۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۰۵۷۱۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

امر به معروف و نهی منکر یک مساله اعتقادی و اجتماعی است

امر به معروف و نهی منکر یک مساله اعتقادی و اجتماعی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توبه معجزه الهی است، گفت: امر به معروف و نهی منکر تنها مساله اعتقادی نیست بلکه یک مقوله انسانی و اجتماعی نیز به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امام صادق(ع) با اشاره به اینکه انسان با اختیار خود معصیت می کند، گفت: انسان زمانی که مرتکب گناه می شود خداوند می فرماید: شما مرا معصیت کردید.

وی با بیان اینکه گناه و معصیت آثار وضعی بر روی انسان دارد، ابراز کرد: انسان زمانی که مرتکب گناه می شود خداوند دستور می دهد تا او از معصیت خود توبه کند؛ این دستور الهی بیانگر اوج محبت حضرت حق نسبت به بنده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: خداوند انسان را از انجام افعالی که به زیان او تمام می شود منع می کند و به انجام اعمالی که به سود انسان است دستور می دهد و برای انجام این اعمال بهشت و جهنم را تعیین کرده تا انسان در مسیر کمال قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قرآن کتاب موعظه است، اظهار داشت: کسی قرآن کریم را نامه عاشقانه خداوند به بندگان نبیند قرآن را اشتباه خوانده است، خداوند در قرآن کریم انسان را به انجام جهاد، داشتن اخلاق نیکو و عمل صالح دعوت می کند که اگر انجام ندهد گناه محسوب می شود و این شدت محبت الهی به انسان است؛ بنابراین مفهوم معصیت بالاترین اتفاق عالم هستی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه توبه عجیب ترین قسمت دین است، عنوان کرد: گناه آثار و نتایجی دارد که اگر انسان از معصیتی که انجام داده توبه کند آن آثار و نتایج محقق نمی شود از این رو توبه معجزه الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در امر گناه عجیب آن است که خداوند خطای انسان را گناه نامید و فرمود من با وجود نظم عالم هستی اجازه نمی دهم آثار و نتایج گناه انسان توبه کننده ظاهر شود؛ مختل نشدن نظم عالم هستی به سبب گناه انسان تواب بخش عجیب توبه است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان در محضر خداوند باید به گناه خود اقرار کند و از خداوند طلب مغفرت داشته باشد، اظهار داشت: یکی از لوازم دینداری نپذیرفتن گناه است اما متاسفانه در جامعه ما به مقوله گناه به عنوان یک فاجعه توجه نمی شود اگر مردم گناه را همانند سم مسمومی بدانند که بدن را نابود می کند به سرعت اقدام به توبه می کنند.

وی با اشاره به اینکه غیبت کردن خوردن گوشت برادر مرده است، ابراز کرد: چطور ممکن است انسان به راحتی اقدام به غیبت دیگران کند اما نسبت به باطن و آثار آن معصیت بی تفاوت باشد؛ نخستین کسی که در معصیت ضربه می خورد خود انسان گناهکار است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امر به معروف و نهی منکر تنها مساله اعتقادی نیست بلکه یک مقوله انسانی و اجتماعی نیز به شمار می رود، اظهار داشت: معنای معصیت ترک منافع بشری است بنابراین ترک امر به معروف و نهی از منکر در اصل کنار گذاشتن منافع بشری است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند با جهنم انسان را تهدید می کند تا او را از انجام گناه بازدارد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال دلسوزانه به دنبال آن است که انسان مرتکب گناه نشود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
 
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات