی بی‌اساس و معجول مورد ایراد قرار دهد که می‌گوید «لا مهدی الا عیسی».

وی گفت: «ابن عبدالمزمن» در این باره نوشته است که اعتقاد به ظهور مهدی موعود(عج) بر هر مسلمانی واجب است و این جزئی از عقاید اهل سنت به شمار می‌رود و کسی به جز افراد نادان، بی‌خبر و بدعت‌گذار آن را انکار نمی‌کند.

وی افزود: قاطبه امت اسلامی مسئله مهدویت و ظهور منجی را در آخرالزمان مسلم می‌دانند و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده است و کتاب‌های متعددی به صورت مستقل درباره مهدی موعود(عج) و ویژگی‌های ایشان تدوین کرده‌اند.

 مسیلینی درباره منکران مسئله مهدویت به «حسن بصری»،‌ «امام بخاری»، «حافظ‌بن حبان»، «ابن‌خلدون»، «محمد رشیدرضا»،‌ «گلدزیهر» و «دوایت م. دونالدسن» اشاره کرد.

همچنین وی از موارد اختلافی در این باره یاد و اظهار نمود: آنچه در موضوع مهدویت بین شیعه و سنی مشترک است،‌ بیش از اختلافات است؛ براساس این، سزاوار نیست به دلیل دو یا سه مسئله، اختلافات پررنگ شود و اشتراکات را قربانی آنها کنیم.

وی گفت: بزرگ‌ترین دلیل بر اثبات مهدویت در اسلام، وجود احادیث، روایات و آثاری است که تعداد آنها به ده‌ها مورد می‌رسد و همه آنها به جز احادیث ضعیف و موضوعی که وارد شده‌اند، صحیح و متقن هستند.

مسیلینی تأکید کرد: آرا و نظرات منکران مهدویت فقط در حد شبهات باقی مانده و هرگز به اثبات نرسیده است و وجود ده‌ها کتاب و نوشته در تأیید این اعتقادات از علمای این امت،‌ دلیل قاطعی بر اعتقاد به مهدویت بین اهل تسنن است./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات