۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۵۴۱۶

متن سخنان ضدایرانی قانونگذار آمریکایی را لابی‌گر سعودی تهیه ‌می‌کرد

متن سخنان ضدایرانی قانونگذار آمریکایی را لابی‌گر سعودی تهیه ‌می‌کرد
رسانه آمریکایی گزارش داده متن سخنرانی‌های ضدایرانی یک نماینده ارشد کنگره این کشور از سوی یک لابی‌گر حامی رژیم سعودی تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا در یک سخنرانی که نوامبر ۲۰۱۷ ایراد شد مدعی شد که حوثی‌ها در یمن (انصارالله) در شهر قم در ایران تعلیم می‌بینند و هدف تهران ایجاد گروهی مانند حزب‌الله لبنان در یمن است. 

«اد رویس» که در آن زمان رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بود در آن سخنرانی گفت: «بخشی از مشکل ما این است که سران شبه‌نظامیان حوثی، تعلیم‌دیده شهر قم ایران هستند و ایران به دنبال ایجاد یک گروه نیابتی مشابه حزب‌الله در یمن است.»

پایگاه اینترسپت به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهند این بخش از متن سخنرانی «اد رویس» را، همانند بسیاری دیگری از سخنرانی‌های او لابی‌گر استخدام‌شده از سوی رژیم سعودی تهیه کرده است. 

اینترسپت می‌گوید به مجموعه‌ای از دستور‌العمل‌های تهیه‌شده توسط لابی‌گران سعودی دست یافته است. لابی‌گران در این یادداشت‌ها محورهایی که سیاستمداران باید در سخنرانی‌هایشان روی آنها مانور دهند را مشخص کرده‌اند.

در این دستورالعمل‌ها درباره گروه انصارالله یمن آمده است: «در خلال دهه ۱۹۹۰، سران شبه‌نظامیان حوثی در شهر قم در ایران تعلیم دیده‌اند. هدف ایران ایجاد یک گروه نیابتی مشابه حزب‌الله در یمن است.»

طبق این گزارش، فرم‌های گزارش‌دهی به دولت فدرال نشان می‌‌دهد رویس قبل‌تر از آن هم از یک لابی‌گر به خدمت‌گرفته شده توسط رژیم سعودی  دستورالعمل‌هایی برای ایستادن در برابر استدلال‌های مخالفان جنگ یمن دریافت کرده است. 

اینترسپت نوشته عربستان سعودی و متحد اصلی‌اش، امارات برای حفظ حمایت نظامی آمریکا از جنگ یمن تا کنون ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده‌اند. بخشی از این پول، صرف خرید حمایت نماینده‌های کنگره از جنگ در یمن شده است. 

 مجلس سنای آمریکا در رأی‌گیری پنجشنبه شب نتوانست وتوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه مصوبه‌ای از کنگره که خواستار قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن بود را بشکند.

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف تحت رهبری سعودی حمایت کرده است. 

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات