۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۶۰۵۵۱۹
مدیرکل جمعیت مرکز آمار ایران مطرح کرد؛

سیاست کاهش جمعیت توهم توطئه نیست

سیاست کاهش جمعیت توهم توطئه نیست
محزون با بیان این که سیاست کاهش جمعیت توهم توطئه نیست، گفت: در اسناد سازمان های امنیتی برخی کشورها مشاهده می شود، برنامه هایی برای کشورهای دیگر دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر محزون در نشست تخصصی رسانه و بحران جمعیت که در سالن همایش های اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد، با اشاره به آمار تحولات جمعیت در ایران گفت: از زحمات مرکز پژوهش های اسلامی که با همکاری مؤسسه امام خمینی(ره) در زمینه جمعیت انجام می دهد تشکر می کنم.

مدیرکل جمعیت مرکز آمار ایران با بیان این که رویکردها نسبت به جمعیت مختلف است، گفت: برخی موافق و برخی مخالف افزایش جمعیت هستند چنانچه مالتوسین، کشیش و ریاضیدان فرانسوی مخالف افزایش جمعیت است و می گوید رشد جمعیت به صورت تصاعد حسابی و هندسی، دنیا را با فقر روبرو خواهد کرد و امروزه نیز برخی تلاش می کنند این نظریه را تجدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه افزایش جمعیت فضاسازی های مختلفی صورت گرفت به عنوان مثال از واژه های بزرگترین انفجار استفاده کردند و روز جهانی جمعیت را در تقویم قرار دادند تا هر ساله به جهانیان یادآوری کنند که افزایش جمعیت چه خطراتی می تواند داشته باشد.

محزون با بیان این که امروزه ادبیات جهانیان در زمینه جمعیت تغییر کرد، اظهار کرد: در گذشته از واژه بمب جمعیت استفاده می کردند اما امروزه افراد سرشناس را با ادبیات جدید به میدان آورده اند و از پارک های خالی از بچه سخن گفته می شود به عنوان مثال در آلمان 220 مدرسه با کاهش دانش آموز مواجه هستند و ایران را نیز به عنوان یکی از کشورهایی که شدیدترین سرعت در کاهش ناباروری داشته اند مثال میزنند و به صورت کلی بسیاری از کشورها بحث کاهش جمعیت رابه نقد می کشند.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی مناسب برای فرزند آوری تضمین است، اما کافی نیست بلکه رسانه و فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است به عنوان مثال اگر حقوق را افزایش دهیم مردم فرزند می آورند یا این که گوشی های خود را ارتقاء می دهند و ماشین خریداری می کنند؟؛ برخی کشورها نیز برای افزایش جمعیت مشکلات اقتصادی را کاهش دادند اما فقط در مدت کوتاهی رشد جمعیت را افزایش داد و پس از مدتی بار دیگر رشد جمعیت رویه کاهشی داشته است.

مدیرکل جمعیت مرکز آمار ایران چرخش نظام در زمینه سیاست جمعیت را یک چرخش قهرمانانه دانست و گفت: چرخش رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیاست های افزایش جمعیت با واکنش های زیادی در عرصه بین الملل روبرو شد که برخی حتی بیان می کردند ایران با رویکرد فرزند آوری، زنان را به خطر می اندازد که چنین مواردی نشان می دهد در فکر نقشه ای برای ایران هستند.

وی با اشاره به اهداف آی سی پی دی گفت: اندازه گیری توفیق حاصل از اجرای برنامه های جمعیتی در حد صفر از اهداف آی سی پی دی بیان شده است به گونه ای رسما اعلام می کند رشد جمعیت باید صفر شود؛ کاهش جمعیت توهم توطئه نیست بلکه در اسناد سازمان های امنیتی بسیاری از کشورها مشاهده می شود چه برنامه هایی در این زمینه داشته اند و با سرچ افزایش سن قانونی ازدواج خواهید دید بر اساس کدام برنامه های دشمن حرکت می کنیم.

محزون تبیین کرد: در زمانی که باروردی به بالاترین حد خود رسید رسانه به خوبی پای کار آمد و با تحلیل های روانشناسی، جامعه شناسی و آسیب های تک فرزندی مقداری توانست جمعیت را هرچند خفیف تکان دهد بنابراین اهالی رسانه نباید کار خود را کم ارزش بدانند و تلاش خود را افزایش دهند.

وی با تصریح بر این که در زمینه سیاست های افزایش جمعیت نباید به صورت مستقیم از واژه افزایش جمعیت استفاده کرد، گفت: تحقیقات نشان داده است در مواردی که به صورت مستقم از واژه افزایش جمعیت استفاده شده، اثر کمتری داشته است بلکه باید موارد مرتبط با بحث افزایش جمعیت را شناسایی کرده و به آنها پرداخت به گونه ای که اهمیت دادن به آنها به افزایش جمعیت نیز کمک خواهد کرد./1324/پ202/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
مصطفی رستمی
ارسال نظرات