۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۰۵۶۲۳
مدیرکل دادگستری خراسان شمالی:

روزه‌خواری در انظار عمومی جرم است

روزه‌خواری در انظار عمومی جرم است
مدیرکل دادگستری خراسان شمالی گفت: روزه‌خواری در انظار عمومی عملی مجرمانه است و با آن برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام اسدالله جعفری، مدیرکل دادگستری خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تأکید بر برخورد با روزه‌خواری در ملأعام، اظهار داشت: روزه‌خواری در انظار عمومی سبب هتک حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران می‌شود.

وی افزود: در قانون مجازات اسلامی هم برای روزه‌خواری در ملأعام مجازات تعیین‌شده است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

حجت‌الاسلام جعفری اضافه کرد: بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی روزه‌خواری درملأعام و تظاهر به روزه‌خواری جرم محسوب شده و برای مرتکبان آن دو ماه حبس و 74 ضربه شلاق در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: کسانی که به علت بیماری، عذر شرعی، مسافرت و یا هر دلیل دیگری نمی‌توانند روزه‌بگیرند حق ندارند حرمت ماه مبارک رمضان را زیر پا گذاشته و در انظار عمومی اقدام به روزه‌خواری کنند.

حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: روزه‌خواری به‌تنهایی جرم محسوب نمی‌شود هرچند که از منظر شرعی، روزه‌خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما اگر فردی، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچ‌گونه جرمی را ازنظر قانون مجازات انجام نداده است اما تظاهر به روزه‌خواری درملأعام ازنظر قانون جرم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که ممکن است باهدف خاصی درملأعام روزه‌خواری کنند، امری ضروری است و زمینه ارتقای امنیت اخلاقی و ایجاد امنیت پایدار در جامعه را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: بر اساس احکام نورانی اسلام، مسافران و بیماران تکلیفی برای روزه گرفتن ندارند اما باید از روزه‌خواری درملأعام و انظار عمومی پرهیزکرده و از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات درملأعام خودداری کنند.

مدیرکل دادگستری خراسان شمالی با توصیه به مسافران، گفت: مسافران باید در شرایط اضطرار حرمت ماه رمضان و روزه‌داران را حفظ نموده و با رعایت موازین شرعی و قانونی و مراعات حقوق قانونی و اجتماعی دیگران در مکان‌هایی به‌دوراز مردم و منظر عمومی غذا تناول کنند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات