۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۰۵۶۰۰
آیت الله صدیقی:

تمام اعمال و رفتار انسان تحت مراقبت و نظارت خداوند است

تمام اعمال و رفتار انسان تحت مراقبت و نظارت خداوند است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سوره «قاف» از چندین مرحله مراقبتی و نظارتی بر اعمال انسان خبر داد و از لزوم مراقبت مؤمن نسبت به رفتار و اعمال خود گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران روز گذشته در جمع بسیج مداحان مشهد با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بیان داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه «قاف» می فرماید؛ «‌انسان را ما خلق کردیم به همین دلیل تمام وجودش را می شناسیم، وسوسه های نفس او را می شناسیم و می‌دانیم چه بر دل شما می گذرد ما از شاهرگ گردن به شما نزدیکتریم».

وی با بیان اینکه وسوسه های شیطان برای هر سن و شخصیتی متفاوت است، افزود: با توجه به آیات مبارکه این سوره، خداوند متعال بر تمام احوالات بندگانش شاهد و ناظر است، پس فرد مسلمان باید مراقب رفتار و سخن خود باشد زیرا در هیچ لحظه ای تنها نیست.

آیت الله صدیقی گفت: در ادامه سوره مبارکه «قاف» نیز خداوند از حضور شبانه روزی دو فرشته و مامور در سمت راست و چپ ما خبر می دهد، که تمام اعمال، گفتار و کردار ما را ثبت و ضبط می کنند و هیچگاه انسان را تنها نمی گذارند.

بر وعده وعیدهای انسان نظارت می شود

وی با بیان اینکه تاکنون سه مرحله نظارتی (نظارت خداوند و دو ملائکه) را برشمردیم، اضافه کرد: چهارمین ناظر اعمال انسان مربوط به سخنان و وعده هایی که وی می دهد، بر می گردد، دقت داشته باشید تا شما لفظی را به زبان نیاورده باشید، هیچ وعده ای داده نمی شود، پس باید مراقب سخنان و تعهداتی که نسبت به دیگران می گوییم، باشیم.

امام جمعه موقت تهران پنجمین مرحله نظارتی را گروهی از ماموران الهی اعلام کرد که جدا از مراقبان قبلی بر اعمال و رفتار انسان به صورت گروهی و تیمی نظارت می کنند، سپس افزود: از خصوصیات بارز این گروه داشتن کرامت است که هیچگاه آبروی فرد را نمی برند.

وی ادامه داد: همچنین خداوند متعال عبارت دیگری با عنوان «رقیب» برای خود به کار برده است تا ما به درستی متوجه نظارت دقیق الهی بر رفتار خودمان باشیم؛ در سوره مبارکه «توبه» نیز از نظارت پیغمبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و حضرت فاطمه الزهرا(س) بر اعمال مومنان و مسلمانان نیز سخن گفته شده است.

امنیت، دستاورد انقلاب

آیت الله صدیقی با بیان اینکه بسیار بر امر مراقبه به معنای نظارت و مراقبت از رفتار خود در دین اسلام تاکید شده است، افزود: با این مجموعه از مراقبان که نام برده شد، پس چرا انسان مراقب خودش نباشد و نسبت به رفتارش بی پروا باشد؟

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب و جان فشانی شهدای هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد: امروز که بنده و شما با خیال آسوده در مراسم و سخنرانی ها حاضر می شویم به دلیل امنیتی است که پس از انقلاب برای قشر مذهبی ایجاد شده است.

امام جمعه موقت مشهد افزود: افراد ملی گرا قبل از انقلاب به دنبال تعطیل کردن مجالس مذهبی بوده و جوانان ما را گرفته بودند، اما امروز به آبروی شهدا و ولایت هزاران جوان در برنامه های مذهبی شرکت می کنند./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات