۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۰۵۵۲۰
یادداشت؛

توصیه‌های طبی در "ماه مبارک"

توصیه‌های طبی در
کسانی که با ملایمت بیشتری با سیستم گوارشی برخورد می‌کنند از اعصاب راحتی برخوردارند، چون معده تماماً از عصب تشکیل شده است و فشار زیادی به معده باعث عصبانیت بیشتری می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، روزه یک عملی است که جدای از مباحث دینی یک توصیه پزشکی است که در دنیای امروز به این نتیجه رسیده اند و در بعضی از موارد توصیه پزشکان در بعضی از بیماری‌ها توصیه به گرفتن روزه دارند. برای مثال گفته می‌شود بهترین دارو‌ها برای درمان سوءهاضمه روزه گرفتن است. هنگامی که کبد بیش از حد به کار و فعالیت می‌پردازد، نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد، از این‌رو در بیشتر موارد، دلیل ابتلا به یرقان (خستگی کبد) همین فعالیت بیش از حد است.

بدن در این وضعیت ساعت‌های طولانی را در حالت استراحت و پالایش می‌گذراند. در همین مدت، بدن سعی می‌کند تا سموم ۱۱ ماه را از خود دور کند.

زیرا همان طور که آلکس سوفورین، پزشک روسی در کتاب خود با عنوان «روزه، روش نوین در درمان بیماری ها» می‌نویسد «۹۵ درصد بیماری‌های مردم از شکم بارگی و سوء تغذیه سرچشمه می‌گیرد.»

رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «روزه بگیرید تا تندرست بمانید» در علم پزشکی نیز ثابت شده است که بسیاری از بیماری‌ها از جمله امراض پوستی، کلیوی، چربی خون و مرض قند با امساک و روزه درمان می‌شود، ولی متأسفانه در بیشتر موارد به خاطر عدم آگاهی ما به جای اینکه سلامتی برای ما به ارمغان بیاورد، باعث بروز خیلی از بیماری‌ها می‌شود لذا در ادامه این نوشتار توصیه‌هایی به شما روزه داران می‌کنیم تا از این فریضه دینی همه وجه معنوی آن استفاده کنید و هم از وجه سلامتی و طبی بهره‌مند شوید.

کدام غذاها برای سحری مناسب است؟

سحر، چون آغاز سوخت گیری بدن است باید از غذا‌هایی استفاده کنید که فیبر بالایی دارد و از مصرف غذا‌های شیرین، سنگین و پرخوری خودداری کنید، چون در اکثر موارد اشخاص بعد از خوردن سحری می‌خوابند و معده برای بهتر هضم کردن غذا نیاز دارد که بدن هوشیار باشد، ولی در این موقع، چون بدن به یک حالت سکونی می‌رود کیفیت هضم معده نیز کاهش پیدا می‌کند و شخص در طول روز و بخصوص در اول روز احساس سنگینی می‌کند؛ لذا برای جبران کمبود آب و املاح موردنیاز بدن (در فاصله زمانی بین سحر تا افطار) به جای مصرف غذا‌های چرب و شیرین از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

توصیه‌های طبی ماه مبارک رمضان

چگونه افطار کنیم؟

نکته مهمی که توجه به آن اهمیت دارد این است که در ماه رمضان افطار هم مانند سحر از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. از این رو که بدن ما پس از ساعت‌ها دوری و خودداری از خوردن مواد غذایی، نیاز به کسب انرژی دارد و هر چیزی که خورده شود سریع تبدیل به انرژی می‌شود لذا باید در انتخاب غذای مناسب دقت لازم را داشته باشیم.

در آغاز افطار کردن حتماً با آب ولرم شروع کنید به این علت که معده ما در طول روز، چون کاری نکرده است یک حالت خشکی و بی تحرکی دارد و اگر احتیاط و برنامه در خوردن نداشته باشیم باعث صدمات جبران‌ناپذیری به سیستم گوارشی می‌شویم لذا توصیه می‌شود که با آب ولرم شروع کنید و همراه با یک عدد خرمای خشک (زرد) به دلیل آنکه سودای کمتری به نسبت خرمای سیاه دارد و از خوردن زولبیا یا بامیه در اول افطار جدا خودداری کنید، چون قند بسیار بالایی دارد و باعث عطش زیادی می‌شود و آب بعد از غذا نفخ می‌آورد.

سفارش ما به نوجوانان نیز این است که مواد مقوّی زیاد مصرف کنند و حتّی الامکان به جای آب ولرم، موقع افطار از شیر ولرم همراه با خرما استفاده نمایند. تفاوت آب با شیر این است که آب، اصلاً انرژی ندارد، ولی شیر، علاوه بر قند، پروتئین و چربی، انواع ویتامین‌ها و املاح را دارد. به نوجوانان، به ویژه دخترخانم ها، تأکید می‌کنیم در این ایام به هنگام افطار و سحر، ماست جدای از غذا، زیاد مصرف کنند.

چند توصیه در مورد افطار

پرهیز از خوردن غذا‌های پخته شده نیز در این وعده توصیه می‌شود و با یک افطار ساده روزه را باز کنید و بعد از یک ساعت شام میل کنید تا فشاری به سیستم گوارشی وارد نگردد. کسانی که با ملایمت بیشتری با سیستم گوارشی برخورد می‌کنند از اعصاب راحتی برخوردارند، چون معده تماماً از عصب تشکیل شده است و فشار زیادی به معده باعث عصبانیت بیشتری می‌شود؛ و ما قرار است در این ماه یک نوع استراحتی نسبی به معده و بدن خودمان بدهیم و چه بهتر که بهترین استفاده را از نظر طبی به بدنمان بدهیم.

یادداشت | توصیه‌های طبی ماه مبارک رمضان

در بسیاری از مواقع افراد به خاطر مشغله کاری که دارند حرارتشان بالا می‌رود و منتظر می‌مانند تا افطار شود و با آب یخ افطار خود را باز می‌کنند که این کار از نظر طبی بسیار منع شده به این دلیل که معده در یک حالتی مانند کوره آتش هست و بسیار داغ و وقتی آب بسیار یخ میل می‌کنید به یک باره یخ می‌کند و متأسفانه آمار سکته در این موارد بالا می‌رود، چون باعث لختگی خون می‌شود و آسیب‌های جدی به معده وارد می‌کند؛ که در ادامه توصیه‌هایی در این خصوص آورده می‌شود؛

از نظر طب سنتی-اسلامی، چون قرار است بدن و معده در یک حالت استراحت باشد از ریزه خواری بین افطار تا سحر خودداری کنید، چون معده در این حالت در حال هضم غذای پیشین هست و وقتی خوراک جدید وارد می‌شود نمی‌تواند دو غذای در وسط هضم هست و غذای که تازه وارده معده شده تفکیک قائل بشود که جداگانه هضم کند برای همین هضم دو غذا در معده ناقص می‌ماند و شخص احساس نفخ در معده می‌کند.

اگر می‌خواهید دهانتان در طول روز کمتر بو بگیرد بعد از مسواک دهانتان را با آب‌نمک بشویید.

کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می‌شوند موقع سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط کنند و بخورند و موقع افطار یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل میل کنند.

نان و پنیر و سبزی در رأس افطار نباشد، چون برای معده مضر است بهتر است افطار با فرنی یا حلوای گندم شروع کنید.

در وعده سحر بادمجان و ماهی نخورید.

افراد لاغر حتماً سحری بخورند وگرنه بنیه بدنشان به مرور از دست می‌رود و زودتر مریض می‌شوند.

برای خنکی بدن و رفع عطش در طول روز چکار کنیم؟

برای خیلی‌ها علی الخصوص جوانان که طبع گرمی دارند جای سؤال که عطشم زیاد است و تحمل عطش را به خصوص در ماه مبارک رمضان ندارم آیا طب سنتی-اسلامی توصیه دارد؟

در پاسخ، چند نسخه توصیه می شود:

در سحر شربت سکنجبین یا سرکه انگبین میل کنید.

شیره انگور و سرکه سیب را به نسبت ۲ به ۳ به صورت شربت میل کنید.

تخم شربتی که هرکدام مانند حباب آب در معده و کبد شما باعث ذخیره آب در طول روز می‌شود میل کنید./918/ی702/س

محمدمهدی رضوی مطلق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
مطالب مفیدی بود. ممنونم
3
0
رامتین رامش
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
اگر قیمت زولبیا و بامیه افزایش پیدا کند، با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و قدرت پایین خرید مردم، خریدار کم می‌شود.
1
0
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
لطفا تشریفات اضافی سر سفره های پرزرق و برق برچیده شود. افطاری ارزان رواج یابد.
2
0
هوداد
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
تطبیق احادیث مربوط به آداب افطار با علم پزشکی روز مطالب توصیه ای جذاب و پرکاربردی می باشد.
این نوع اطلاع رسانی ها را بیشتر نمایید.
2
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
یکی از اشتباهات رایج ماه رمضان حذف وعده سحری است در حالی که این کار باعث افزایش احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که در این وعده بهتر است از میوه و سبزیجات استفاده شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی شود.
1
0
علی مولای
Iran, Islamic Republic of
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
در ماه رمضان دم افطار اعصابها خورده و حال و حوصله رانندگی در افراد نیست.
ترافیکای شدید و تلاش برای رسیدن به سفره افطاری باعث افزایش خشونت در رفتار شهروندی میشه.
با در نظر گرفتن ایثار و از خودگذشتگی برای وصول به مقصد حق تقدم را به دیگران بدهید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
احسنت بر شما بخاطر تهیه این مطلب
2
0
اطلبوا العلم من المهد الی اللحد
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
روزه نه تنها یك حكم مذهبی ، بلكه یك عملكرد بهداشتی ، درمانی هم دارد و این مسأله از نظر پزشكی اثبات شده است.
1
0
ینابیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
باز كردن افـطـار بایستی با خوراكی های سبك و ملایم باشد تا معده را برای دریافت غذای اصلی آمـاده سـازد .
البـته خوردن خوراکیهای سـنگـین در افطار ،دستگاه گوارش را كه چـندین ساعت استراحت داشته با مشكل روبرو می كند.
0
0
بافرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود.
بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
ماه رمضان را «مبارک» نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعای روز ماه رمضان [میخوانیم‌]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة.
0
0