۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۰۵۵۷۴
حدادیان:

شعر حوزه فاخر است

شعر حوزه فاخر است
شاعر و مداح اهل بیت(ع) گفت: محتواها دستمایه های خوبی برای ورود به شعر هستند و دنیا و زمانه امروز ما نیازمند به اشعار مطول است و از قصیده گفتن دست بر ندارید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید حدادیان در آیین رونمایی و معرفی مجموعه شعر «هیاهو» منتشر شده در انتشارات شهرستان ادب که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نگارستان اشراق برگزار شد، اظهار داشت: باید افراد مختلف در قالب های متفاوت درباره این اثر صحبت کنند؛ آنچه که در این اثر توجه بنده را جلب کرده، حضور قصیده است.

وی گفت: نویسنده این اثر جوان شاعری است، کسانی که اهل نقد هستند بدانند که جوان در حال شدن است و نباید در جمع مورد نقد قرار بگیرد، بلکه باید نقدها به شخص او نقدها گفته شود.

این شاعر و مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: نباید با شعر با عظمت امثال زکریای اخلاقی که در کتاب های درسی دبیرستان مطرح شده است، مواجه شویم یعنی بسامد شعر باید بالا برود و نباید منتظر شویم که چه موقع امثال اخلاقی ها شعر خواهند گفت.

وی خطاب به نویسنده مجموعه شعر «هیاهو» گفت: قلم را زمین نگذارید؛ نویسنده این اثر نقد پذیر است و اگر کسی این ویژگی را داشت، ستاره اقبال او تابنده تر خواهد شد و شب های بیشتری بر تارک آسمان شعر خواهد درخشید.

پوششی////زمانه امروز ما نیازمند به اشعار مطول است

حدادیان اظهار داشت: این مجموعه گرانقدر و گرانسنگ نشان می دهد که اگر قلم را زمین نگذارد، ان شاءالله آینده بسیار نورانی تری را در پیش خواهد داشت.

وی خطاب به نویسنده این مجموعه شعر گفت: کسوت جلیل القدر روحانیت کسوت سخن، سخندانی، سخن سنجی و سخنوری است و قصیده ساحت سخنوری می باشد؛ اگر قلم برداشتی و به سراغ قصیده آمدی، مهمان سفره خطبه حضرت زینب کبری(س) شدی.

این شاعر و مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت قصیده تصریح کرد: با یک قصیده می توان بر سلسله جبال ادبا جایگاهی برای خود پیدا کرد و یک قصیده می تواند کاری کند که در عرصه قیامت بیمه شویم.

وی افزود: اصرار می کنم که قصیده بگویید چرا که افرادی هستند که درون مایه ها و پایه های کافی را برای ورود به نقد شعر ولایی ندارند؛ در آغاز دهه 80 با بیانات منتقدی مواجه بودم که اصرار داشت که دیگر برای اهل بیت(ع) و مصائب کربلا و مدایح شعر نگویید و همین که حالی درباره حرم ها برایتان پیش می آید، بگویید، این مسأله کشنده است.

حدادیان اظهار داشت: استاد مجاهدی مثنوی درباره حضرت علی اکبر(ع) گفته است و زحمت خود را کشیده و شما نیز زحمت بکشید از شعر مطوّل دست نکشید؛ بُن مایه ها و محتواهای زیادی دارید و این محتواها دستمایه های خوبی برای ورود به شعر هستند و دنیا و زمانه امروز ما نیازمند به اشعار مطول است و از قصیده گفتن دست بر ندارید.

وی با بیان این که شعر حوزه فاخر است، گفت: اگر شعر حوزه در میان مردم نیاید، شعر مرحوم کمپانی می شود که اکنون دیگر نمی توانیم برای مردم بخوانیم؛ اگر گفته شده که قصیده ابهت و جلالت دارد، به این دلیل است که هزار سال از آن می گذرد اما باید زبان آن زبان امروزی شود./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات