۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۰۵۵۲۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

۳ ویژگی مشترک استاندارد و حلال

۳ ویژگی مشترک استاندارد و حلال
نماینده مجلس خبرگان با اشاره به مشخصه های مشترک استاندارد و حلال، گفت: صنعت حلال با دو مشخصه ایجاد حالت اطمینان دینی در انسان ها و توسعه فعالیتهای تجاری، ظهور کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در مراسم اولین اعطاء گواهی حلال صنایع غیر گوشتی در جمع مدیران استاندارد کشور خاطرنشان کرد: امید است با قانون جدید مصوب مجلس و رویکرد و عزمی که موسسه استاندارد کشور بر اساس این قانون پیدا کرده است، جریان حلال در کشور تقویت، و  جمهوری اسلامی بتواند  حضوری برجسته و تاثیرگذار  در  کشورها  در زمینه صنعت حلال به هم برساند.

فقیه ناظر بر امور حلال با اشاره به مشخصه های مشترک سه گانه استاندارد و حلال گفت: اولین مشخصه مشترک این است که هم استاندارد و هم  حلال هر دو  بر پایه "احراز تحقق معیار  مطلوبیت در کالا و خدمات"، معنی پیدا می کنند،  با این تفاوت که استاندارد ناظر به معیار مطلوبیت از حیث مادی و بهداشتی است و حلال ناظر به معیار مطلوبیت از حیث دینی است.

 وی گفت:  البته حقیقت این است که در حلال، استانداردهای مادی و بهداشتی نیز به صورت عمده و اساسی ملحوظ می شود؛ یعنی کالا یا وضعیتی که به سلامت و اطمینان مردم آسیب می رساند حلال خوانده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: مشخصه مشترک دوم برای حلال و استاندارد آثار مثبتی است که این دو  در جامعه بر جای می گذارند که به صورت مشخص می توان به دو اثر اساسی  توجه نشان داد که یکی اطمینان بخشی در جامعه است  و دیگری گشودن زمینه و فضایی ویژه برای تجارت است.

وی افزود: هر دو در جامعه و میان مصرف کنندگان و افراد جامعه اطمینان ایجاد می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: جالب است که هم علامت حلال و هم علامت استاندارد هر دو  اطمینان بخش برای  جامعه مصرف کننده هستند.

وی با اشاره به مشخصه مشترک سوم برای استاندارد و حلال گفت هر دو،  امر اثباتی هستند؛ یعنی نمی‌توان گفت هر چیزی که  در عالم واقع  در آن بهداشت رعایت شده است ما حکم به استاندارد بودن آن می کنیم ؛ بلکه لازم است  موسسه ای وجود داشته باشند که بر اساس معیارهای تعریف شده،  حکم به  استاندارد بودن یا حلال بودن یک کالا بکند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: بنابراین، هر دو نیاز به موسسه دارند، یعنی باید موسسه ای باشد که بگوید این معیارها را رعایت کرده در نتیجه استاندارد است و یا حلال.

در این مراسم همچنین رئیس سازمان استاندارد و حجت الاسلام والمسلمین مبلغی فقیه ناظر بر امور حلال از اولین اعطای گواهی حلال رونمایی کردند./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات