۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۶۰۵۶۸۲
امام جمعه موقت اصفهان:

رمضان ماه اوج گرفتن انسان به سوی الله است

رمضان ماه اوج گرفتن انسان به سوی الله است
آیت الله مهدوی گفت: ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است و هر انسانی با حضور در این مهمانی روحانی قصد می‌کند به سوی الله اوج بگیرد و شخصیتش را تکامل دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: انسان غیور با ملاحظه حرام برآشفته می‌شود.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان افزود: پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند، ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است و هر انسانی با حضور در این مهمانی روحانی قصد می‌کند به سوی الله اوج بگیرد و شخصیتش را تکامل دهد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: تکامل شخصیت روحانی انسان معلول فاصله گرفتن از مشغولیت‌های جسمی و دنیوی است، با فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان افرادی که اهل دنیا هستند کسل می‌شوند؛ باید بدانیم با دستور به روزه گرفتن از سوی خداوند به معنای کم شدن ارزاق مادی نیست؛ دستور به زهد برای فارغ شدن دل از غیر خداوند است؛ باید متذکر شوم کسانی که امیر بر نفسشان هستند با فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان شادمان می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که صفت غیرت با صفات شهوت و غضب متناسب است، اظهار کرد: با مراجعه به متون دینی متوجه می‌شویم انسانی مؤمن نیست مگر این که مزین به به صفت غیرت باشد و کسی که غیرت ندارد از جهت رفتاری شبیه حیوانات و از جهت رتبه از حیوانات پست‌تر است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: واژه غیرت از کلمه تغییر گرفته شده است و از صفات باطنی انسان‌ها است که وجودش در رفتار افراد نمایان می‌شود؛ انسان غیور عهده دار شدن دفع و رفع ضرر از خود و اطرافیانش می‌شود و همچنین در صورت متضرر شدن از سوی چیزی حالت انتقام در انسان نسبت به آن چیز به وجود می‌آورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: انسان بی غیرت برخلاف انسان غیور نسبت به اتفاقاتی که ممکن است خودش یا اطرافیانش را متضرر کند، بی تفاوت است.

وی گفت: انسان غیور با ملاحظه یک فعل حرام برآشفته می‌شود؛ بی تفاوتی نسبت به وقوع افعال حرام نشانه بی غیرتی است؛ کسانی که باید در غیرت ورزی در صدر افراد یک جامعه باشند، نمایندگان مجلس به عنوان قانون گذاران و مسؤولان دولتی به عنوان مجریان قانون هستند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در صدا و سیما مشکلاتی وجود دارد که مسؤولان باید در صدد برطرف کردن مشکلات باشند تا حکم خداوند جاری شود؛ پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند، هیچ موجودی غیرتمندتر از خداوند نیست از این رو ارتکاب تمام افعال زشت را حرام اعلام کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان این که لازمه غیرت ورزی صحیح علم به حدود و موازین دینی است، اذعان کرد: زن و مردی که حدود الهی را در یک زمینه خاص مثلاً حجاب مراعات نمی‌کنند، در آن زمینه بی غیرت هستند./۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات